Afbrudt søvn og natamninger - 11,5 måned

17. marts 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Afbrudt søvn og natamninger - 11,5 måned

Kære Helen.

Så har jeg brug for dine gode råd igen. Det drejer sig endnu en gang om søvnproblematik.

Vores dreng trives så fint og er begyndt at gå lidt og opstart i vuggestue er gået helt uproblematisk. Han har altid været meget tryghedssøgende om natten og sov nærmest i mine arme de første tre måneder. For nogle måneder siden begyndte vi at arbejde på ikke at amme på samme måde om natten. Han blev så ammet aften, sen aften og tidlig morgen. Jeg sov i den periode på kontoret indtil ved 5-6 tiden om morgenen og hans far sov med ham i soveværelset.

Siden på hans tremmeseng er taget af, så han ligger tæt op ad os. Han har altid sovet meget uroligt i de tidlige morgentimer og ofte vågner han og er vågen en time for derefter at sove videre. Vi bytter så og far sover et par timer på kontoret og jeg tager mig af morgenuroen. Det gik faktisk fint i en periode selvom der fortsat var opvågninger, men indtil 4-5-tiden kunne hans far nusse ham lidt på ryggen og få ham til at sove igen.

Ugen før han startede i vuggestue blev han syg for første gang med 3-dages feber (tror jeg det var). Han har inden da aldrig været forkølet eller haft det mindste og jeg har fået tjekket ører mv. grundet hans afbrudte nattesøvn. Han havde meget høj feber og ville ikke spise, kun ammes, hvorfor jeg satte amningerne op efter en ellers god periode med kun 3 amninger dagligt. Ugen efter fylder han 10 måneder og starter i vuggestue. Vi kører ham stille og roligt ind over tre uger og det er gået helt uproblematisk. Dog har han været ekstra tryghedssøgende om natten og det har ikke gjort det bedre, at jeg ammede ham mere da han var syg.

Han begyndte derfor at kravle op i vores seng om natten. Nogle gange har han været så træt, at han er kravet op i sengen og er faldet i søvn og min kæreste er vågnet med ham liggende i sengen (lidt sødt). Problemet er nu, at vi ikke rigtig har kunnet finde tilbage til den bedre vi oplevede inden han blev syg og startede i vuggestue og lige nu bliver det værre og værre og han er så bevidst at intet fungerer. Vi forsøgte at skære en amning væk (drømmemåltid sen aften) og det resulterede i at han blev umulig at få ro på tidligt på natten, så vi orkede ikke at tage kampen. Men nu fungerer det sådan her:

Han ammes til natten klokken 19 og er begyndt at falde i søvn ved brystet stort set hver aften. Efter han er startet i vuggestue har han været meget nem at putte og er meget træt om aftenen. Han sover nærmest på slaget 19 og nogen gange tænker jeg at han faktisk er klar til at blive puttet tidligere.

I en periode ammede jeg ham inden jeg gik i seng. Typisk klokken 22. Jeg har dog fulgt din anbefaling fra et tidligere brev om selv at lade ham styre og derfor går vi i seng i soveværelset og når han så vågner, så ammer jeg ham. Vi er så trætte om aftenen pga. den dårlige og afbrudte søvn, så vi går i seng allerede 21.30. Jeg ammer ham når han vågner. Det gør han typisk mellem 22 og 23, men nogle dage går der længere tid. Her den anden dag sov han faktisk 7 timer far 19-02, så han kan altså godt. Når jeg så har ammet ham, så går jeg ind på kontoret og ...

Annonce

... får de timer sammenhængende søvn jeg kan få fred til. Han vågner mange gange, det bliver faktisk værre og værre siger hans far og det bliver sværere og sværere at få ro på ham.

Han er blevet meget bevidst og vil have sin mor og brystet og jo mere klokken bliver, jo mere ihærdig bliver han og græder højere og højere. Min kæreste er derfor også begyndt at forsøge at ligge og sove med ham fordi han slet ikke kan finde ro i sen egen seng. Jeg bliver så typisk vækket ved 3-4 tiden af hans gråd og så bytter vi. Han far går ind på kontoret og sover til klokken 7. På det her tidspunkt vil han meget gene ammes og siger ”mad”, ”mad”, ”mad” (hans første ord). Nogle dage falder han til ro med det samme, men de fleste dage er det stadig hans mønster med at være vågen/eller meget urolig i en times tid, nogle gange mere. Nogle gange er det som om han sover, men vågner hvis han taber brystet eller som om han ikke kan finde roen. Efter en times tid, så falder han som regel i dyb søvn og sover en time mere. Typisk vågner han helt lidt i 6.

Jeg har så svært ved at få noget søvn fra ved 4-tiden fordi jeg ligger med ham i armene og fordi han er så urolig og det er ikke sjovt at være vågen 1-1,5 time på det tidspunkt. Nogle dage får jeg sovet en halv time fra 5.30-6, men ofte får jeg ingen søvn. Det er så anstrengende.

Jeg oplever at vi har været med til at skabe nogle vaner, hvor han nu er vant til at blive ammet om natten igen alt det han ønsker og hvor han helst vil sove med brystet i munden (søvnassociation) og helst i mors arme. Da vi var inde i en lidt bedre periode var han begyndt at blive ammet og så faldt han i søvn uden bryst. Nu ligger han sig atter konsekvent til at sove med brystet i munden.

Jeg kan rigtig godt lide at amme ham og vil være ked af at stoppe med dette og egentlig er min oplevelse, at han altid har brug for tryghed og nærhed og derfor samsover jeg også med ham, men lige nu har vi fået svært ved at få ham til at sove i egen seng andet end i den første halvdel af natten. Han er helt klart bevidst om, at på et tidspunkt så kommer mor ind og så får han lov at ligge i mine arme. Måske amning og søvn bør adskilles. Jeg vil dog så nødigt helt stoppe. Lige nu vil han rigtig gerne ammes når jeg henter ham fra vuggestuen og måske det er muligt at fortsætte med dette, men ændre på natamningen?

Jeg håber du kan hjælpe med forslag til en plan for mere nattero. Jeg frygter også, at hvis man stopper natamningen, så vil han bare efterspørge noget andet i stedet, men han har jo været bedre til at sove i egen seng og ikke blive ammet hele natten end han er lige nu.

Vi savner så meget noget sammenhængende søvn og vi savner også at sove sammen andet end 1-2 timer først på natten.

Om dagen sover han stadig fint. Typisk 2 timer fra 9.30-11.30 og en time om eftermiddagen fra 14-15. Omkring 3 timer i alt i vuggestuen.

Han vokser fint og vejer cirka 9.7 kilo. Han spiser fint til måltiderne, men har faktisk ikke rigtig taget på de sidste par måneder, men han ser fin ud.

Han bliver 1 år om præcis to uger.

Mange hilsner den efterhånden lidt trætte mor.
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland