Svar: Besværlig amning
20. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige:)
Det er rigtig flot, at du har fået amningen op at stå, med den start I har haft - godt gået. Det er også rigtig godt, at du har kunne fornemme, at jeres ferie hjemmefra har været med til at nedsætte din mælkemængde, og at du derfor har malket ud og nu har mere mælk igen - du fortæller dog, at din datter stadig kan protestere over brystet, og at hun især gør det om dagen:)
Jeg tænker, at du skal være meget opmærksom på, hvordan du holder hende, når du ammer hende om dagen. Da hun fra fødslen har været en meget lille pige, så har det været nødvendigt, at holde og styre hendes hoved - og det skal du passe på med at gøre nu. Når du ammer hende om dagen, så prøv om du kan undgå at holde din hånd ved hendes hoved, for det kan gøre, at hun føler sig presset til brystet. Prøv om hun i stedet kan have hovedet på din arm eller ligge på ammepuden, uden at det kommer til at trække i brystet.
Jeg nævner dette, fordi du fortæller, at når du ligger og ammer om natten, så er der ofte ikke problemer og netop den liggende stillinger giver ikke noget pres på hovedet. Her ligger hun ved brystet og styrer amningen mere eller mindre selv, hun føler sig på igen måde presset. Derfor kan du naturligvis også vælge at lægge dig med hende og amme hende liggende i løbet af dagen, og det må du også meget gerne gøre - men det vil også være rigtig godt at bruge andre ammestillinger, fordi du stimulerer og får tømt dit bryst bedre, jo mere forskelligt hun bliver lagt til.
Det kunne godt lyde som om at hun har lidt refluks. Det betyder egentlig bare, at hun har lidt mælk, som står og kører i spiserøret og ja - det kan godt være generende. Nogle børn har også en del mavesyrer som generer, og det kan godt gøre ondt, og det kan derfor godt påvirke både deres spisning og deres søvn. Så længe barnet tager på, trives og vokser som det skal, så er det dog ikke noget, man gør noget ved.
Det kan dog hjælpe hende, hvis hun kan sidde mere oprejst, når hun spiser. Derfor kan du om dagen forsøge at amme hende i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm og hovedet højere placeret end numsen. Du kan også prøve om hun vil nyde at blive ammet med det der kaldes "tilbagelænet ammestilling" eller "laid back". Her skal du sidde skråt op, gerne med en dyne eller pude i ryggen. Hun skal ligge med maven mod din mave og die af dit bryst. Det gør trækket på brystet mindre og kan være en fordel, hvis mælken løber meget hurtigt. Det er også en stilling som ofte anbefales til børn, der er født for tidligt:)
Netop nedløbsrefleksen og hvor hurtigt mælken løber er også en overvejelse værd. Nogle gange løber mælken for hurtigt, og barnet bliver frustreret og ked af det, fordi det går for stærkt. Her kan det være en god idé at du lader mælken løbe ud, når hun slipper, og når det værste pres er over, så lægger du hende til igen.
Andre gange bliver barnet frustreret og protesterer ved brystet, fordi mælken køber for langsomt. Her kan det være en fordel, at du malker lidt ud først, får mælken sat igang og derefter lægger til. Nogle gange kan det også være en god idé, at du kommer lidt mælk (modermælk eller modermælkserstatning) op i et lille bæger, trækker det op med en 2 ml sprøjte og så drypper det ind i munden på hende, imens hun ligger ved brystet. På den måde kan hun smage mælken og vil have mere tålmodighed til at tage fat og die igen.
Du fortæller, at du ofte ammer fra begge bryster - og det må du naturligvis gerne. Du skal dog være opmærksom på, at hun får tømt et bryst af gangen. Det vil sige, at hun skal die så længe af et bryst som muligt. Start med at lægge hende til i den almindelige traditionelle stilling og lad hende die godt der. Når hun så slipper, så giver du hende en bøvsepause, og hvor du normalt ville lægge hende til modsatte bryst, så vælger du lige nu at lægge hende til samme bryst igen, men dog i tvillingestillingen. Hun tror på den måde, at hun er lagt til modsatte bryst og kan således snydes til at die lidt længere - og du får på den måde tømt dit bryst bedre, og hun får den federe og mere mættende mælk med ud. Hvis hun herefter fortsat virker sulten, så kan du tilbyde hende toppen fra modsatte bryst og hun får derved lidt tørstslukkende mælk. Herefter kan hun puttes til en lur, og når hun så vågner op af denne lur, så starter du med at lægge hende til der, hvor hun tog toppen sidst. Lader hende spise i bund der, før hun så tilbydes modsatte bryst igen.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske