Brev:
Besværlig amning
20. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Besværlig amning
Hej Helen
Jeg vil også sige tusind tak for din brevkasse. Jeg har læst og lært meget af brevene.
Men nu har jeg brug for et råd selv.
Min datter er 3 ½ måned gammel, dog født ved planlagt kejsersnit en måned for tidligt, fordi hun var for lille. Moderkagen var tilsvarende lille. I starten fik hun sonde, fordi hun ikke selv var stærk nok til at spise. Men det lykkedes for hende, og jeg ammer hende fuldt ud.
Men for ca. tre uger siden begyndte det at blive meget besværligt at amme hende. Hun vrider sig og bliver meget hidsig, når jeg lægger hende til brystet. Vi var i sommerhus, så jeg tænkte, at det måske var, fordi hun var et andet sted. Jeg synes nemlig, hun er meget opmærksom og bliver lettere ked af det, når vi ikke er hjemme.
Men da vi kom hjem fortsatte det stadigvæk. Men så fandt jeg ud af, at jeg heller ikke havde så meget mælk mere. Nok fordi hun ikke spiste så meget i den uge. Så startede jeg med at pumpe ud, drikke ammete og hvad ved jeg. Så nu er der mælk igen. Jeg tilbyder dog begge bryster.
Jeg har også tænkt på, om det kan være refluks. Hun gylper nemlig en del – og sådan noget klumpet gammel mælk. Og så kan jeg ofte høre hende få noget op i munden og synke det igen. Kan det genere ved amningen og kan man gøre noget ved det?
Men om natten går det faktisk fint. Der vil hun gerne ammes. Så jeg forstår ikke, hvorfor hun bliver så let hidsig om dagen.
Jeg håber, du måske kan give mig en idé om, hvad der evt. kan være problemet med amningen, siden hun bliver så hidsig, når hun skal ammes om dagen. Og et forslag til, hvad jeg kan gøre for at undgå dette.
Hun kan desværre heller ikke finde ud af at bruge sutteflaske – så det er ikke en mulighed.
På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Helle