Svar: Amme-stop
4. januar 2016
Alder:
9 mdr.
Kære D
Tak for dit brev og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen - og tusind tak for dine søde ord til mig om mine svar i brevkassen og mine bøger - det varmer og er virkelig dejligt at høre, tak:)
Det lyder som en god idé at stoppe amning. Du har for det første ondt og har fået sår - og du skal i gang med medicinsk behandling. Helt okay at stoppe:)
Generelt er der tre måneder at stoppe amning på:
Gradvist ammestop. Det betyder, at du ammer mindre og mindre over flere uger eller måneder.
Bevidst ammestop. Det betyder, at du vælger at du inden for en bestemt tid vil stoppe og derfor iværksætter en bevidst og forholdsvis hurtig nedtrapning.
Pludseligt ammestop. Det betyder, at du stopper fra den ene dag til den anden.
Som udgangspunkt er den gradvise amning det bedste. Når du trapper gradvist ud af amningerne, så vænnes dit barn til stille og roligt at undvære brystet - og din krop producerer naturligt mindre og mindre mælk. Du har i forhold til, da du begyndte at amme naturligt trappet gradvist ud, og nu er du nået til et bevidst ammestop. Før den 19. januar skal du være stoppet med at amme - det er din dato. Og det betyder, at du nu skal prøve at fjerne en amning af gangen.
Jeg vil anbefale, at du starter med at fjerne amningen sen aften og her i stedet giver flaske. At tilbyde mme her, vil forhåbentlig kunne mætte lidt ekstra til natten og gøre, at jeres dreng ikke søger brystet så meget i nattetimerne - at amningerne her kan undgås. Det vil netop være godt, at få fjernet amningerne midt nat først.
Derefter fjernes amningen tidlig morgen, og så fjernes amningen før middagsluren. Den sidste amning der ryger vil således være amningen før natten.
Før middagsluren og før putning om aftenen og lige før natten, så bør I tilbyde den Baby-Nova drypfri drikkeflaske, som fungerer hos jer. Han bør lige nu få bryst/flaske 3 gange i døgnet og når han bliver 10 måneder, vil 2 gange i døgnet være fint.
Han bør samlet lige nu få modermælkserstatning i flasken. Det anbefales ikke længere at give børn sødmælk. Han kan dog i alderen 9-12 måneder tilbydes max 100 ml sødmælk eller surmælksprodukt af sødmælkstypen dagligt. Jeg vil anbefale, at I bruger dette til familiemad, sovs osv. I flasken bør han få modermælkserstatning og her mellem 400-500 ml i døgnet, i 10-12 måneders alderen gerne 400 ml, da det sikrer hans behov for jern.
Du kan følge en dagsplan, der ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, vand af kop. Må også stadig gerne få grøntsagsmos som supplement. Vand af kop.
Flaske med f.eks. 150 ml mme (eller ammes) og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16: Frisk frugt, frugtmos eller måske en frugtgrød med lidt mme, 1/2 bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, vand eller mme af kop. Får børstet tænder.
Flaske med mme, må gerne drikke 200 ml (eller ammes) og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme (må gerne drikke 200 ml) og sover herefter videre uden mælk eller vand til næste morgen tidlig.
Når han tidlig morgen vågner og søger efter brystet, så må du forsøge om du kan aflede ham og hvis ikke, så må I stå lidt tidligere op i en periode. Prøv om du kan holde tidspunktet for morgenmad kl 07, og ikke give det for tidligt, selvom han vågner tidligere - for at sikre, at han ikke pludselig vender sig til at skulle spise morgengrød allerede kl 06...
Som du kan se af denne plan, så kan det forventes, at han nu begynder at kunne sove fra midnat og til næste morgen, hvor dagen så starter med grød. Mange børn vil i 10-12 måneders alderen trives med at få mælken aften og sen aften og sover derefter videre - andre børn nyder dog mælken før middagsluren og igen før putning om aftenen - og sover så faktisk fra kl ca. 20 til næste morgen uden at få mælk... Det kan dog ikke helt forventes, men i nogle familier er det sådan:)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre - rigtig meget held og lykke med projekt ammestop, og hvad der ellers sker hos jer:) Og stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske