Svar: For lidt mælk
19. august 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan sagtens fornemme din frustration og din følelse af utilstrækkelighed, hvilket er helt naturligt, når man ammer og ammer og barnet ikke tager på i vægt. Vægten er jo det alle spørger om "hvor meget vejer han nu?" osv. og sikke et pres du efterhånden må føle.
Men hvor er det flot at du stadig kan tænke så klart og vurdere at din dreng har behov for ekstra mad. Det er rigtig rigtig flot. Og du må godt klappe dig selv på skulderen og sige til dig selv at du er god til at se din dreng:o)
Du har fuldstændig ret i at din dreng skal have noget mere mad. Både fordi han skal holde sin vægt og være i trivsel, men bestemt også fordi han jo i takt med at han får noget at spise, bliver større, får flere kræfter og dermed bedre til at stimulere og spise hos dig.
Som jeg læser dig brev, så går alt i øjeblikket op i amning. Du ammer stort set hele dagen og det lyder ikke specielt hyggeligt - hvilket det jo skal være! Det drejer sig jo om at kunne nyde ham:o)
Du kan naturligvis overveje om du vil opgive amningen. Man er også en god mor, selv om man ikke ammer sit barn og moderfølelsen sidder altså ikke i de bryster! Den sidder i hjertet!
Som du beskriver det, tænker jeg dog at du måske kan gøre begge dele. Altså både amme og give flaske.
Jeg synes at du skal lægge ham til og når han så har spist hos dig i 20-30 minutter (på en side), så kan du skifte ham, så han vågner lidt op igen, evt. tilbyde ham toppen fra den anden side - eller give ham en flaske og så er det måltid omme.
Du skal ikke amme i 1 time eller 1½. Det er alt for hårdt for jer begge og det giver i øvrigt ikke mere mælk. Du øger din mæke produktion ved at lægge ham hyppigere til, altså giver det mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke mere mælk at amme i timevis.
Derudover har din krop også brug for pauser ind i mellem. Han skal ikke være på brystet hele tiden. Han har også brug for pauser ind i mellem, hvor han kan sove og få fornyede kræfter, så han er klar til at spise igen.
Du kan godt have mere end 50 ml mælk i brystet, som du du malker ud, da en malkemaskine ikke kan stimulere og 'tømme' dig som din lille dreng kan. Den mængde mælk du har i brystet kan han få ud på 20-30 minutter og så eftermades med flaske i forlængelse af amningen.
Hvis det er en kamp at lægge ham til, så kan du godt springe en amning over og malke ud i stedet, for fortsat at stimulere brystet, på det tidspunkt, hvor han normalt ville have været lagt til. Malker du ud, skal du kun malke så længe at mælken kommer i en lind strøm. Hvis du skal 'hive mælken ud', skal du stoppe udmalkning.
Men amning, udmalknig og flaske kommer også til at fylde hele dagen og hvornår er der så tid til at nyde ham, pludre med ham og nusse med ham?
Derfor tænker jeg at du umiddelbart ikke skal malke ud, men derimod lægge din dreng til, lade ham die 20-30 minutter og herefter tilbyde flaske. Det skal du gøre hver gang. Tager han kun 20 ml på flasken og er helt færdig, ja så har han jo fået, hvad han havde behov for hos dig. Tager han 100ml, ja så var det godt han fik flasken. Din mælkemængde varierer også i løbet af dagen og det er derfor forskelligt hvor meget der er om morgenen, aftenen, eftermiddagen, natten.
Du må prøve at se på din dreng efter amning og langsomt lære, hvornår han får nok hos dig og hvornår han skal tilbydes lidt mere. Prøv at glæde dig over begge dele og sig til dig selv at du er en god mor!
Sender dig et stort knus og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske