Svar: Har brug for brystet for at sove videre

27. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kunne godt lyde som om, at der lige nu er tale om en fase hos jer og dermed en forholdsvis kort periode, som I skal igennem - og det er rigtig dejligt, at du oplever, at du netop med ekstra amning kan holde din datter sovende, så hun får betydeligt længere lure i løbet af dagen. Det er godt for hende :)

Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at du er opmærksom på, at du får fyldt din datter tilstrækkeligt op i løbet af dagen. Hun har en alder, hvor hun som nævnt tidligere, kan få tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen og derfor er det godt, hvis du kan forsøge at holde hende igang ved brystet og sikrer, at hun spiser i længere tid af gangen - så får hun mere af den mættende mælk med ud og behøver ikke søge brystet så meget.

Det kan også tænkes, at hun fysisk er ved at være så stor, at hun har behov for at få din mælkeproduktion sat op og netop ved at die hyppigt, så øges din mælkemængde. Det giver således mere mælk, at amme hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at hun spiser i 40 minutter fremfor i 20 minutter...

Det kan være en god idé, at du lægger en skiftning ind mellem amningerne, så du på den måde ammer hende af to omgange. Det vil sige ammer hende, skifter hende, ammer hende igen og derefter putter hende. Det kan godt være med til at gøre, at hun bliver fyldt lidt bedre op og derfor ikke behøver vågne og ...

Annonce

... allerede søge brystet igen, når hun har sovet i 30-40 minutter.

Du har tidligere talt om at du gerne villle give flaske, men at det har været svært at få hende til at acceptere denne. Du kan naturligvis godt forsøge igen - hvis hun virker mere sulten, så kan du med fordel prøve om hun så vil acceptere flasken.. Du kan også forsøge med en flaske sen aften, som hun måske vil spise mere eller mindre i søvne og derefter så måske tage et lidt længere søvnstræk. Modermælkserstatning mætter ofte mere end modermælk, så børn der får flaske spiser ofte færre gange i døgnet, end børn der ammes - de får dog ikke tørstlukkende mælk, som du sikrer din datter, når du ammer hende, af en flaske er måltiderne altid de samme :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis det ikke hjælper at øge hendes indtag af mælk nu, så kan det godt være tegn på, at hun har behov for mere rigtig mad, og at I så skal starte med skemad i 4 måneders alderen. Det anbefales ikke, at du starter før 4 måneder (17 uger). Det er vigtigt, at hun er udviklingsmæssigt parat både fysiologisk og mentalt...

Prøv derfor om du i første omgang kan sikre hende mere mælk ved at amme hende af to omgange, ved at være opmærksom på, at hun tager godt fat og dier effektivt ved brystet, når hun ligger hos dig - og ikke lader sig forstyrre for meget. Ved evt. at tilbyde mme, som du har et ønske om på sigt og se om det kan lykkes nu...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder