Svar: Ikke mælk nok men baby afviser flaske

21. september 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ammetrætte mor

Tak for dit brev, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Du har fra begyndelsen kæmpet rigtig meget for at få amningen til at fungere og har hele tiden suppleret med flaske. Det har været rigtig svært, og du fortæller nu, at du er træt af at amme, du fortæller, at du har ønsket at stoppe med at amme længe, og du skriver også, at "de lange amninger gør dig klaustrofobisk". Ud fra dette tænker jeg, at du bør stoppe med amningen - det er ikke godt at amme, hvis det bare føles forkert og bliver til en kamp...

Når det så er sagt, så har du dog ret i, at det er problematisk, hvis din dreng afviser flasken - for mælk skal han have - så jeg forstår godt, at du ikke tør stoppe amning, hvis han så ender med slet ikke at få sit mælkebehov tilstrækkeligt dækket :(

Spørgsmålet er derfor, om du er nødt til at forsætte med begge dele lidt endnu, så du stadig holder gang i din mælkeproduktion og derfor kan lægge ham til brystet, hvis han afviser flasken, men samtidig forsøger at få ham til at acceptere flasken igen, fordi den så på sigt kan tage mere over. Og hvis han så om 2 måneder afviser både flaske og bryst helt, så vil han i en alder af 8 måneder sandsynligvis være så god til at drikke af en kop, at hans behov for mælk så vidt muligt så må stilles på denne måde. Lige nu kan han dog ikke nøjes med dette...

Det er rigtig godt, at du giver skemad 3 gange dagligt nu og også vil starte op med lidt mellemmåltider. Du må meget gerne give ham ¾ dl. mos eller grød af gangen, hvis han kan spise det, brug mme i grød og mos, så han får ekstra mælk den vej igennem og maden energiberiges på denne måde, og fortsæt også med at give ham vand af kop til alle måltider. Giv ham også mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på.

En dagsplan kunne nu se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Øllebrød, vand af kop.

Formiddag 09: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grød eller tilbydes her grøntsagsmos, og der begyndes med kød og fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, en agurkering eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur, måske ca kl 13... det afhænger af formiddagslurens længde

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Evt. amning og powernap - men måske kan dette springes over...

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes nu med lidt kød eller fisk, der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt.

Sen aften 23-24: Ammes/flaske

Midt nat: Forsøg at springe amning/flaske over midt ...

Annonce

... nat...

Jeg tænker, at du om dagen er nødt til at gøre som du gør nu - forsøge med både flaske og amning og regulere lidt ind efter, hvad han viser behov for. Det er meget fint at du nu øger antallet af skemåltider og giver vand af kop, så han nu får mere mad og væske på denne måde og gradvist begynder at kunne drikke mindre mælk. Når han er 7 måneder vil det være passende med 4 mælkemåltider i døgnet, så tiden arbejder gradvist for dig.

Det vil være godt, at du ammer enten seng aften eller tidlig morgen, men du må gerne springe amningen midt nat over, og du behøver ikke amme hver 2. time. Hvis han følger en dagsplan, som ligner ovenstående, så ja, så kan du godt tillade dig at forsøge at strække tiden mellem amningerne om natten. Det vil være rigtig dejligt for både dig og ham, hvis du/I igen kan komme tilbage til, at han nu kan lære at sove 5-6 timer uden mælk om natten...

Du skal som udgangspunkt ikke tage ham fra brystet, så længe han spiser.. Det er vigtigt, at han får lov til at spise lang tid ved hvert bryst, fordi det sikrer, at han får den federe og mere mættende mælk med ud. Hvis han spiser kortvarigt ved hvert bryst, så får han for meget vandholdig mælk og vil ikke tage tilstrækkeligt på. Hvis han kan spise i f.eks. 30 minutter, så er det bedre, at han spiser 30 minutter på et bryst - eller 25 minutter på et bryst og 5 minutter på modsatte bryst, end at han spiser 15 minutter på hvert bryst... Så, så længe han er interesseret i at die ved brystet og ligger og sutter, så skal du lade ham spise færdig :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men, hvis han falder i søvn og bare holder fast om brystet, fordi han er faldet i søvn med brystet i munden, men egentlig ikke spiser, så er det fint, at du lirker ham af brystet og lader ham sove videre på afstand af dig.

Har han meget vakuum, når du forøger at tage ham fra, så vil han sandsynligvis være godt igang med at spise stadigvæk, og du må så forsøge at holde ham igang ved brystet. Det kan du gøre ved at trykke ham lidt under fødderne, i håndfladerne, måske snakke lidt med ham osv. så han ikke falder for meget i søvn, men netop hjælpes til at spise færdig. Har han ikke noget vakuum, fordi han sover, så brystvorten slipper uden problemer, så sover han og spiser ikke...

Og nej, du kan desværre ikke regne med, at han vil tage flasken, hvis du stopper amning fuldt, og han er sulten nok. Han har tidligere haft perioder, hvor han har afvist flaske, for så senere at ville tage den igen, og det kan sagens ske igen, at han afviser i en periode. Og hvis du så ikke ammer, så er det naturligt problematisk. Derfor tænker jeg, at det vil være godt, hvis du kan bibeholde amningen så længe, at han ikke kan drikke så meget af en kop, men så snart han bliver bedre til dette, så vil en del af hans behov naturligt også kunne blive stillet via koppen, hvis han så i en periode afviser både bryst og flaske...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder