Brev:
Stop amning hvornår og hvordan
9. september 2015
Alder:
10 mdr.
Stop amning hvornår og hvordan
Hej Helen
Vores datter er nu 10 måneder og startede i vuggestue for en uge siden. Det går nogenlunde, pædagogerne synes dog at hun helst vil sidde på deres arm heletiden, og det kan hun ikke. Og hver gang jeg har hentet hende har hun siddet med sin sut i munden.. Det er jeg ikke super tilfreds med, men tænker at det bare er en periode, og at hun nok skal kunne hygge sig i vuggestuen uden hele tiden at have sutten i munden. (pædagogerne bekræfter også at hun har den hele tiden, og at hun er meget glad for sutten.)
Nå, men grunden til, at jeg skriver er som overskriften lyder, fordi jeg har brug for lidt råd til hvornår jeg kan stoppe med at amme og hvordan jeg gør.
Lige nu ammes hun om aftenen når hun bliver lagt ved en 19:30 tiden og så om natten/morgenen, afhængig af hvornår hun vågner.
Vores datter er altid vågnet tidligt, hvilket vil sige at vi mange dage er startet vores dage kl.5-5:30. Jeg har forsøgt at følge dine råd med at amme om aftenen og så ved en 5 tiden at tage hende over i vores seng og sove videre. Men idet vores datters dag starter så tidligt, så kan hun ikke rigtig falde til ro, hvis hun først er vågnet og har fået mad omkring kl.5( de gange det lykkedes tager det næsten over en time at få hende til at falde til ro igen). Hun får derfor mad når hun vågner mellem kl.3-5. Og så får hun ikke om morgenen når vi står op.
Jeg starter altid med til tilbyde hende vand, når hun vågner for at se om det kan gøre det, men hvis hun får vand, vågner hun som regel op en et par en time eller 2 senere igen.
Jeg kunne godt tænke mig at droppe den morgen/natamning idet jeg starter på arbejde om lidt, og godt kunne bruge en mere sammenhængende søvn. Har hørt at når man stopper med at amme vil børnene som regel sove lidt bedre..?!
Er det for tidligt at gøre det? Hvis ja, hvornår kan jeg så stoppe den amning?
Og hvordan skal vi gøre når amningen skal stoppes helt?
Jeg har ikke noget imod at fortsætte med aftenamningen til hun bliver et år i forhold til anbefalinger med amning. Så når hun er et år, tager jeg så bare en beslutning om at nu er det slut med amning om aftenen?
På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
M