Brev:
Ammestop - hvornår og hvordan?
16. september 2015
Alder:
12 mdr.
Ammestop - hvornår og hvordan?
Kære Helen
Min dreng er lige ved at have 1 års fødselsdag, og jeg overvejer derfor, hvad der er bedst at gøre ift amning. Jeg ammede ham fuldt ud til de 6 måneder, og trappede derefter gradvist ned til nu to gange i døgnet - når han vågner, og lige før han skal i seng - en rytme, der har kørt rigtig fint de seneste to måneders tid.
Jeg har ikke umiddelbart nogen grund til at ønske et ammestop, men jeg mærker, at jeg har mindre mælk at byde på nu, og på et tidspunkt skal amningen jo stoppe. Og derfor ville jeg gerne høre dit bud på, hvad der kunne være en god overgang i vores situation.
Max sover rigtig fint om natten, men er på det seneste dog vågnet ret tidligt, kl. 5, hvor han jo så ammes (noget, jeg mærker, han meget gerne vil). Han falder ikke i søvn igen. Kl. ca. 7.30 får han havregrød. Kl. 8 kommer hans dagplejer (jeg har hjemmekontor) og er der til kl. 17. Jeg ser Max regelmæssigt i løbet af dagen, og tilbringer mine pauser med ham. Jeg ved, at han i løbet af dagen spiser godt og varieret, og sover og leger godt. Han er generelt en dejligt glad dreng. Kl. 18.30, hvor hans far er kommet hjem, spiser vi aftensmad sammen. Her er han ofte noget træt og får ikke altid spist en stor portion, synes jeg. Hvis det har været påfaldende lidt, supplerer jeg gerne med lidt grød, som han typisk gerne vil spise. Kl. 19.30 lægger jeg så Max ved at amme (noget, jeg igen mærker han meget gerne vil) og putte - typisk sover han kl. 20, og vi hører ikke noget fra ham før om morgenen.
Det ville være alle tiders at høre dit bud på, hvordan jeg kan/bør stoppe amningen og hvordan vi kan få en god start på dagen uden amning.
Tak for din hjælp!
De bedste hilsner
Moren