Svar: Amme-stop

4. januar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære D

Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og tusind tak for dine søde ord til mig om mine svar i brevkassen og mine bøger - det varmer og er virkelig dejligt at høre, tak:)

Det lyder som en god idé at stoppe amning. Du har for det første ondt og har fået sår - og du skal i gang med medicinsk behandling. Helt okay at stoppe:)

Generelt er der tre måneder at stoppe amning på:

Gradvist ammestop. Det betyder, at du ammer mindre og mindre over flere uger eller måneder.

Bevidst ammestop. Det betyder, at du vælger at du inden for en bestemt tid vil stoppe og derfor iværksætter en bevidst og forholdsvis hurtig nedtrapning.

Pludseligt ammestop. Det betyder, at du stopper fra den ene dag til den anden.

Som udgangspunkt er den gradvise amning det bedste. Når du trapper gradvist ud af amningerne, så vænnes dit barn til stille og roligt at undvære brystet - og din krop producerer naturligt mindre og mindre mælk. Du har i forhold til, da du begyndte at amme naturligt trappet gradvist ud, og nu er du nået til et bevidst ammestop. Før den 19. januar skal du være stoppet med at amme - det er din dato. Og det betyder, at du nu skal prøve at fjerne en amning af gangen.

Jeg vil anbefale, at du starter med at fjerne amningen sen aften og her i stedet giver flaske. At tilbyde mme her, vil forhåbentlig kunne mætte lidt ekstra til natten og gøre, at jeres dreng ikke søger brystet så meget i nattetimerne - at amningerne her kan undgås. Det vil netop være godt, at få fjernet amningerne midt nat først.

Derefter fjernes amningen tidlig morgen, og så fjernes amningen før middagsluren. Den sidste amning der ryger vil således være amningen før natten.

Før middagsluren og før putning om aftenen og lige før natten, så bør I tilbyde den Baby-Nova drypfri drikkeflaske, som fungerer hos jer. Han bør lige nu få bryst/flaske 3 gange i døgnet og når han bliver 10 måneder, vil 2 gange i døgnet være fint.

Han bør samlet lige nu få modermælkserstatning i flasken. Det anbefales ikke længere at give børn sødmælk. Han kan dog i alderen 9-12 måneder tilbydes max 100 ml sødmælk eller surmælksprodukt af sødmælkstypen dagligt. Jeg vil anbefale, at I bruger dette til familiemad, sovs osv. I flasken bør han ...

Annonce

... få modermælkserstatning og her mellem 400-500 ml i døgnet, i 10-12 måneders alderen gerne 400 ml, da det sikrer hans behov for jern.

Du kan følge en dagsplan, der ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30-9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, vand af kop. Må også stadig gerne få grøntsagsmos som supplement. Vand af kop.

Flaske med f.eks. 150 ml mme (eller ammes) og puttes til middagslur ca kl 13-13.30

Eftermiddag 16: Frisk frugt, frugtmos eller måske en frugtgrød med lidt mme, 1/2 bolle med smør, ost, vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, vand eller mme af kop. Får børstet tænder.

Flaske med mme, må gerne drikke 200 ml (eller ammes) og puttes til natten ca kl 19.30

Sen aften 23-24: Flaske med mme (må gerne drikke 200 ml) og sover herefter videre uden mælk eller vand til næste morgen tidlig.

Når han tidlig morgen vågner og søger efter brystet, så må du forsøge om du kan aflede ham og hvis ikke, så må I stå lidt tidligere op i en periode. Prøv om du kan holde tidspunktet for morgenmad kl 07, og ikke give det for tidligt, selvom han vågner tidligere - for at sikre, at han ikke pludselig vender sig til at skulle spise morgengrød allerede kl 06...

Som du kan se af denne plan, så kan det forventes, at han nu begynder at kunne sove fra midnat og til næste morgen, hvor dagen så starter med grød. Mange børn vil i 10-12 måneders alderen trives med at få mælken aften og sen aften og sover derefter videre - andre børn nyder dog mælken før middagsluren og igen før putning om aftenen - og sover så faktisk fra kl ca. 20 til næste morgen uden at få mælk... Det kan dog ikke helt forventes, men i nogle familier er det sådan:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke med projekt ammestop, og hvad der ellers sker hos jer:) Og stort knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder