Svar: Baby vil ikke spise
23. maj 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Fie
Tak for dit brev - det er rigtig godt, du skriver :)
Din dreng bør ikke gå 9-10 timer uden at få mælk/væske. Han kan ikke få sit behov dækket, selvom du giver ham lidt skemad, med den alder han har, så er det meget vigtigt, at han tager imod enten bryst eller flaske.
Der kan være mange årsager til at han pludselig afviser brystet. Man kalder det ammestrejke, og det kan komme snigende, eller det kan ske fra den ene dag til den anden.
En årsag kan være, at han begynder at ændre spiserytme og har brug for færre og større måltider. Så han bliver irriteret over, hvis du lægger ham for hyppigt til brystet...
Det kan også handle om, at det er svært for ham at koncentrere sig om brystet. Han kan godt være sulten og have brug for mælken, men han lader sig forstyrre af, hvad der sker omkring jer og slipper derfor brystet for hurtigt... Nogle gange kan det her hjælpe at amme ham, lige før han vågner op af en lur, fordi han så vil die mere effektivt, fordi han stadig er halvsovende...
Han kan blive frustreret, hvis din mælk ikke løber hurtigt nok - eller han kan blive frustreret, hvis den løber for hurtigt. Hvis mælken ikke løber hurtigt nok, så kan det hjælpe at du stimulerer nedløbsrefleksen før du lægger ham til. Hvis mælken løber for hurtigt, så vil den ofte sprøjte ud, når han slipper brystet, og du må så lade den overskydende mælk løbe ud og herefter lægge ham til igen.
Nogle kvinder har glæde af at få en bruge en syntocinonspray i en periode. Det er en hormonspray, som fås via recept hos lægen, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor inden du lægger til og så sætter det gang i nedløbsrefleksen. Den kan hjælpe, hvis du har masser af mælk, men mælken ikke kommer hurtigt nok ud til ham.
Nogle kvinder har glæde af at stimulere lidt ekstra med en brystpumpe i en periode, fordi det kan være med til at øge mælkemængden lidt og det at mælken flyder let til barnet kan gøre at han igen gerne vil tage fat.
Det kan spille ind, hvordan jeres hverdag er, og om der sker noget i hverdagen, som gør dig stresset eller ked af det. De kan være de lidt store ting, som sygdom, dødsfald, skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget... Hvis du er stresset kan din mælk forsvinde.
En forklaring kan også være tandfrembrud - og det kan godt spille ind hos jer.. det burde dog ikke vare så længe. tænderne kommer ofte frem i løbet af 1-2 døgn, og det er "kun" lige der, hvor de bryder igennem tandkødet, at det gør rigtigt ondt.
Er du ved at få menstruation? Det spiller også ind. Hormonændringerne kan ændre smagen af din mælk, så han dier, men slipper, fordi mælken ikke smager som den plejer...
Det samme kan faktisk ske, hvis du er begyndt at dyrke sport, begyndt at løbetræne eller andet efter fødslen - det kan også ændre smagen af din mælk og det kan derfor være en overvejelse værd at sætte din træning lidt ned...
Han kan også reagere negativt overfor brystet, hvis du er begyndt at bruge en anden parfume, eller begynder at tage noget medicin, som kan afgive smag til mælken...
Børn kan også begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst. Det er dog en balance, for hans mælkeindtag/væskeindtag skal også sikres, og hvis den eneste måde at få væske i ham på er via flaske, så er du nødt til at give ham en flaske...
Det skal naturligvis også altid overvejes, om han protesterer mod brystet (og det at ligge ned) fordi han har ondt i ørerne, i nakken, skuldrene osv. Prøv gerne at skifte ammestillinger, for at se om det kan gøre en forskel hos jer.
Du må gerne lægge dig og amme ham i dobbeltsengen. Du kan også gå rundt med ham i din favn, imens du har bare bryster og lade ham dufte brystet og tage fat, når han har lyst. Hvis du har mulighed for at gå i karbad med ham og lægge ham på dit bryst i vandet, så han også der selv kan søge brystet, når han atter er parat vil det også være en rigtig god idé. Det er vigtigt, at du ikke presser ham til brystet, men giver ham mulighed for at søge brystet af sig selv.
Måske kan nogle af ovenstående ting forklare, hvorfor din dreng afviser brystet...
At grøden skulle spille ind - det tvivler jeg på, især hvis du kun giver ham lidt smagsprøver en gang dagligt. Det er vigtigt, at han ikke får mere end ca. 1/2 dl. grød og sammen med dette lidt vand af en kop. Derudover skal han ammes eller have flaske. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen starter
Formiddag 09-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes max 1/2 dl. grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften: Ammes efter behov, dier ofte hyppigt om aftenen for på den måde at fylde sig op til natten.
Ammes og puttes, som fast del af putteritualet - det er i denne alder forskelligt, hvornår barnet går i seng. Nogle børn går først til ro for natten omkring kl 22.
Sen aften eller først på natten: Ammes
Midt nat: Ammes. De fleste børn kan først undvære amning midt nat i 6 måneders alderen.
Jeg synes, at du skal fortsætte med at give lidt grød en gang dagligt - gerne om dagen og dette sammen med lidt vand af en kop. Derudover vil det være rigtig godt, at du forsøger at amme din dreng hver 3-4 time. Det vil ofte være godt med ca. 7 amninger i døgnet - tidlig morgen, formiddags, før middagslur, eftermiddag, aften, sen aften og midt nat.
hvis du ikke kan få din dreng til at tage brystet - ej heller selv om du medtænker nogle af de ting, som kan give ammestrejke og forsøger at ændre dette - så vil jeg anbefale dig, at du forsøger med en flaske. Det er vigtigt at han får mælk/væske nok.
Du skal også holde øje med hans vandladninger. Han skal tisse godt, have gode tunge tissebleer. Han må ikke holde op med at tisse og hans urin må ikke være koncentreret og gul, urinen skal være klar som vand.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske