Amning, søvn og sut

14. august 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning, søvn og sut

Kære Helen.

Der sker hele tiden noget, så nu skriver jeg til dig igen.

Min søn blev 19 uger i tirsdags og det går rigtig godt med ham. Han er inde i en meget nem og glad periode og han sover også godt om dagen langt de fleste dage. Han har stadig ikke rigtig nogen fast rytme med hvornår og hvor længe han sover om dagen andet end at han ofte bliver træt efter at have været vågen et par timer og når han står op om morgenen, bliver han træt efter en times tid og sover så ofte en god lur morgen/tidlig formiddag på halvanden til to timer. En gang i mellem sover han lidt længere. Ellers tager han i alt 3-4 lure på en dag.

Han får ofte en powernap henad aftenen på en 20-40 minutter ved 18-19 tiden. Ved en 21 tiden har vi nogle putteritualer der afsluttes med, at jeg ammer ham i sengen og der er stort set aldrig nogen problemer med at få ham til at sove, hvis det passer med, at han sover cirka 21.30-22.00. De fleste dage vågner han i tidsrummet 6.40-7.20. Han er så kun vågen en times tid og sover så en lur. Han sover de fleste nætter omkring 9 timer og jeg tror han sover 13-14 timer i alt om dagen, hvilket jeg tænker er fint for hans alder.

Mit problem er, at han den sidste måneds tid pludselig ikke længere vil have sutten, som han ellers har været glad for. Han sutter lidt på den nogle gange, hvis man giver ham den, men leger ellers bare med den og spytter den ud. Han lader dog til at have et suttebehov og har erstattet sutten med brystet og nogle gange ligger han og bruger brystet som sut og sover ved brystet. Hvis jeg forsøger at tage brystvorten fra ham, så sutter han endnu kraftigere. Ofte slipper han den, når han sover tungt og nogle gange kan man så putte ham ud i barnevognen og andre gange er han frisk og vågen efter sådan en lille powernap på 20-30 minutter ved brystet.

Om natten giver det også lidt udfordringer, at han ikke længere vil have sutten. Jeg kunne normalt give ham sutten, hvis han vågnede og det ikke var så længe siden han havde fået mad (han ...

Annonce

... har de sidste par måneder fået to ammemåltider i løbet af natten) og hvis han vågnede i mellem måltiderne, kunne han trøstes med sutten. Nu bliver han helt hysterisk, hvis man giver ham sutten om natten og jeg kan kun få ro på ham ved at lægge ham til brystet. De fleste nætter får han stadig kun mad 2 gange, men de nætter hvor han sover mere uroligt, så får han mad 3-4 gange og han sover bedre, når han ikke får så meget mad, som han skal fordøje. Han ligger dog ikke og bruger brystet som sut om natten, hvor han spiser cirka 10-15 minutter max og så lægger sig til at sove ved brystet, hvorefter jeg kan putte ham over i hans seng (bed side crip).

Jeg synes dog, at det er et problem, at jeg kun kan få ro på ham ved at give ham brystet på de nætter, hvor han vågner flere gange. Det giver ro med det samme, så det er også en nem løsning, når man selv er træt. Jeg har ikke sovet ret godt siden vi fik ham. Et par gange har hans far taget ham op og gået rundt med ham svøbt i dynen og det har nogle gange fået ham til at falde i søvn, men andre gange bliver han bare hysterisk. Vi savner virkelig sutten om natten nu. Jeg håber derfor du kan hjælpe med et bud på om vi bare skal lade ham få brystet om natten eller om vi bør arbejde på noget andet.

Tror du at løbet er kørt med brug af sut eller skal jeg prøve med forskellige slags sutter? Hvad tænker du om, at han om dagen/aftenen ligger og falder i søvn og bruger brystet som sut, er det noget jeg skal stoppe eller er det okay? Det er jo som sådan meget hyggeligt for os begge. Mest fortvivlet er jeg over, at jeg lige nu ikke aner, hvordan jeg skal få ro på ham om natten, hvis han vågner, udover at give ham brystet.

Et lille sidste spørgsmål, som er noget helt andet. Han har umoden tårekanal på det ene øje og det er ret slemt og der er hele tiden gult pus i øjet og når han er sovet, så er det helt klistret. Er der virkelig ikke noget man kan gøre ved det andet end at rense med saltvand og masser under øjet?

De bedste hilsner Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder