Svar: Afbrudt søvn og natamninger - 11,5 måned
17. marts 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at I gerne vil lave nye søvnrutiner - for det lyder uhensigtsmæssigt for jer alle tre med alt det renderi om aftenen :)
Det er ikke jeres skyld, men uheldigt, at sygdom og vuggestuestart lige har ramt tidspunktet, hvor I var igang med at trappe ud af amning - for det har naturligt gjort det svært for jeres dreng at undvære brystet, og du har været nødt til at amme ham det ekstra. Med den alder han har, er han dog naturligt mere bevidst, og han ved godt, at bryst og mor er to forskellige ting - han ved f.eks. godt, at han kan bide dig i brystet og få en reaktion fra dig...
Det er dog helt naturligt, at han lige nu søger brystet ekstra meget og at "mor alene" ikke er nok. Brystet er det mest trygge han kender, brystet har været der for ham altid, beroliget ham igen og igen, når han har haft brug for det. Både når han har været ked af det, været træt, haft ondt og været sulten - og brystet er derfor det han søger, når noget er nyt og ukendt - som f.eks. sygdom og vuggestue. Det er dog vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham til at "nøjes" med mor. Så han ikke behøver brystet, men mærker dig, mærker din varme, din nærhed osv. Det er brystet og ikke mor han skal undvære.
Jeg tænker derfor, at I lige nu skal prøve at sove sammen igen. Netop fordi han, når du kommer ind til soveværelset om natten, søger både bryst og mor. Det kan godt være, at du bedre vil kunne hjælpe ham videre i søvnen et par nætter, hvis du ikke "forsvinder", men i stedet bliver liggende sammen med ham. Du skal tage en T-shirt på, så han ikke selv kan få fat i brystet, det er dig der styrer, hvornår han ammes - og som udgangspunkt vil det være rigtig fint, at du ammer aften og sen aften. Efter sidste amning skal han som udgangspunkt så ikke tilbydes brystet, men beroliges med hænder, nærhed, tæt fysisk kontakt... (ligesom far plejer at gøre).
Da han er rigtig træt om aftenen, så er det svært at få indpasset et godnatmåltid, der er næsten ikke tid nok - men I kan godt forsøge. Det at tilbyde ham en grød eller måske bare en banan, før han ammes og puttes til natten kan mætte ham lidt ekstra, så du på den måde også sikrer, at han ikke søger brystet, fordi han reelt er sulten. Det er nærliggende at tænke, at alle de nye oplevelser om dagen også påvirker hans madindtag, så han måske ikke spiser helt så godt, som han plejer at gøre.
Når han har oplevet nogle nætter, måske 3-5 nætter, at mor ikke forsvinder om natten, det er brystet som forsvinder, så kan I prøve at vurdere, hvordan det så går og hvad hans behov er. Måske går det fint og alle sover fint videre sammen - måske vil det her være bedre, at far igen tager over om natten. Så du ammer aften og sen aften, men ellers sover i et andet rum, så det er far der tager over - samme princip, som I ellers har forsøgt og som virkede før jeres dreng blev syg og startede vuggestue.
Jeg synes det vil være synd for jer begge, hvis du helt stopper med at amme lige nu. Du er selv glad for amningen, jeres dreng er glad for amningen og har ekstra brug for den nærhed lige nu med alt det der sker - at tage en kold tyrker og stoppe fra den ene dag til den anden tænker jeg ikke vil gøre noget godt for jer :) Så du kan stadig godt amme og gøre det med god samvittighed, men prøv om du kan hjælpe ham til at mærke, at mor stadig er der, selvom brystet ikke er...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det - det lyder som et godt påskeprojekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske