Svar: Amning af 9 måneder gammel dreng

29. december 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gry

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - og stort tillykke med 9 måneders dagen i dag:)

Det er helt normalt, at børn får røde kinder og lidt blanke øjne, når de er trætte - det er sammen med gab, lidt gråd og pylren tegn på, at det er ved at være puttetid:)

Det er også helt normalt, at børn får røde kinder i forbindelse med tandfrembrud. Nogle børn får også lidt rød numse og nogle børn får også lidt temperaturforhøjelse:)

Og så kan børn også få røde kinder, ru kinder og rød hage, fordi det er koldt og frostvejr. Du skal være opmærksom på, hvis han savler og er våd omkring munden, så bliver huden let irriteret og rød. Du skal også være opmærksom på at spyt og savl kan fryse og dermed give frostskader... Hvis han savler meget og konstant er fugtig på hagen og i halsfolder, kan han også få svamp, hvilket vil kræve behandling med en særlig salve/creme/gel, som du får recept på hos lægen.

Du skal være opmærksom på, hvilken form for creme du bruger til ham i ansigtet. Hvis du kommer en lotion på hans kinder og hage, for at beskytte ham lidt mod det kolde vejr, så kan du gøre problemet værre. Lotion har et højt vandhold, som vil fryse og skade huden. Derfor bør du om vinteren bruge en fedt creme, med et højt fedtindhold. Om sommeren kan en lotion derimod være god, fordi det giver huden mulighed for at ånde lidt mere.

At jeres dreng er ekstra pylret, søger dig ekstra meget, græder, når du går fra ham osv. skyldes, at han nu er i separationsfasen. Han øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, øver sin selvstændighed. og for at kunne separere sig, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor klynger han sig lidt ekstra, har brug for at sidde lidt mere på skødet osv.

Han er ikke udspekuleret og har ikke nogen onde hensigter. Når han græder, når du går fra ham, så er det fordi han føler sig forladt og er bange for, at du ikke kommer igen. Når han så ser dig, så bliver han oprigtigt glad og smiler stort "åh, der var min mor igen!". Det vil være rigtig godt, at du f.eks. kort siger "jeg går lige ud med skraldeposen, så kommer jeg igen". Han lærer at denne lille sætning betyder, at du går kortvarigt, han hører et klonk og så er du tilbage. Det vil også være rigtig godt, at far f.eks. siger "mor er lige på toilet, mor kommer igen" osv. Så han hører, at du ikke forsvinder og så han samtidig får en fornemmelse for, at I forstår ham.

Når du går ud af stuen og går ind i køkkenet og han bliver ked af det, så kan du nogle gange kikke frem i døren og sige "hej skat, mor er lige her" og også opfordre ham til at søge dig "kom skat, kom herud". Ligesom far kan tage ham på armen og sige "kom skal vi finde mor... se der er mor" og du kan give ham et kram, vise ham, at du ikke er forsvundet og far tager sig så af ham igen.

Når du starter på arbejde, vil det være godt, at du siger farvel, så han ved at du går - og far der nu skal passe ham, skal så trøste, berolige og aflede ham, hjælpe ham videre med dagen. Og når du så er hjemme, så vil han naturligt have ekstra meget brug for dig og du skal så naturligt være der for ham - jeg kalder det morglæde i stedet for morsyge. Man må gerne være glad for sin mor:)

Når han protesterer mod at ligge på puslebordet, så skyldes det også alder, udvikling og spirende selvstændighed. Nogle gange skal han naturligvis ligge der, han har brug for en ren ble, brug for at blive vasket grundigt osv. Men hvis han kun har en tisseble, så behøver han ikke blive vasket og ...

Annonce

... nogle gange vil det være rart, hvis han i stedet kan stå på gulvet og få skiftet sin ble... Du kan også inddrage ham, lade ham selv være med til at løfte numsen. Du kan sige "løft numsen skat" og hjælpe ham med at sætte fødderne i bordpladen, så han selv løfter numsen op, og du kan få en ren ble under ham:) Det er vigtigt for hans selvstændighedsfølelse, at han føler sig lyttet til og inddraget.

Med hensyn til amning, så vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet, når man er 9 måneder gammel og i 10-12 måneders alderen sættes ned til 2 amninger. Det er vigtigt at holde mængden af mælk på et niveau, der giver plads i maven til rigtig mad - både mad i stykker og også stadig grød og mos. Det er også vigtigt, at jeres dreng får vand af kop, så han lærer at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker.

Da du ikke er hjemme om dagen, vil jeg anbefale at de tre amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen. Om dagen skal han i stedet tilbydes rigtig mad og en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30 og skal ikke længere have mælk først.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden, suppleres også meget gerne med grøntsagsmos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mme (i stedet for amning) og puttes til middagslur ca kl 13.30 - tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang og hvor sen formiddagsluren er

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses ved siden af. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Får børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30

Sen aften 22: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Med hensyn til hvilken amning der springes over, når han bliver 10 måneder, så er det forskelligt om det er amningen sen aften eller tidlig morgen... det afhænger helt af, hvordan du vurderer, at han vil trives bedst.

Hvis han ikke vågner af sig selv sen aften, hvis du tager ham op og amme ham kl 22, før du selv går i seng, så kunne du godt prøve at lade ham melde sig selv. Det betyder, at du kan gå i seng som du plejer og han vil så måske melde sig omkring midnat. Her kan du så amme ham og derefter kan han så sove til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. Det kan sagtens være en mulighed, at gøre det på denne måde:)

Du kan også vælge at far tager over sen aften og så bibeholde amning tidlig morgen. I 10 måneders alderen vil han måske godt kunne sove fra han puttes ca. 19.30 og så til tidlig morgen - sandsynligvis ikke helt til kl 06, han vil måske have brug for brystet kl 04 og derefter sove videre, men det er også helt okay. Det kan give bedre plads i maven til morgengrød.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke, rigtig glædelig jul - og ha en rigtig dejlig nytårsaften!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder