Svar: Afbrudt søvn og natamninger - 11,5 måned

17. marts 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gry

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at I gerne vil lave nye søvnrutiner - for det lyder uhensigtsmæssigt for jer alle tre med alt det renderi om aftenen :)

Det er ikke jeres skyld, men uheldigt, at sygdom og vuggestuestart lige har ramt tidspunktet, hvor I var igang med at trappe ud af amning - for det har naturligt gjort det svært for jeres dreng at undvære brystet, og du har været nødt til at amme ham det ekstra. Med den alder han har, er han dog naturligt mere bevidst, og han ved godt, at bryst og mor er to forskellige ting - han ved f.eks. godt, at han kan bide dig i brystet og få en reaktion fra dig...

Det er dog helt naturligt, at han lige nu søger brystet ekstra meget og at "mor alene" ikke er nok. Brystet er det mest trygge han kender, brystet har været der for ham altid, beroliget ham igen og igen, når han har haft brug for det. Både når han har været ked af det, været træt, haft ondt og været sulten - og brystet er derfor det han søger, når noget er nyt og ukendt - som f.eks. sygdom og vuggestue. Det er dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham til at "nøjes" med mor. Så han ikke behøver brystet, men mærker dig, mærker din varme, din nærhed osv. Det er brystet og ikke mor han skal undvære.

Jeg tænker derfor, at I lige nu skal prøve at sove sammen igen. Netop fordi han, når du kommer ind til soveværelset om natten, søger både bryst og mor. Det kan godt være, at du bedre vil kunne hjælpe ham videre i søvnen et par nætter, hvis du ikke "forsvinder", men i stedet bliver liggende sammen med ham. Du skal tage en T-shirt på, så han ikke selv kan få fat i brystet, det er dig der styrer, hvornår han ammes - og som udgangspunkt vil det være rigtig fint, at du ammer aften og sen aften. ...

Annonce

... Efter sidste amning skal han som udgangspunkt så ikke tilbydes brystet, men beroliges med hænder, nærhed, tæt fysisk kontakt... (ligesom far plejer at gøre).

Da han er rigtig træt om aftenen, så er det svært at få indpasset et godnatmåltid, der er næsten ikke tid nok - men I kan godt forsøge. Det at tilbyde ham en grød eller måske bare en banan, før han ammes og puttes til natten kan mætte ham lidt ekstra, så du på den måde også sikrer, at han ikke søger brystet, fordi han reelt er sulten. Det er nærliggende at tænke, at alle de nye oplevelser om dagen også påvirker hans madindtag, så han måske ikke spiser helt så godt, som han plejer at gøre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når han har oplevet nogle nætter, måske 3-5 nætter, at mor ikke forsvinder om natten, det er brystet som forsvinder, så kan I prøve at vurdere, hvordan det så går og hvad hans behov er. Måske går det fint og alle sover fint videre sammen - måske vil det her være bedre, at far igen tager over om natten. Så du ammer aften og sen aften, men ellers sover i et andet rum, så det er far der tager over - samme princip, som I ellers har forsøgt og som virkede før jeres dreng blev syg og startede vuggestue.

Jeg synes det vil være synd for jer begge, hvis du helt stopper med at amme lige nu. Du er selv glad for amningen, jeres dreng er glad for amningen og har ekstra brug for den nærhed lige nu med alt det der sker - at tage en kold tyrker og stoppe fra den ene dag til den anden tænker jeg ikke vil gøre noget godt for jer :) Så du kan stadig godt amme og gøre det med god samvittighed, men prøv om du kan hjælpe ham til at mærke, at mor stadig er der, selvom brystet ikke er...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det - det lyder som et godt påskeprojekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder