Svar: Stop amning hvornår og hvordan
9. september 2015
Alder:
10 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært med indkøringen i vuggestue, især hvis du oplever, at det problematiseres, at jeres datter har det bedst på pædagogens arm. Det er helt naturligt, at hun helst vil sidde der, og det er faktisk et sundhedstegn, hvis hun søger en af de voksne. Det er jo vigtigt, at hun føler sig tryg ved dem og har tillid til, at de vil hjælpe hende, når verden bliver lidt for stor og overvældende. Og det er denne tillid, denne tilknytning hun er ved at skabe og derfor har brug for at sidde lidt mere på skødet, blive holdt om og trøstet, beroliget og betrygget!
Det lyder som om, at det går fint med at undvære amning om dagen og eftermiddagen, og det er umiddelbart rigtig fint med de to amninger, som ligger aften og en gang i løbet af natten. Det lyder passende for hendes alder.
Du må dog gerne forsøge at trappe ud af amningen midt nat, hvis du oplever denne som særligt problematisk... i stedet skal du så sikre hende ekstra mælk/væske på et andet tidspunkt, så hendes behov fortsat dækkes. De fleste børn har brug for 2 amninger i 10-12 måneders alderen og trapper så ned til en amning, når de fylder et år.
Når du skriver, at du giver hende mad mellem kl 03-05, så går jeg ud fra, at det er bryst, du mener og ikke rigtig mad. Det er i hvert fald vigtigt, at I ikke tager hende op, tilbyder grød eller lignende om natten. Hun bør ikke vænnes til at indtage større måltider midt nat, da det vil gøre, at hun bliver ved med at vågne, fordi hun reelt er sulten.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Den vil mætte hende ekstra og kan gøre, at hun bedre kan undvære brystet midt nat. Grøden skal serveres adskilt fra aftensmaden og kan med fordel gives efter et bad. Jf. nedenstående dagsplan.
Du kan også med fordel forsøge at amme hende sen aften i stedet for klokken 03-05. Du kan tage hende op, lægge hende til brystet og tilbyde brystet kl 23, før du selv går i seng. Det kan nogle gange gøre, at hun så vil kunne sove til næste morgen tidlig og starte dagen med grød.
Som sagt er to amninger ofte nødvendigt i denne alder og de kan ligge f.eks. aften og sen aften eller aften og nat...
Når du vil stoppe med natamning, så skal du sikre dig, at hendes behov for mad og væske dækkes tilstrækkeligt gennem dagen og aftenen. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får nok at spise og drikke resten af døgnet.
Når hun vågner og søger brystet midt nat, så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun på den måde vænnes til, at hun ikke behøver drikke mælk der. Det gør du ved at lirke brystet ud af munden på hende. Du lægger hende til, og når hun har diet lidt og virker rolig, så forsøger du at lirke brystvorten ud. Til at begynde med, bliver hun måske sur, søger brystet igen, og det får hun, du lader hende die lidt, og så forsøger du igen at lirke brystet ud. Det bliver du ved med.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på hende, så beroliger du hende med kærtegn, måske en klud ved hendes ansigt, vugger hende lidt eller lignende. Små ritualer, som tager mere og mere over, og som stadig er der, når hun ikke længere behøver brystet for at sove. I stedet for at blive beroliget med brystet i munden, så bliver hun nu beroliget af dine hænder.
En plan for dagen til et barn på 10 måneder kan se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer osv. Og suppleres også stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød med mme, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som frikadeller (kød eller fiskedeller), pasta og kødsovs, boller i karry, laks fra ovnen, farsbrød, kartofler moset med lidt sovs osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød kl ca 19.30, mme af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang om natten: ammes og sover videre
Alternativet til bryst er naturligvis også at tilbyde hende en flaske... Men da det umiddelbart lyder til at kunne fungere med brystet, så er der ikke nogen grund til at introducere en flaske. Når hun er 12 måneder, så skal hun på samme måde lære at undvære flasken - så det kan være en dårlig vane, I i givet fald får skabt jer, hvis I vælger at give flaske nu...
Det må også medtænkes, at hun naturligt lige nu kan have ekstra behov for brystet om natten, fordi I jo er adskilt i løbet af dagen. Start i vuggestue er naturligt svært for hende og derfor har hun lige nu ekstra meget brug for at mærke dig, mærke at du stadig er der for hende, og dermed brug for brystet:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske