Svar: Hjælp til stop af amning
17. juni 2016
Alder:
2 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har fundet en forklaring på dine ammeproblemer - selvom det ikke er rart, når amningen ikke fungerer og du rigtig gerne vil amme, så er det trods alt rart at vide, at det ikke er fordi du gør noget forkert :) Raynauds syndrom forårsager en sammentrækning af de små blodkar, der forsynder brystvorten. Disse sammentrækninger gør, at brystvorten ikke får tilført blod i en kortere eller længere periode og det giver stærke smerter.
Man kan gøre forskellige ting, for at lindre smerterne. Du kan tage smertestillende medicin, du kan også få noget medicin, der kan få blodkarrene i brystet til at slappe af, så de ikke trækker sig så voldsomt sammen. Du kan forsøge med varme omslag og lignende ved brystet... Men det lyder som om, at du allerede har været en del igennem og jeg kan godt forstå din beslutning om at gå over til flaske - der er også fordele ved flaske, og det er også vigtigt, at I får nogle hyggestunder omkring det at spise:)
Det vil være bedst, hvis du trapper gradvist over på flaske. Jo færre gange du ammer, altså jo flere flasker du giver, jo mere vil din mælkeproduktion naturligt blive nedsat. Når din datter ikke dier så hyppigt hos dig, så vil din krop gå ud fra, at hun ikke har behov for mælken og det er netop vigtigt, at du trapper stille og roligt ud og ikke stopper fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse og evt. en brystbyld igen...
At trappe ud, betyder at hvis du f.eks. ammer 6 gange i døgnet og giver 2 flasker, så kan du begynde at amme 5 gange, give 3 flasker, amme 4 gange, give 4 flasker, amme 3 gange give 5 flasker osv. Indtil du stille og roligt er kommet over på fuld flaske.
Når du erstatter en amning med flaske, så vil det være godt, at du starter med at trappe ud af amninger, der ligger med lidt afstand, for at din krop kan følge bedst muligt med. Når du gør halvt/halvt, vil det være rigtig godt, at du ammer hver anden gang og giver flaske hver anden gang. Det lyder lidt som om, at det er der I allerede er nået til, og det er super fint :)
Det kan også være en god idé at give flaske sen aften, da modermælkserstatning ofte mætter lidt mere til natten, og det måske vil hjælpe jeres datter til at sove et lidt længere søvnstræk, hvor du også selv har behov for det. Samtidig med at din mælkemængde nedsættes mere, når du ikke ammer om natten. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon, så hvis du bliver ved med at amme om natten, vil du højst sandsynligt blive ved med at danne mælk. Det kan du naturligvis godt vælge - men hvis du ikke ammer om dagen, så er der igen en risiko for, at du så får en brystbetændelse... Du skal derfor hele tiden mærke efter, hvordan det føles og fornemme hvorvidt dit bryst skal tømmes, så du derfor skal lægge din datter til en ekstra gang...
Du kan også få medicin der stopper din mælkedannelse, det udskrives af lægen. Det virker normalt ret hurtigt, det kan dog også være nødvendigt at du malker ud en eller måske to gange, netop for at sikre, at der ikke står mælk i brystet... Igen skal du mærke efter, hvordan dit bryst føles og de signaler din krop sender.
Det er rigtig vigtigt, når du giver flaske, at du gør det til samme nære stund, som når du ammer. Du skal sidde med din datter i din favn, kærtegne hende, holde hende tæt osv. Fuldstændig ligesom når du giver flaske. Du skal være opmærksom på, at hun ofte vil spise hurtigere af en flaske end af brystet - og det skal du faktisk udnytte til kontakt. Selvom hun har spist færdig, så brug tiden på at sidde lidt med hende, pludre med hende, lade hende bøvse godt af, cykle lidt med hendes ben, synge for hende osv. Så I stadig bruger samme tid sammen - men måske bruger det lidt mere som aktiv og nærværende tid og ikke blot "sove i mors favn", hvilket hun selvfølgelig også stadig skal gøre en gang imellem :)
Har hun et stort suttebehov, så kan det være en god idé at introducere en sut. Den kan du give, når hun er færdig med at spise af sin flaske, og hun kan falde til ro med sutten og falde i søvn med den... Børn der får flaske, vil netop ofte have en særlig glæde af sutten, fordi det at spise af flaske ikke tager helt så lang tid, så suttebehovet stilles ikke på samme måde som ved brystet. Så det at introducere en sut vil være fint. Du kan evt. trække en stofble igennem suttens ring. Stofbleen kan dufte af dig, så det minder lidt om at ligge ved din favn, ligge ved dit bryst.
Det vil også være rigtig fint, at du nu begynder at berolige hende med faste kærtegn, en fast måde at gøre tingene på - genkendelighed giver tryghed og små faste ritualer kan netop indføres i 2 måneders alderen. Det kan også være en lille melodi eller sang, som du fast synger eller nynner for hende, når hun skal sove eller er ked af det. Det kan også være en musikuro, spilledåse eller lignende, som du begynder at bruge som en fast del af putteritualet.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse om begge dele og forhåbentlig finde ro i, at det er helt okay at give flaske :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie! Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske