Svar: Fra amning til flaske

21. juli 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Andreas´mor

Tak for dit brev, velkommen til og tak for dine søde ord om min brevkasse:)

Når jeres dreng bliver 7 måneder, vil det være meget passende, at han tilbydes mælk, det vil sige bryst eller flaske, fire gange dagligt. Jeg anbefaler, at disse fire mælkemåltider ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

Det betyder, at jeres dreng skal til at have lidt flere skemåltider, end han får lige nu, og antallet af amninger skal skæres ned. Det er meget fint, at du gerne vil gå over til flaske, for at din krop kan følge med, vil jeg dog anbefale, at du erstatter en amning af gangen med flasken. Det vil også være godt for hans mave, så han stille og roligt vænner sig til at få modermælkserstatning i stedet for bryst.

Mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder, lavet ud fra jeres tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45-9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (og skal ikke ammes først)

Frokost 11: Ristede rugbrødsbjælker i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca kl 12 som nu

Eftermiddag 14-15: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Ammes evt. stadig lidt om eftermiddagen, men denne amning vil stille og roligt forsvinde og du skal derfor som udgangspunkt ikke erstatte denne med flaske. Det er dog bedre, at han ammes her, end at han søger brystet ekstra om natten.

Sover dagens 3. lur som nu

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, mad i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl 20

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes bryst (eller flaske) igen.

Du ammer lige nu 6-8 gange i døgnet i følge dagsplanen, og måske er det derfor du er nået til den beslutning, at du gerne vil give flaske i stedet… Det er helt okay, men i første omgang er det vigtigt, at du trapper dine amninger ned og giver flere måltider skemad i stedet. Han skal som sagt ned på 4 amninger nu. I første omgang skal du forsøge at erstatte morgenamningen med morgengrød, og han skal ikke ammes efter aftensmaden, men først når han puttes. Han skal heller ikke ammes midt nat…

Det, at du skruer amningerne ned vil gøre, at din mælkemængde nedsættes lidt. Jo længere tid der går mellem hver amning, jo mere vil din mælkemængde nedsættes. Men for at du ikke får en brystbetændelse, vil det være rigtig godt, at du ikke stopper amningen for hurtigt. Derfor vil jeg foreslå, at du forsøger at mærke efter, hvor brystspændt du bliver, når du f.eks. springer amningen om morgenen over og erstatter med havregrød og vand af kop i stedet. Hvis du er meget brystspændt til middag, så vil det være rigtig godt, at du så bibeholder amningen før middagsluren, så han får tømt dit bryst godt her. I takt med at du ammer mindre og mindre, og din mælkemængde nedsættes, så vil du på sigt bedre kunne erstatte en amning med en flaske og på den måde nedtrappes din mælkemængde yderligere.

Det kan godt tænkes, at du i første omgang skal forsøge at tilbyde flaske sen aften i håb om at det kan mætte jeres dreng lidt ekstra at få modermælkserstatning, så han kan sove til næste morgen tidlig kl 06, hvor du så kan amme ham igen. At du nedsætter amningerne om natten, vil også nedsætte din mælkemængde. Herefter må du så vurdere, hvilket amning du synes skal erstattes af flasken og hvad der kan ...

Annonce

... passe jer bedst.

I takt med at jeres dreng får mere skemad, flere måltider og en større variation af forskellige fødevarer både grød og grøntsager, så vil hans mave naturligt arbejde med og hans behov for movicol bliver forhåbentlig lidt mindre. Det er dog vigtigt, at du sørger for at hans mave bliver holdt igang så godt som muligt. Hvis han har forstoppelse, vil det påvirke både hans indtag af skemad og mælk/væske. Dertil kommer at børn ofte får hyppigere forstoppelse på modermælkserstatning end de gør, når de får modermælk…

Mælkeallergi er arveligt - men da du bruger mme i hans grød og mos, så burde han reagere på dette, hvis han ikke tålte mælk… og det lyder ikke som om, at han derfor har mælkeallergi. Da du har givet ham almindelig erstatning og da han er så gammel som han er, så lyder det som om, at du roligt kan give ham den type erstatning, som du normalt køber i supermarkedet. Det er også billigere og så smager det bedre, så du skal ikke give ham specielerstatning, hvis han tåler mælk:)

Du kunne dog forsøge at købe NAN HA som har delvist hydrolycerede proteiner og se om det ville gøre en forskel for ham. Den har en vis virkning i forhold til allergi og har også ry for at hjælpe på træge maver:)

Hvis du starter med at give en flaske MME i døgnet og lige nu ammer som du plejer, jf dagsplanen, så kan du stille og roligt øge antallet af flasker. Det vil sige, at hvis du normalt ville amme ham 4 gange dagligt, så går du over til at amme ham 3 gange og give 1 flaske modermælkserstatning. Nogle dage efter kan du amme ham 2 gange og give 2 flasker erstatning, så kan du amme ham 1 gang og give 3 flasker erstatning og til sidst giver du så kun erstatning. Hos jer er der brug for lidt tid - du er nødt til at trappe ud af amningerne, og erstatte nogle af amningerne med skemad og vand af kop. Du kan som sagt godt give flaske sen aften, men stille og roligt vil det så være godt, at du erstatter en amning af gangen med flaske, så overgangen sker så både dine bryster og jeres drengs mave kan følge med…

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med den alder din dreng har, kan du godt lave en flaske modermælkserstatning med vand direkte fra den kolde hane. Du kan tage f.eks. 200 ml koldt vand, opvarme det i mikroovnen til den blandingstemperatur, der står på pakken med modermælkserstatning og så blande pulveret i vandet. Det kræver dog, at du så serverer flasken med det samme.

Du kan også godt lave en flaske eller flere på forhånd, så de står klar i køleskabet. Her SKAL du så koge vandet først, afkøle til den temperatur der står på pakken med modermælkserstatning, tilsætte pulveret, afkøle og sætte i køleskab. Når det så er spisetid, så kan du opvarme flasken til spisetemperatur og servere. Flaskerne bør opbevares på hylden i køleskabet, og ikke i skabslågen. Det er vigtigt, at temperaturen i køleskabet er max 5 grader og at temperaturen ikke ændrer sig for meget.

Du kan også gøre det, at du koger vandet på forhånd og opbevarer det kogte vand afmålt i flasken og stiller flasken i køleskabet. Når din dreng har brug for mælken, kan du opvarme det kogte og afkølede vand til den temperatur, der står på pakken med modermælkserstatning, tilsætte modermælkserstatningspulver, ryste, og servere… du skal nok regne med, at han skal have ca. 200 ml modermælkserstatning i en flaske. Det kan variere lidt efter, hvor meget skemad han spiser, og hvornår på dagen du tilbyder flasken. Måske vil han kun spise 150 ml, måske vil han spise lidt mere end 200 ml… Han er jo en fysisk stor dreng:)

Jeg håber, at dette svarer på alle dine spørgsmål, og at det hjælper lidt videre på vej.

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre