Svar: Besværlig amning

20. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige:)

Det er rigtig flot, at du har fået amningen op at stå, med den start I har haft - godt gået. Det er også rigtig godt, at du har kunne fornemme, at jeres ferie hjemmefra har været med til at nedsætte din mælkemængde, og at du derfor har malket ud og nu har mere mælk igen - du fortæller dog, at din datter stadig kan protestere over brystet, og at hun især gør det om dagen:)

Jeg tænker, at du skal være meget opmærksom på, hvordan du holder hende, når du ammer hende om dagen. Da hun fra fødslen har været en meget lille pige, så har det været nødvendigt, at holde og styre hendes hoved - og det skal du passe på med at gøre nu. Når du ammer hende om dagen, så prøv om du kan undgå at holde din hånd ved hendes hoved, for det kan gøre, at hun føler sig presset til brystet. Prøv om hun i stedet kan have hovedet på din arm eller ligge på ammepuden, uden at det kommer til at trække i brystet.

Jeg nævner dette, fordi du fortæller, at når du ligger og ammer om natten, så er der ofte ikke problemer og netop den liggende stillinger giver ikke noget pres på hovedet. Her ligger hun ved brystet og styrer amningen mere eller mindre selv, hun føler sig på igen måde presset. Derfor kan du naturligvis også vælge at lægge dig med hende og amme hende liggende i løbet af dagen, og det må du også meget gerne gøre - men det vil også være rigtig godt at bruge andre ammestillinger, fordi du stimulerer og får tømt dit bryst bedre, jo mere forskelligt hun bliver lagt til.

Det kunne godt lyde som om at hun har lidt refluks. Det betyder egentlig bare, at hun har lidt mælk, som står og kører i spiserøret og ja - det kan godt være generende. Nogle børn har også en del mavesyrer som generer, og det kan godt gøre ondt, og det kan derfor godt påvirke både deres spisning og deres søvn. Så længe barnet tager på, trives og vokser som det skal, så er det dog ikke noget, man gør noget ved.

Det kan dog hjælpe hende, hvis hun kan sidde mere oprejst, når hun spiser. Derfor kan du om dagen forsøge at amme hende i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm og hovedet højere placeret end numsen. Du kan også prøve om hun vil nyde at blive ammet med det der kaldes "tilbagelænet ammestilling" eller ...

Annonce

... "laid back". Her skal du sidde skråt op, gerne med en dyne eller pude i ryggen. Hun skal ligge med maven mod din mave og die af dit bryst. Det gør trækket på brystet mindre og kan være en fordel, hvis mælken løber meget hurtigt. Det er også en stilling som ofte anbefales til børn, der er født for tidligt:)

Netop nedløbsrefleksen og hvor hurtigt mælken løber er også en overvejelse værd. Nogle gange løber mælken for hurtigt, og barnet bliver frustreret og ked af det, fordi det går for stærkt. Her kan det være en god idé at du lader mælken løbe ud, når hun slipper, og når det værste pres er over, så lægger du hende til igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Andre gange bliver barnet frustreret og protesterer ved brystet, fordi mælken køber for langsomt. Her kan det være en fordel, at du malker lidt ud først, får mælken sat igang og derefter lægger til. Nogle gange kan det også være en god idé, at du kommer lidt mælk (modermælk eller modermælkserstatning) op i et lille bæger, trækker det op med en 2 ml sprøjte og så drypper det ind i munden på hende, imens hun ligger ved brystet. På den måde kan hun smage mælken og vil have mere tålmodighed til at tage fat og die igen.

Du fortæller, at du ofte ammer fra begge bryster - og det må du naturligvis gerne. Du skal dog være opmærksom på, at hun får tømt et bryst af gangen. Det vil sige, at hun skal die så længe af et bryst som muligt. Start med at lægge hende til i den almindelige traditionelle stilling og lad hende die godt der. Når hun så slipper, så giver du hende en bøvsepause, og hvor du normalt ville lægge hende til modsatte bryst, så vælger du lige nu at lægge hende til samme bryst igen, men dog i tvillingestillingen. Hun tror på den måde, at hun er lagt til modsatte bryst og kan således snydes til at die lidt længere - og du får på den måde tømt dit bryst bedre, og hun får den federe og mere mættende mælk med ud. Hvis hun herefter fortsat virker sulten, så kan du tilbyde hende toppen fra modsatte bryst og hun får derved lidt tørstslukkende mælk. Herefter kan hun puttes til en lur, og når hun så vågner op af denne lur, så starter du med at lægge hende til der, hvor hun tog toppen sidst. Lader hende spise i bund der, før hun så tilbydes modsatte bryst igen.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor