Svar: Min datter skriger, når hun bliver lagt i ammestilling

13. august 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ida

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)

Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil amme og at det betyder meget for dig, hvis du kan amme din datter til hun er 4 måneder. Det lyder som om, at du har læst en del om amning og herunder har læst, at det er godt i forhold til allergi, at amme til barnet er 4-6 måneder gammel - og derfor står 4 måneders alderen som en skæringsdato for dig… Det forstår jeg godt.

Du fortæller dog, at sundhedsplejersken i jeres åbne hus har været lidt bekymret for din datters vægtstigning, og du fortæller også at jeres læge nu har sagt, at han/hun synes, at du nu skal begynde at supplere med lidt modermælkserstatning. Jeg synes, du er nødt til at tage denne bekymring alvorligt. Det betyder ikke, at du skal droppe amning, men det lyder som om, at din datter lige nu skal suppleres med mælk, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket.

Du fortæller, at du et par gange har givet flaske og hun vil faktisk gerne have denne. De gange, hvor du har givet hende flaske - også selvom hun har haft voldsomme grådanfald, så har hun faktisk taget imod og har drukket. Det er rigtig godt. Flasken har den fordel, at mælken løber lettere til hende, og samtidig får hun en ret stor mængde mælk, og vænner sig således til at skulle spise lidt mere af gangen. Og det kunne faktisk godt lyde som om, at din datter hos dig ikke spiser helt nok og måske har vænnet sig til at lade sig nøjes med lidt for lidt - så at supplere med en flaske kan være en måde at vænne hende til lidt større mængder og samtidig få øget hendes vægt.

Det har været helt rigtigt, at du har forsøgt at lægge hende hyppigere til brystet. Det at hun dier hyppigere hos dig, vil øge din mælkemængde og samtidig også øge hende indtag. Det er også rigtig godt, at du har været i "ammelejr" og har brugt tiden i sommerhus på hud mod hud kontakt osv. Alt sammen super, du har gjort det rigtige. Desværre har det ikke været helt nok og du har sandsynligvis ret i, at din datter nu protesterer over brystet, fordi hun føler sig presset lidt for meget…

For at hun ikke skal afvise brystet helt, er det vigtigt, at du ikke presser hende unødigt, men lægger hende til og lader hende die, når du kan få hende til det og så kan du supplere med ekstra mælk f.eks. af en flaske derefter. Når du starter med at lade hende die hos dig, så stimulerer hun til mælk og får vist din krop, at hun har behov for mælken og på den måde holder du stadig gang i din mælkeproduktion. Det er altså en god idé, at du ikke erstatter en amning med flaske…

Det er også vigtigt, at du ikke holder hendes hoved med dine hænder, når du lægger hende til, da hun vil kunne føle din hånd som et pres på hovedet. Prøv derfor om du kan lade hendes hoved hvile på din arm. Prøv også om du kan lægge dig ned og amme hende liggende, fordi hun ved denne ammestilling ligger helt frit med hovedet. Gør ligesom du gør om natten, hvor amningen fungerer bedst:)

Hvis hun afviser brystet helt, så vil det være en god idé, at du malker ud i stedet. Så det tidspunkt, hvor hun normalt ville spise, men lige nu ikke kan, stimulerer du stadig til mælk og viser din krop at behovet er der. Samtidig kan den udmalkede mælk så gives af flaske, så det stadig er din mælk hun får.

Hvis du ikke har nok udmalket mælk til hende, så må du supplere med modermælkserstatning.

Du skriver, at du føler, at du har mælk og at nedløbsrefleksen også er god. Det er ...

Annonce

... rigtig godt. Det er vigtigt, at hun kan mærke og smage, at mælken er der, når hun bliver lagt til. For at hjælpe hende lidt på vej, kan du med fordel prøve at stimulere dit bryst, evt malke lidt ud og på den måde få mælken til at løbe, lige før du lægger hende til. Det kan gøre, at hun er mindre frustreret ved brystet.

Du kan også købe 1-2 ml sprøjter på apoteket. Trække lidt udmalket modermælk eller modermælkserstatning op i sprøjten, dryppe det ind i munden på din datter, når hun ligger ved dit bryst. Og på den måde kan hun smage mælken og vil så måske acceptere brystet og tage fat og die.

Der findes også det der kaldes for et lact-aid system eller et hjælpebryst. Det består af en lille sonde, som du sætter fast ved dit bryst. Den ene ende af sonden skal sidde ved din brystvorte og den anden ende skal ned i en flaske med mælk. Når din datter ligger og dier ved dit bryst, vil hun samtidig med, at hun stimulerer og spiser hos dig, få ekstra mælk, som hun trækker op gennem sonden. Hun kan således suppleres uden at skulle have flasken i munden. Det vil måske kunne gøre, at hun igen bliver gladere for brystet og at du kan bibeholde amningen…

Og når det er sagt, så skal du naturligvis også overveje, hvordan du vil bruge dine kræfter, og hvad du har overskud til. Jeg vil meget gerne støtte dig i at amme, men vil også sige, at amning jo ikke skal være for enhver pris. Du er ikke en dårlig mor, fordi du bliver nødt til at give din datter flaske - uanset om der er udmalket modermælk eller modermælkserstatning i flasken. Det er ikke amningen, som gør dig til en god mor. Det er måden du og din datter er sammen på. Og det er altså bedre at have en mor, som er glad og har overskud til at pludre, lege og hygge, - end at have en mor, som sidder med tårer hver gang der skal ammes og hvor det ender med at blive en kamp, at få givet din datter mad…

Du skriver "jeg er bare så ked af ikke at kunne opfylde hendes behov" - og det er her rigtig vigtigt at sige, at hendes behov jo er så meget mere end brystet, så hold fast i det:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når det er sagt, så tænker jeg dog også, at du måske har brug for at "have forsøgt alt" - og måske det virker:) Derfor vil jeg lige nu anbefale, at du forsøger at malke ud, når din datter afviser dit bryst, så du stadig holder din mælkeproduktion ved lige. Den udmalkede mælk kan du så give hende som supplement til amning.

Det er normalt, at du har mest mælk nat og morgen og at din mælkemængden falder i løbet af dagen. Det er rigtig godt, at du ammer hende om natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon og netop amningen her, er med til at holde din produktion godt igang. Om dagen må du derfor malke ud, hvis din datter ikke vil die hos dig. Og du skal så vurdere, hvordan du vil supplere hende, hvad der vil fungere bedst hos jer - men det er vigtigt, at hun får sit mælkebehov tilstrækkeligt dækket.

Når hun vejer 4600 gram, så vil hendes døgnbehov være godt 780 ml. Hvis hun spiser ca. hver 3-4 time, så skal hun altså have mellem 100-130 ml hver gang. Når du ammer, så ved du naturligvis ikke, hvor meget hun får hos dig og efter amning må hun derfor suppleres med den mængde, som hun nu engang vil tage imod. Men hvis hun springer amningen helt over, er det altså ca. den mængde du skal regne med, at hun har behov for:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland