Svar: Amninger og lure
24. juli 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare i den rækkefølge de stilles, så jeg kommer rundt omkring det hele:)
Mange børn har en periode, hvor de sover deres længste lur om formiddagen og det må din dreng gerne. Det er helt okay og meget fint, da han lyder til at trives med denne rytme. Det vil ofte være sådan, at hans middagslur så komme til at ligge lidt senere, end den normalt ville gøre, men det gør ikke noget. Samlet får han fint sit søvnbehov dækket og hans puttetidspunkt og stå op tidspunkt er det samme. Det må du i øvrigt gerne holde fast i, og så kan dagens øvrige tidspunkter for lure så variere lidt derimellem:)
Det er rigtig fint med alle lure i sengen, da I bor et sted, hvor det er meget varmt. Men med den alder han har, er det dog meget normalt, at han nogle gange hellere vil op, sidde i sin barnevogn, kikke på verden og blive fyldt med indtryk, før han så er parat til at sove. Og i DK gør vi jo meget ud af, netop at lade børn sove i barnevogn:) Der er således ikke noget forkert i, at du vælger at trille ham en tur før middagsluren og lærer ham at sove på denne måde - det kan faktisk også være en måde, du lærer ham at sove uden at han skal ammes… men hvis det er for varmt hos jer, så dur denne metode naturligvis ikke. Så må han puttes indendøre:)
Nogle gange vil det være nødvendigt, at putte ham en lille smule senere, fordi han så vil være mere parat til at sove. Det betyder, at hvis han ofte ikke sover før kl er 13.30, så skal du ikke putte ham før…
Det kan også nogle gange hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, fordi badet stimulerer ham ekstra både motorisk og mentalt og han bliver på den måde mere parat til at sove.
Og så vil det nogle gange være en idé med et lille mellemmåltid som en del af putningen det kan være f.eks. en banan, da denne indeholder tryptofan, som er med til at påvirke til god søvn.
Det er korrekt, at det er vigtigt med en længere lur i løbet af dagen og det vil sige en lur af gerne 1.5 times varighed. Dette sover han jo ofte allerede om formiddagen og så er det rigtig fint:) Faktisk viser nogle undersøgelser at netop søvnen om formiddagen er ekstra god, så at han sover sin længste lur der er kun godt:)
Lige nu skal du derfor ikke vække ham af formiddagsluren, men i stedet lade ham sove som han viser behov for der og så putte ham til en senere og kortere middagslur. Da han trives med denne rytme, er der ikke grund til at lave dette om. Og hvis han nogenlunde sover på denne måde hver dag, så giver det også dig lidt mere overskud og overblik over dagen. Du ved at du om formiddagen har måske 1.5 time, nogle gange mere, til at få lavet lidt praktisk, hvilket naturligvis er super rart:)
Det er helt naturligt, at han om dagen har svært ved at overgive sig til søvnen. Der sker så mange ting, som han rigtig gerne vil være en del af. Lyset spiller ind - lys appellerer til vågenhed, mørke appellerer til søvn. Han bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og skal naturligt gøre dette om dagen, - tiden skal ikke soves væk. Han begynder også at vise lidt mere selvstændighed og egen vilje, og vil naturligt ikke altid sove, fordi du synes at han skal, nogle gange synes han det er sjovere at lege, tumle rundt, pludre, kikke på verden.
Det lyder som om, at det er amningen om eftermiddagen som skal fjernes først hos jer, og så kan formiddagsamningen fjernes derefter, når du synes det passer bedst. Lige nu er han rigtig glad for amningen om formiddagen og sover godt på den, hvor imod eftermiddagsamningen ikke har den store interesse, så det er rigtig fint, hvis du erstatter eftermiddagsamningen med lidt grød i stedet.
Du må gerne bibeholde en amning ekstra i nogle uger, så du trapper stille og roligt ned i antallet af amninger og dermed sikrer dig, at han får væske nok. Netop fordi I ikke bor i DK, og det er betydeligt varmere hos jer, vil han naturligt godt kunne have behov for en ekstra amning og det skal han naturligvis have lov til at have, - og det er fint, hvis denne amning er formiddagsamningen, fordi det fungerer rigtig godt hos jer:) Derudover skal han naturligvis have vand af kop og du skal tilbyde ham vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker mellem måltiderne. Hvis han har svært ved at drikke af kop eller glas, så må du gerne bruge en tudkop. Nogle børn vil også rigtig gerne drikke af en kildevandsflaske, de fås også med "tut", hvilket for nogle børn er et hit. Så vand vil være vigtigt og godt, når antallet af amninger trappes ned.
Du skal naturligvis også holde øje med hans bleer og sikre dig, at han stadig tisser ligesom at hans urin ikke må være koncentreret. Det er også vigtigt, at hans mave fungerer og at han ikke får hård mave:)
Med hensyn til natamninger, så er det rigtig fint med amning kl 02 og 05 (og nogle gange 04). Han tager sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 02, andre børn tager det mellem kl 24 og 06 - det betyder ikke noget. Når mange forældre vælger at indføre et drømmemåltid, så er det fordi de synes det er praktisk f.eks. at gå sent i seng og amme kl 23.30, for så derefter at kunne sove nogle sammenhængende timer. Men andre forældre har ikke problemer med at skulle amme når klokken er 01/02 og det lyder som om, at det har fungeret super hos jer, så det behøver du heller ikke lave om.
Hvis han begynder helt at kunne springe amningen kl 04/05 over og starter dagen med morgengrød og vand af kop, så vil det være rigtig godt, at du bibeholder amningen om formiddagen, som jo også fungerer rigtig godt for jer, netop for at der ikke skal gå alt for lang tid imellem hans amninger. Så hans mælkeindtag ligger fordelt nogenlunde jævnt over døgnet. Det betyder, at når han bliver 9 måneder og måske kan nøjes med 3 amninger i døgnet, så vil det være fint at disse ligger f.eks. kl 02, 9.30 og 19.30…
Når du skal fjerne en amning, så vil det være godt at erstatte med noget andet - det vil sige et mellemåltid og vand at drikke. Så han stadig får mad og væske, men nu noget andet en mælk. Det er hans indtag af mælk, som skal sættes ned, men han skal stadig have mad og væske nok:) OM natten er det dog lidt anderledes, her vil man ofte trappe ud af amningen ved at afkorte amningen mere og mere. Så han stille og roligt lærer at sove uden at behøve mælk eller andet. Samtidig med at mælkeindtaget om natten sættes ned, så øges hans indtag af mad og væske om dagen - så han netop ikke længere behøver søge sit behov dækket om natten.
Det er en rettesnor, at børn i 7 måneders alderen trives med 4 amninger, i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger og i 10-12 måneders alderen trives med 2 amninger. Man skal ikke være rigid og du skal naturligvis give ham, når og hvis han virker til at have behov, samtidig med at du sikrer hans behov for rigtig mad og væske af en kop. En vis fleksibilitet skal der naturligvis være. Det er mere for at give et billede af, hvad der er nødvendigt, for at behovet dækkes og hvordan en dag kan skrues sammen, så han netop får både mælk, vand og mad…
Jeg håber, du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske