Svar: Putning og ammestop

29. juni 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ammetrætte mor

Tak for dit brev og åbne og ærlige tanker :)

Det er helt okay, at du synes det er ved at være tid til at stoppe amning og det lyder også som en helt fin plan at trappe langsomt ud af amning og stoppe helt omkring 12 måneders alderen.

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, og det lyder ikke til helt at være tilfældet hos jer. Derfor skal du nok indstille dig på, at lillepigen godt kan protestere, når du pludselig ikke længere tilbyder brystet. Det der er vigtigt er, at du så tilbyder noget andet - et alternativ til brystet. Hun skal jo stadig følge det trygt og dejligt at komme i seng, ligesom hendes behov for væske og mad naturligt også skal stilles. Derfor vil det være rigtig godt, at du stadig er der, putter hende osv. så hun ikke skal undvære sin mor, - det er ikke mor, men brystet, hun skal lære at klare sig uden:)

Det vil være rigtig godt at trappe ud af morgenamningen nu og et eller andet sted, så skal du nok beslutte dig for, at det er sådan det er. I stedet kan hun tilbydes lidt vand af kop, og hun kan komme over til dig. Hvis hun ikke kan forstå, hvorfor hun må ammes aften og sen aften, men ikke tidlig morgen, så kan det være svært for dig at stoppe, uden at hun bliver for ked af det. Her kan det nogle gange hjælpe, at du sover i et tilstødende lokale og lader far tage over tidlig morgen. Han kan putte med jeres datter, give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men mælk får hun ikke, så efter midnat og til næste morgen skal hun klare sig uden noget. Og ja - det kan så godt være, at I nogle dage også bliver nødt til at stå lidt tidligere op, men prøv om I kan holde fast i, at det er nat, og hun godt kan sove lidt videre uden brystet.

Det vil være rigtig godt, at du om aftenen tilbyder hende en godnatgrød som en fast del af putteritualet sammen med en kop mælk. Herefter bliver hun så ammet og puttes til natten. Sen aften skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke fyldes med mælk men når hen til at få en trøstetår. Hun skal vænnes til ikke at behov for mælk her og derfor skal amningen gøres kortere og kortere. Samtidig med at du afkorter amningen mere og mere skal du kærtegne hende, holde i hånden eller lignende, så hun stadig kan mærke, at du er der, at du ikke er forsvundet. Og stille og roligt skal dette ritual så tage mere og mere over, så hun kan nøjes med dine kærtegn og ikke længere behøver brystet.

Og sidste amning, der så forsvinder, vil være amningen før putning. Her vil grøden stadig være der sammen med mælk af kop og ritualet er derefter, som I plejer at gøre, men nu uden at hun tilbydes brystet. I 12-18 måneders alderen kan du putte hende med puttebamse, slaskedukke, sutteklud, godnatsang, godnathistorie. Derfor vil det være rigtig fint, at du f.eks. nu starter med at putte med samme sang, kærtegn, beroligende ord, klud osv. og du ammer hende også, men stille og roligt skal de andre ting tage over. så den dag, hvor hun ikke længere ammes, så tilbydes hun fortsat grød, mælk af kop, klud, sang osv. Alt er trygt og dejligt, præcist som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ikke længere får bryst.

Amningen skal altså stille og roligt trappes ned. Det giver din krop mulighed for at følge med, så din mælkemængde nedsættes, hvilket nogle gange også vil gøre, at hun bliver mindre og mindre interesseret i brystet…

Og så er der hele den problematik, der lige nu ligger i at hun skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden. Hvordan falder hun i søvn til sin formiddagslur og middagslur? Det er vigtigt, at du ikke ammer hende her, men at du lærer hende at sove uden brystet, og når hun kan det om dagen, så overfører du ritualerne til om aftenen.

Det er også vigtigt, at du ikke tilbyder brystet, når og hvis hun vågner flere gange i løbet af natten. Du bruger lige nu brystet som både trøst og hygge, og den vane er du nødt til at ændre på. Du kan ...

Annonce

... ikke regne med, at din datter vil sige fra, og derfor er det et valg som du træffer, både på hendes og dine vegne og derfor som sagt sandsynligvis ikke uden protester. Men det er generelt vigtigt, at antallet af amninger skrues ned.

Derudover er det en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun får både mad og væske nok hele dagen igennem. Du skal derfor sikre dig, at hun spiser mange måltider og drikker godt med vand af kop. Det er vigtigt, at du ikke tænker "hun spiser ikke så meget, så det er godt hun får mælken" - for mælken vil tage pladsen op for den egentlige mad og dermed nedsætte appetitten og lysten til at spise og når hun ikke spiser nok, så øges hendes behov for brystet yderligere. Det er derfor en rigtig dum cirkel at komme ind i. Derfor skal mælkeindtaget sættes ned og mængden af rigtig mad sættes op.

En plan for dagen kan se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først, men lærer at sove uden brystet.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte grøntager osv. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop vand og puttes til middagslur. Og skal heller ikke her ammes før lur, men lære at sove uden og ritualet overføres så til aftenen.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Udgangspunktet er almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, frikadeller, laks fra ovnen osv. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, sammen med en kop mælk (modermælkserstatning).

Ammes og puttes til natten ca. kl 20 og slipper brystet før hun sover.

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre til næste morgen uden mælk og hvor dagen så starter med grød

Når du ammer hende før hun skal sove om aftenen, så må du gerne lægge dig med hende og amme hende i din seng, hvis hun sover bedst på denne måde. Det du skal arbejde på er, at du ligger ned og ammer, hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. På den måde kan du lære hende at sove uden at hun behøver brystet i munden for at falde i søvn og uden at hun behøver blive vugget i din favn.

Lige nu kan det være en god idé at arbejde på dette, fremfor hvorvidt hun falder i søvn i din eller egen seng. Stille og roligt skal hun dog lære at falde i søvn i sin seng og her må du så amme hende, og lige før hun sover helt, putte hende fra din favn. Stadig være der, stå ved hende, evt. synge godnatsang osv. Kærtegne hende som du plejer, så det stadig er trygt og dejligt at skulle sove.

Det kan nogle gange være en idé at koble tremmesengen til forældresengen, så du fjerne tremmerne fra den ene side og sætter jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved at gøre dette, så giver du din datter mulighed for at falde i søvn i egen seng, men stadig tæt ved siden af dig. Du kan ligge ved siden af hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. så hun hele tiden mærker, at du er der. I løbet af natten kan du også lægge en hånd over på hende og på den måde give hende nærhed og tryghed - uden at du behøver tage hende op og vugge hende og uden at hun behøver brystet.

Og så er det jo så, at hvis det ikke fungerer for dig, fordi hun rigtig gerne vil amme, når hun dufter din mælk, så kan det være en god idé, at far tager over i en periode og hjælper hende videre i søvnen uden brystet, men med alt det gode, som far jo sagtens kan give hende:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre