Stop amning hvornår og hvordan

9. september 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Stop amning hvornår og hvordan

Hej Helen

Vores datter er nu 10 måneder og startede i vuggestue for en uge siden. Det går nogenlunde, pædagogerne synes dog at hun helst vil sidde på deres arm heletiden, og det kan hun ikke. Og hver gang jeg har hentet hende har hun siddet med sin sut i munden.. Det er jeg ikke super tilfreds med, men tænker at det bare er en periode, og at hun nok skal kunne hygge sig i vuggestuen uden hele tiden at have sutten i munden. (pædagogerne bekræfter også at hun har den hele tiden, og at hun er meget glad for sutten.)

Nå, men grunden til, at jeg skriver er som overskriften lyder, fordi jeg har brug for lidt råd til hvornår jeg kan stoppe med at amme og hvordan jeg gør.

Lige nu ammes hun om aftenen når hun bliver lagt ved en 19:30 tiden og så om natten/morgenen, afhængig af hvornår hun vågner.
Vores datter er altid vågnet tidligt, hvilket vil sige at vi mange dage er startet vores dage kl.5-5:30. Jeg har forsøgt at følge dine råd med at amme om aftenen og så ved en 5 tiden at tage hende over i vores seng og sove videre. Men idet vores datters dag starter så ...

Annonce

... tidligt, så kan hun ikke rigtig falde til ro, hvis hun først er vågnet og har fået mad omkring kl.5( de gange det lykkedes tager det næsten over en time at få hende til at falde til ro igen). Hun får derfor mad når hun vågner mellem kl.3-5. Og så får hun ikke om morgenen når vi står op.

Jeg starter altid med til tilbyde hende vand, når hun vågner for at se om det kan gøre det, men hvis hun får vand, vågner hun som regel op en et par en time eller 2 senere igen.

Jeg kunne godt tænke mig at droppe den morgen/natamning idet jeg starter på arbejde om lidt, og godt kunne bruge en mere sammenhængende søvn. Har hørt at når man stopper med at amme vil børnene som regel sove lidt bedre..?!

Er det for tidligt at gøre det? Hvis ja, hvornår kan jeg så stoppe den amning?

Og hvordan skal vi gøre når amningen skal stoppes helt?
Jeg har ikke noget imod at fortsætte med aftenamningen til hun bliver et år i forhold til anbefalinger med amning. Så når hun er et år, tager jeg så bare en beslutning om at nu er det slut med amning om aftenen?

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.