Svar: Svømning og amning
8. september 2016
Alder:
3 mdr.
Kære badeglade
Stort tillykke med lillebror - hvor dejligt at I har fået en lille dreng, og at det hele er forløbet som det skulle :) Skønt!
Ja, som udgangspunkt må du gerne svømme, selvom du ammer - du kan svømme i havet, og du kan også gå i svømmehal eller tage på badeferie. MEN, du skal naturligvis være opmærksom...
Nogle kvinder har meget let ved at få en brystbetændelse. Der skal ikke ret meget træk eller kulde til, før blodkarrene i brystet trækker sig sammen og mælken ikke flyder let og risikoen for brystbetændelse opstår. Nogle kvinder kan derfor mærke det i brystet, hvis de stikker de bare tæer i koldt vand, holder hænderne under den kolde hane, imens de skræller kartofler eller sidder på terrassen for at grille...
Derfor må det komme lidt an på en prøve, når du går i vandet. Hvis du kan mærke at vandet at koldt, og det "strammer" eller "jager" i brystet, når du går i vandet, så ville jeg gå op igen og bade i varmere vand. Men hvis du ikke kan mærke noget, og det blot føles dejligt at være i vandet, så ville jeg ikke være så bekymret :)
Når du kommer op af vandet, så skal du naturligvis også sikre dig, at du ikke sidder og får træk og derfor være opmærksom på, hvor vinden kommer fra, tørre dig med et håndklæde, medtænke, at du måske skal have et tæppe om dig, hvis du sidder på terrassen osv. I det hele taget være lidt ekstra opmærksom på din krop, og de signaler du får :)
Det samme gælder, når I skal til Grækenland :) Det lyder ellers dejligt med sådan en rejse i oktober...
Symptomer på brystbetændelse eller mælkeophobning i brystet vil være, at dit bryst bliver hævet og føles hårdt, varmt, og det gør ondt. Nogle gange vil huden kunne virke skinnende, og du vil også kunne mærke knudrede områder. Du kan også få lidt feber, ofte under 38.5 grader... får du disse symptomer, er det vigtigt at holde brystet varmt og lade jeres dreng spise så godt og så længe som muligt fra brystet. Du skal undgå Bh og tøj der strammer ind på brystet, søge for at massere blidt imens han spiser eller stille dig ind under den varme bruser og massere imens...
Håber du kan bruge dette, og at I får mulighed for en dukkert ved stranden og på ferien:) God fornøjelse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske