Svar: Ammestop - hvornår og hvordan?

16. september 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Stort tillykk med 1 års fødselsdagen - det er jo en stor dag!

Du må gerne fortsat amme Max. Du behøver altså ikke stoppe med at amme, fordi han nu bliver et år. Du må amme ham så længe, både han og du synes det er rart.

Du fortæller, at du kan mærke, at din mælkemængde bliver mindre - og nogle gange vil det derfor helt af sig selv gøre, at han begynder at afvise brystet. Det bliver mindre interessant at die, når mælken ikke længere flyder helt så let. Du kan derfor håbe, at hans interesse stille og roligt daler af sig selv, så han måske trapper ned til at amme en gang i døgnet og stille og roligt derefter så stopper helt.

Hvis han ikke stopper af sig selv og du ikke har lyst til at blive ved med at amme, så kan du trappe ud og dermed fjerne den ene amning. Nogen synes det er lettest at stoppe med at amme tidlig morgen. I stedet kan du så stå op med ham, lege og aktivere ham og I kan så spise morgenmad sammen (måske en lille smule tidligere end nu, men uden at han pludselig vænnes til morgengrød kl 05). Andre synes det er lettere at stoppe med amningen om aftenen først. Her kan f.eks. erstattes med godnatgrød og mælk i køkkenet, puttebamse, godnathistorie osv.

Jeg går ikke ind for "en kold tyrker". Jeg synes det er synd, hvis man fra den ene dag til den anden fjerner brystet og den tryghed, som brystet naturligt er for barnet. Derfor er det for mig vigtigt, at man sætter noget andet i stedet.

At introducere en godnatgrød, som en fast del af putteritualet vil gøre, at han mættes lidt ekstra før natten og derfor ikke behøver søge brystet, fordi ...

Annonce

... han er sulten. En rutine om aftenen kunne derfor se således ud:

Aften 18-18.30: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter, vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, mælk af kop. Får børstet tænder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Puttes til natten 19.30-20 - amningen før putning erstattes på denne måde med grød og mælk af kop. Samtidig må du gerne skabe lidt rutiner, hvor du synger for ham, putter ham med en klud, bamse eller lignende, så han lærer at falde i søvn med dette og brystet helt kan undværes.

Netop i 12-18 måneders alderen vil mange børn begynde at kunne bruge en putteklud, puttebamse eller lignende bevidst. De nulrer næse med kluden, sutter på øret af puttebamsen osv. og det hjælper dem til at finde ro. At introducere en substitut for brystet og for mor, kan derfor være en god idé netop i denne alder.

Det kan være en god idé at afkorte begge amninger mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men lærer at sove uden brystet. Du afkorter amningen ved at lirke brystet ud af munden på ham. Det vil sige, at han dier, men når han har diet lidt, så trækker du brystet ud af munden, samtidig med at du gør dette, så beroliger du ham med dine hænder, kærtegn osv. så han lærer at finde ro med dette fremfor brystet og på den måde kan dine kærtegn, putteklud osv. tage mere og mere over. Du skal sandsynligvis trække brystet til dig flere gange, før han accepterer, at det ikke behøver være i munden, men stille og roligt vil han lærer at han kan sove uden dit bryst.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år