Svar: Mælkeproduktion - 4 mdr.

5. marts 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære lavvandede mælkebuffet :)

Tak for dit brev, tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Det lyder som om, at du allerede har forsøgt en del for at få amningen til at fungere - og faktisk lyder det som om, at du har masser af mælk. Når du lægger din datter til brystet, så dier hun effektivt og tager rigtig fint fra og ud over at amme hende, så malker du også ud - og den udmalkede mælk får hun så på flaske.

Det er korrekt, at mælkeproduktionen afhænger af hendes efterspørgsel. Det betyder, at jo hyppigere du ammer (eller malker ud), jo mere mælk vil du producere. Det betyder også, at hvis du går ind og tilbyder en flaske i stedet for at amme eller malke ud, så vil din krop naturligt tro, at der ikke er behov for så meget mælk, hvorfor mælkeproduktionen nedsættes, jo mere flaske du giver.

Du fortæller, at du om morgenen ammer fra et bryst, I leger osv. og så ammer du fra modsatte bryst, hvorefter hun sover i 4 timer. Du fortæller, at du om eftermiddagen ammer hver ½ til hele time - og samtidig fortæller ud også, at du de sidste måneder har malket ud efter 90 minutter, før at øge din mælkeproduktion. Du fortæller også, at du om aftenen giver to flasker, du oplever, at dit bryst er tomt på dette tidspunkt, og at du giver flasken for også at få 4 timers pause... Det er lidt svært for mig helt at gennemskue, hvordan jeres døgn er skruet sammen, men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt normalt og helt aldersvarende, at du ammer fra det ene bryst, når din datter vågner af en lur og at du herefter leger med hende, skifter hende og så tilbyder hende modsatte bryst, før hun puttes til næste lur. Mange børn vil i din datters alder have brug for at blive ammet på denne måde og netop det at amme fra begge sider mellem hver lur vil ofte være med til at øge din mælkemængde.

Når hun så har sovet en god lang lur - hos jer nogle gange 4 timers lur - så er hun naturligvis sulten, når hun vågner. Her ammer du hende så igen, hun spiser godt og effektivt og før du så putter hende, ja så tilbyder du brystet igen. Nogle gange vil hun kun tage toppen fra brystet før luren, og det er helt okay. Det er et tilbud. Når hun så vågner igen, så starter du der, hvor hun har taget toppen, hjælper hende med at spise i bund og igen så leger I, pludrer osv. og før hun så skal sove næste lur, så skifter du hende, giver hende mælk fra modsatte bryst og putter hende så igen.

Det vil normalt ikke være nødvendigt at malke ud, hvis du ammer hende på denne måde. Men hvis du skønner det normalt at malke ud for at stimulere til yderligere mælk, så vil det være rigtig fint, at du f.eks. malker ud imens hun sover. Altså egentlig svarende til, at hun kun sov 2 timer, vågnede op og var sulten/efterspurgte brystet. På den måde viser du din krop, at der er brug for mere mælk.

Når du om aftenen vælger at give hende to flasker af 250 ml, så tilbydes hun jo dette i stedet for at komme til brystet - på den måde viser du din krop, at der ikke er behov for mælken og det kan være forklaringen på, at du oplever ikke at have mælk om aftenen. Når man supplerer med en flaske, så kan man gøre det på to måder:

Du kan erstatte en amning med flasken
Du kan starte med at amme og følge efter med en flaske

Når man erstatter en amning med flaske, så vil der være stor ...

Annonce

... risiko for, at mælkeproduktionen nedsættes. Hvis du derimod lægger til brystet og så tilbyder din datter flaske, når hun har spist hos dig, for på den måde at give hende lidt ekstra, så viser du stadig din krop, at hun har brug for din mælk.

Det lyder for mig som om, at der er lidt i rækkefølgen af amninger/flasker, som du måske kan justere på. Derudover er 500 ml mme om aftenen ret meget og det lyder som om, at hun får denne mængde indenfor en time. Der er naturligvis også en risiko for, at hun bliver så mæt, at hun derfor ikke rigtig har lyst til eller behov for at die særlig meget hos dig, hvorfor din mælkemængde naturligt igen nedsættes.

Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så natamning og amning på ydertidspunkterne er med til at opretholde din mælkeproduktion. Når du giver flaske aften og sen aften, så kan dette derfor også være med til at gøre, at din mælkeproduktion nedsættes.

Man kan godt gå ind og forsøge at øge mælkemængden ved medicin. Man kan også vælge f.eks. at dobbetudmalke for at stimulere til mere mælk. Men du skal også passe på, at du ikke havner i problemer med overproduktion. Det kan vise sig ved at din datter f.eks. dier, giver slip, dier, måske har tynde afføringer, ondt i maven, er grædende, virker til at kløjs i mælken og lignende. Der kan være forskellige grunde til overproduktion, men det kan f.eks. godt opstå, når du ud over at amme hende også malker ud.. mængden af tynd mælk kan blive for stor i forhold til mængden af mere mættende mælk...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også en overvejelse værd, hvor meget du vil kæmpe videre netop nu, hvor din datter er 4 måneder gammel. I løbet af den næste måned tid kan hun jo starte op med lidt skemad og vand af kop. Det betyder, at du stille og roligt naturligt vil begynde at amme mindre. På sigt vil netop skemaden være med til at give lidt mere rytme, så hun f.eks. tilbydes skemad og vand, når hun vågner af en lur, derefter leger I, hygger og pludrer I, og så tilbydes hun brystet, før hun så puttes til næste lur. Det vil naturligt på sigt gøre, at der går lidt længere tid imellem dine amninger om dagen og at det hele "sættes lidt mere i system", så på den måde tænker jeg, at tiden også arbejder for jer.

Jeg synes det er prisværdigt og du skal endelig klappe dig selv på skulderen over at have kæmpet for amning så længe. Jeg kan godt fornemme, at det betyder rigtig meget for dig og det er virkelig flot, at du har ammet, malket ud osv. Jeg kan på dit brev forstå, at du begyndte at supplere med flaske, da hun var 1 måned gammel, fordi dit bryst havde brug for ro til at hele - det tolker jeg som om, at du måske også har haft problemer med sår, revner, svamp eller andet, så det er virkelig godt gået! :) MEN, du skal overveje, hvad du bruger dine kræfter på og hvorfor...

Det lyder som om, at du har en følelse af, at det aldrig rigtig har fungeret - men et eller andet sted så tænker jeg, at det jo faktisk har fungeret med de tiltag du har gjort. Du ammer stadigvæk efter 4 måneder... Så prøv også at være stolt over og glad for det, uanset hvad fremtiden så bringer:)

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Amning & Flaske". Og jeg håber, at ovenstående har givet lidt hjælp med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder