Svar: For lidt mælk

19. august 2005

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Jeg kan sagtens fornemme din frustration og din følelse af utilstrækkelighed, hvilket er helt naturligt, når man ammer og ammer og barnet ikke tager på i vægt. Vægten er jo det alle spørger om "hvor meget vejer han nu?" osv. og sikke et pres du efterhånden må føle.

Men hvor er det flot at du stadig kan tænke så klart og vurdere at din dreng har behov for ekstra mad. Det er rigtig rigtig flot. Og du må godt klappe dig selv på skulderen og sige til dig selv at du er god til at se din dreng:o)

Du har fuldstændig ret i at din dreng skal have noget mere mad. Både fordi han skal holde sin vægt og være i trivsel, men bestemt også fordi han jo i takt med at han får noget at spise, bliver større, får flere kræfter og dermed bedre til at stimulere og spise hos dig.

Som jeg læser dig brev, så går alt i øjeblikket op i amning. Du ammer stort set hele dagen og det lyder ikke specielt hyggeligt - hvilket det jo skal være! Det drejer sig jo om at kunne nyde ham:o)

Du kan naturligvis overveje om du vil opgive amningen. Man er også en god mor, selv om man ikke ammer sit barn og moderfølelsen sidder altså ikke i de bryster! Den sidder i hjertet!

Som du beskriver det, tænker jeg dog at du måske kan gøre begge dele. Altså både amme og give flaske.

Jeg synes at du skal lægge ham til og når han så har spist hos dig i 20-30 minutter (på en side), så kan du skifte ham, så han vågner lidt op igen, evt. tilbyde ham toppen fra den anden side - eller give ham en flaske og så er det måltid omme.

Du skal ikke amme i 1 time eller 1½. Det er alt for hårdt for jer begge og det giver i øvrigt ikke mere mælk. Du øger din mæke produktion ved at lægge ham hyppigere til, altså giver det mere mælk at amme hver 2 time i stedet for ...

Annonce

... hver 4 time. Det giver ikke mere mælk at amme i timevis.

Derudover har din krop også brug for pauser ind i mellem. Han skal ikke være på brystet hele tiden. Han har også brug for pauser ind i mellem, hvor han kan sove og få fornyede kræfter, så han er klar til at spise igen.

Du kan godt have mere end 50 ml mælk i brystet, som du du malker ud, da en malkemaskine ikke kan stimulere og 'tømme' dig som din lille dreng kan. Den mængde mælk du har i brystet kan han få ud på 20-30 minutter og så eftermades med flaske i forlængelse af amningen.

Hvis det er en kamp at lægge ham til, så kan du godt springe en amning over og malke ud i stedet, for fortsat at stimulere brystet, på det tidspunkt, hvor han normalt ville have været lagt til. Malker du ud, skal du kun malke så længe at mælken kommer i en lind strøm. Hvis du skal 'hive mælken ud', skal du stoppe udmalkning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men amning, udmalknig og flaske kommer også til at fylde hele dagen og hvornår er der så tid til at nyde ham, pludre med ham og nusse med ham?

Derfor tænker jeg at du umiddelbart ikke skal malke ud, men derimod lægge din dreng til, lade ham die 20-30 minutter og herefter tilbyde flaske. Det skal du gøre hver gang. Tager han kun 20 ml på flasken og er helt færdig, ja så har han jo fået, hvad han havde behov for hos dig. Tager han 100ml, ja så var det godt han fik flasken. Din mælkemængde varierer også i løbet af dagen og det er derfor forskelligt hvor meget der er om morgenen, aftenen, eftermiddagen, natten.

Du må prøve at se på din dreng efter amning og langsomt lære, hvornår han får nok hos dig og hvornår han skal tilbydes lidt mere. Prøv at glæde dig over begge dele og sig til dig selv at du er en god mor!

Sender dig et stort knus og fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor