Svar: Svømning og amning

8. september 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære badeglade

Stort tillykke med lillebror - hvor dejligt at I har fået en lille dreng, og at det hele er forløbet som det skulle :) Skønt!

Ja, som udgangspunkt må du gerne svømme, selvom du ammer - du kan svømme i havet, og du kan også gå i svømmehal eller tage på badeferie. MEN, du skal naturligvis være opmærksom...

Nogle kvinder har meget let ved at få en brystbetændelse. Der skal ikke ret meget træk eller kulde til, før blodkarrene i brystet trækker sig sammen og mælken ikke flyder let og risikoen for brystbetændelse opstår. Nogle kvinder kan derfor mærke det i brystet, hvis de stikker de bare tæer i koldt vand, holder hænderne under den kolde hane, imens de skræller kartofler eller sidder på terrassen for at grille...

Derfor må det komme lidt an på en prøve, når du går i vandet. Hvis du kan mærke at vandet at koldt, og det "strammer" eller "jager" i brystet, når du går i vandet, så ville jeg gå op igen og bade i varmere vand. Men hvis du ikke kan mærke noget, og det blot føles dejligt at være i vandet, så ville jeg ikke være så bekymret :)

Når du kommer op af ...

Annonce

... vandet, så skal du naturligvis også sikre dig, at du ikke sidder og får træk og derfor være opmærksom på, hvor vinden kommer fra, tørre dig med et håndklæde, medtænke, at du måske skal have et tæppe om dig, hvis du sidder på terrassen osv. I det hele taget være lidt ekstra opmærksom på din krop, og de signaler du får :)

Det samme gælder, når I skal til Grækenland :) Det lyder ellers dejligt med sådan en rejse i oktober...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Symptomer på brystbetændelse eller mælkeophobning i brystet vil være, at dit bryst bliver hævet og føles hårdt, varmt, og det gør ondt. Nogle gange vil huden kunne virke skinnende, og du vil også kunne mærke knudrede områder. Du kan også få lidt feber, ofte under 38.5 grader... får du disse symptomer, er det vigtigt at holde brystet varmt og lade jeres dreng spise så godt og så længe som muligt fra brystet. Du skal undgå Bh og tøj der strammer ind på brystet, søge for at massere blidt imens han spiser eller stille dig ind under den varme bruser og massere imens...

Håber du kan bruge dette, og at I får mulighed for en dukkert ved stranden og på ferien:) God fornøjelse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor