Svar: Vække for at amme om natten?

2. juni 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære Milles mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige og velkommen til:)

Hmm.. jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt du skal vække din datter, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Hvis amningen kører, og alt bare fungerer, så er der i princippet ikke noget i vejen for, at du lader Mille sove 6 timer om natten. I kan begge have stor glæde af den sammenhængende nattesøvn, og hvis hun spiser rigtig godt om dagen og ofte her spiser ca. hver 3 time eller mere, tager rigtig godt på osv. så kan det være okay, at I sover om natten. Faktisk kan det, at hun nu er begyndt at sove længere søvnstræk om natten godt være tegn på, at amningen netop begynder at fungere bedre for jer.

Men, da du har haft lidt ammeudfordringer, og hun har haft svært ved at holde sin vægt, og da hun stadig ikke er mere end 4 uger gammel, så vil jeg umiddelbart anbefale, at du ammer hende en gang i løbet af natten. Hvis du bare er dødhamrende træt og ingen af jer vågner, så er det naturligt ...

Annonce

... sådan, men hvis du visse nætter alligevel vågner op, så synes jeg faktisk, at du skal lægge hende til brystet, lade hende spise og så putte hende igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det handler både om, at hun skal holde vægten, men det handler faktisk også om, at det kan være godt for din mælkeproduktion at amme om natten. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, og natamningen er derfor vigtig for opretholdelsen af din mælk. Samtidig spiller hyppigheden af amning også ind på mælkedannelse/mælkeproduktion. Så lige nu, hvor hun er så lille, og amningen stadig skal tilpasse sig, og mælkeproduktionen holdes godt igang, så synes jeg, at du skal lægge hende til om natten, når du alligevel er vågen. Hen af vejen, i takt med at hun bliver ældre, så er det ikke længere nødvendigt, og du kan bedre lade hende selv styre, hvornår hun ammes, men lige nu lyder det som om, at det vil være godt at give hende den ekstra mælk:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie i tiden frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to