Smerter ved amning

24. maj 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Smerter ved amning

Kære Helen,

Jeg har en dreng på 4,5 uger og jeg har store problemer med amningen. Faktisk så store, at jeg er meget, meget tæt på at give op.

Jeg har haft ømme brystvorter allerede i slutningen af min graviditet, men efter fødslen og amningen er det blevet rigtigt slemt. Det lader til at der er flere grunde:

Min dreng har en lille mund og jeg har flade brystvorter, så det var fra starten af svært for ham at få fat og smerterne kom helt fra første "hug" og er siden bare blevet værre. En jordemoder på hospitalet anbefalede mig ret hurtigt at prøve med ammebrik på det ene bryst (det der gjorde mest ondt og hvor han slet ikke kunne få fat andet end meget yderligt), og efter endnu en dag gik jeg over til også at bruge dem på det andet bryst pga. smerterne.

Smerterne er der hele tiden, også når jeg ikke ammer, og her føles det som en ømhed, stikken og kløen. Nogle gange føles det som om brystvorterne kramper sammen. Og når han ligger ved brystet bliver smerterne skærende og særligt på det ene bryst føles det som om der et knive det skærer ind i brystet. Jeg har været omkring et privat barselshotel for at få hjælp til sutteteknikken, for der er ikke nogen tvivl om, at han har svært ved at lave en så stor mund at han ikke skarver brystvorten. De hjalp mig med at komme af suttebrikken da han var ti dage gammel, og det har jeg indtil videre holdt. Sutteteknikken er blevet bedre, men ofte er brystvorten dog stadig trukket skævt efter amning.

Jeg fik konstateret brystbestændelse efter fem dage, hvor jeg fik en ti dages kur. Jeg havde ikke feber men kun røde brystvorter, og kuren fjernede ikke smerterne. Og så er jeg kommet i behandling med Adelat for Raynaulds syndrom, 10 mg/2 gange om dagen. Jeg har nu taget det i 9 dage men desværre uden resultat. Derudover bruger jeg danskvand før og efter amning og jeg har været i behandling med Brentan for svamp, men også uden resultat. Faktisk vil jeg sige, at smerterne er blevet værre i løbet af ugerne (bortset fra de rent "suttetekniske" smerter).

Nu har min dreng for fire dage siden fået trøske og rød numse, så vi behandler ham med Brentangel. Derudover har han fået noget diarre agtigt, eller hans afføring er i hvert fald meget tynd. Og jeg er også gået i gang med Brentan igen på brystvorterne. Jeg ville gerne have haft en pillekur mod svamp men min læge var ikke meget for det, selvom jeg ikke magter flere smerter nu. Lige nu ammer jeg kun på det ene bryst og malker så fuldt ud på det andet, hvor han så får mælken fra i en Medela Calma sutteflaske, som ikke skulle ødelægge hans sutteteknik så meget.

Jeg er så ked af at amningen ikke fungerer og jeg har forsøgt så meget uden held. Det værste er dog at min dreng græder utroligt meget og det er blevet værre. Nogle gange føles det som om han mest sover, spiser og så græder (selvom han selvfølgelig også er kontaktsøgende og heldigvis som oftest kan trøstes igen). Men han græder virkeligt meget og han virker til at have meget ondt i maven og døje med luft og utilpashed. Dette gælder også i forbindelse med måltiderne, ...

Annonce

... hvor han græder hysterisk indtil han får mad og i pauserne, når han skal bøvse af og også ofte bagefter. Derefter så virker det som om han har ondt i maven, og han vrider sig. Det er svært for ham at få bøvset af og han er også begyndt at gylpe en del op de sidste par dage. Det virker som om han næsten kløjes i det (mere når han spiser fra flaske end fra brystet).

Han spiser ret hidsigt (sådan har han været siden han kom ud), men det er blevet værre og værre. Nu er han ofte utrøstelig også efter han har fået mad og så også når det kommer ned i maven. Han bliver stiv som en flitsbue og selvom det hjælper kortvarigt når han får bøvset af, er det tydeligt at han har ondt. Jeg har jo også afbrudt ham igen og igen under amningen, fordi det har været så vigtigt at få ham rigtigt på, så det ikke gjorde ondt. Det har tit betydet at han til sidst ikke orkede mere og faldt i søvn eller ligesom gav op. Og jeg tænker at det også har betydet, at han har været i tvivl om han kunne få nok mad, også fordi måltiderne har været så langtrukne (timevis) indtil jeg gik over til kun at pumpe ud på det betyder bryst der gør mest ondt.

Det er så hårdt at være vidne til at han har så ondt og er så ked af det. Heldigvis kan han tage nogle fine lure på ofte 2,5 timer og på til fire timer om natten. Og han tager også nogle gode lange lure om dagen. Men det er så træls med al den smerte og at der ligesom ikke er nogen afklaring. Nu hvor min kæreste er startet fuldt op på arbejdet er det meget svært at finde tid til at malke ud i løbet af dagen, ud over at han skal have mad fra enten brystet eller flasken. Så der skal ske et eller andet nu.

Jeg har umiddelbart nok mælk, men vi har suppleret med noget modermælkserstatning (Nutramigen da jeg er laktoseintolerant og min kæreste har allergi), og han er ikke meget for det men det kan godt komme ned.

Jeg er virkeligt i syv sind om hvad der skal ske herfra. Jeg vil så gerne amme. Jeg kan dog ikke fortsætte med udpumpningen i samme grad når nu jeg er alene hjemme. Jeg ville stadig ønske at jeg kunne komme rigtigt af med den svamp som jeg tror gør det hele værre, men når ikke min læge vil udskrive pillerne er jeg ikke særligt fortrøstningsfuld på den front. Derudover overvejer jeg, at gå tilbage til ammebrikkerne og så amme så længe jeg har mælk til det (og så supplere med fx udpumpninger to gange om dagen for at supplere op efter amning og for at få tømt brystet). Alternativt går jeg over til erstatning, men jeg er også bare bange for hvordan det vil påvirke hans mave, når den nu endda bøvler på modermælk. Det jeg dog tror vi begge har brug for er en eller anden rutine og forudsigelighed omkring madsituationen, så vi kan få noget ro på. Men det er så svært at træffe et valg fordi der ikke rigtigt er nogle gode alternativer, synes jeg.

Jeg vil derfor meget gerne have dit input til hvor du tænker, jeg kan gå herfra? Jeg beklager den lange roman, men det er svært at beskrive i korthed😊 Jeg ser frem til at høre fra dig og tusind tak for en super brevkasse!

Med venlig hilsen,

Cæcilie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor