Brev:
Amning, maveproblemer & søvn
8. september 2016
Alder:
1 mdr.
Amning, maveproblemer & søvn
Kære Helen
Så er vi i den heldige situation igen, at være blevet forældre til endnu en lille skøn dreng.
Han er født ved planlagt kejsersnit og alt er gået fint, bortset fra at mælken først løb til sent på 5. dagen, så den lille purk var blevet noget sulten efterhånden. Han tabte sig et halvt kg under indlæggelsen, men efter 2 uger havde han genvundet både det tabte og lidt til.
Ved fødslen vejede han 4340g og i dag, her 6,5 uger senere, vejer han 6300g.
Amningen er som sådan oppe at køre nu og han er begyndt gerne at ville have sutten ifm. trøst og indsovning. Der er rigeligt mælk og han spiser ca. hver 2. time dagen igennem. Nogle gange hver time, andre gange går der 3-4 timer, afhængig af lur mv.
Han har hele tiden haft tendens til at slippe brystet mange gange undervejs i amningen og får dermed også slugt en del luft. Han bliver derfor bøvset af op til flere gange ved hvert måltid. Han spiser kun fra 1 bryst pr. måltid.
Det er kun om natten, hvor vi typisk når at falde i søvn ifm. amningen, at han ikke bøvses af.
Sundhedsplejersken obs'ede ham for evt at have for kort tungebånd. Hverken vores egen læge eller os selv har dog bemærket dette. A er også rigtig god til at få tungen ud over læberne, så jeg tænker ikke at det er det.
Han er begyndt at gylpe en del, både umiddelbart efter måltidet, men også nogle gange op til 1 time efter måltidet. Hvornår regner man med at lukkemusklen endeligt at udviklet? For det lyder lidt som reflux-lyde, inden han begynder at gylpe.
Afførringer er der ca. 4-8 af i døgnet, så også dette fungerer fint.
Han var yderst nem de første par uger men har så haft nogle uger nu, hvor han er mere pjevset og græder en del om eftermiddagen og aftenen, hvor han tydeligt har ondt i maven. Han bliver rød i hovedet og presser meget. Han har ofte mange rumlende mavelyde. Nogle gange giver han så meget lyd fra sig, at det nærmest lyder som primalskrig, så plaget er han af det.
Vi har prøvet med sukkervand, som han er ret glad for. Det har bare ikke rigtig nogen effekt på ham.
Cykelbevægelser, mavemassage, zoneterapi, kiropraktik mv. er også afprøvet.
Er der andet du tænker vi kan prøve?
Han er begyndt at få sværere ved at falde i søvn om dagen og nogle lure varer meget kort tid. Andre gange sover han et par timer, vågner pga. sult og sover så videre.
Om aftenen bliver han puttet med amning ca kl 1930, hvor han oftest sover ca 2030. Her kan han så godt tage et langt søvnstræk, nogle gange til kl. 23, andre gange til kl.1 og andre gange igen helt til kl. 3.
Vil det være en god idé at amme ham igen ved 22/23 tiden, når jeg går i seng, selvom han sover på dette tidspunkt? Eller hvad tænker du? Jeg er naturligvis meget interesseret i selv at få så lang en sammenhængende søvn som muligt :-)
På forhånd tak for hjælpen.
/Marianne