Svar: Udfordrende amning

16. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge. Jeg vil skrive lidt til de forskellige emner du bringer op, for at give dig lidt idé om muligheder og valg:)

Sår på brystvorterne: Det er rigtig vigtigt at finde ud af, hvorfor du får sår. Det lyder som om, at din datter ikke har rigtig fat, når hun dier. Det kan skyldes mange forskellige ting - indadvente brystvorter, stramt tungebånd osv. Men det er vigtigt at finde ud af, hvorfor du får sår. Hvis hun ikke kan die med korrekt teknik ved brystet, vil hun ikke kunne stimulere dig, og det bliver naturligt svært for dig at producerer mælk nok. Sår kan også komme af at din ammebrik er for lille eller at det sug, som sidder på din brystpumpe er for lille til dit bryst - det afhænger helt af, hvor sårene sidder, hvad problemet er… Derudover så vil sår på brystvorterne være indgangsport for bakterier og dermed risiko for infektioner, herunder brystbetændelse osv.

Brystbetændelse: Rigtig mange kvinder vil opleve at deres mælkeproduktion nedsættes i forbindelse med en brystbetændelse. Hos de fleste vil mælkeproduktionen øges, når infektionen er overstået og barnet dier hyppigt. Hos andre vil det være nødvendigt i en periode at stimulere til ekstra mælk - både ved at lægge hyppigere til og også via udmalkning.

Svampeinfektion: Det lyder som om at du gør alt det rigtige, men at det ikke virker rigtigt. Faktisk kan svampeinfektionen være årsagen til at dine sår ikke heler, og at amningen derfor stadig er problematisk… Det er derfor vigtigt, at du bliver behandlet. Og det er sådan, at når behandling med cremer, salve og gel ikke viser sig at være tilstrækkeligt, så kan man give dig en tabletbehandling. Man behandler med Fluconazol (Diflucan). Det har vist sig effektivt og sikkert for både dig og dit barn. Anbefalingerne gennem årene har varieret lidt. Det der ofte anbefales nu er, at du får 400 mg som startdosis, derefter 100 mg to gange dagligt i mindst to uger, eller indtil du har været fri for smerter i en uge.

Ammebrik: Når din datter skal die gennem en brik, så er der altid en risiko for, at hun ikke kan stimulere brystet helt optimalt. Hos nogle børn har det ingen betydning, de har så stort et vakuum, at de uden problemer kan die og få deres behov for mælk dækket og samtidig stimulere brystet rigtig godt. Mens andre børn har sværere ved det. Derfor skal man altid være opmærksom på, hvordan det fungerer med brikken og i nogle familier er det brikken, som reder amningen og præcis som du beskriver - kan du rent faktisk amme hende, når du bruger brikken, og det er super godt. Men det kan samtidig have den ulempe, at hun måske ikke helt er i stand til at få den "fede" mælk med ud… Det er sandsynligvis derfor, du har fået at vide, at du skal forsøge at vænne hende til ikke at spise med brik…

Vægtøgning: Det er vigtigt, at hun tager nok på og derfor er det lige nu nødvendigt, at du suppleres med mælk, så hendes vægt øges, og så hun også har energi til at vokse og forhåbentlig med tiden netop blive stærk nok til at kunne arbejde bedre med brystet… 150 gram om ugen er ikke meget, men det lyder som om, at jeres sundhedsplejerske og læge følger hende og indtil videre siger, at så længe hun følger sin egen kurve, så er det okay. Det lyder dog ikke som om, at du umiddelbart skal forsøge at springe tilskuddet over.

Tilskud: Ekstra mælk kan gives på forskellige måder og ekstra mælk kan være enten udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Det er meget prisværdigt, at du giver hende din mælk, og at du indtil videre vælger at malke ud to gange dagligt ud over at du ammer hende. Det har den fordel, at du får stimuleret til lidt ekstra mælk. Det er hyppigheden af amning/udmalkning, som øger din mælkemængde. Det giver derfor mere mælk, hvis du kan amme/malke ud hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Men det er også rigtig hårdt at skulle malke ud, at skulle finde overskud til dette i hverdagen, hvor du jo også skal have tid og ro til andre ting - og til selv at få lidt hvile… Nogle gange kan man spare tid ved at malke ud samtidig med, at hun ammer. Det kan også øge din mælkemængde ekstra, at du "dobbeltudmalker" - altså malker ud fra begge bryster på en gang.

Alternativet ...

Annonce

... er at tilbyde hende modermælkserstatning, som I også benytter jer af. Det giver dig lidt mere frihed i hverdagen, og så vil det ofte have tendens til at mætte lidt mere end modermælk, men der er naturligvis også ulemper - som f.eks. forstoppelse, og at det ikke er særlig praktisk, når I er på tur osv. Ligesom risikoen for at din amning går i stå er større, jo mere modermælkserstatning/jo flere flasker du giver.

Det betyder ikke, at du ikke gerne må give din datter flaske, det må du gerne. På den måde får far mulighed for at komme lidt på banen, og du får lidt tid til andre ting. Det er helt fint! Det vil dog som sagt kunne påvirke din mælkeproduktion negativt.

Derfor vælger nogen at bruge et "hjælpebryst" eller "lact-aid system". Det fungerer sådan, at du placerer en lille sonde ved din brystvorte. Spidsen af sonden stikker få millimeter ud over spidsen af din brystvorte. Den modsatte ende af sonden går hen i en flaske, hvori der er modermælk eller modermælkserstatning. Når din datter dier ved dit bryst, så vil hun samtidig trække mælk op af flasken. Hun spiser selv og styre selv, samtidig med at hun ligger og stimulerer dit bryst.

Man kan diskutere om du skal forsøge dette - jeg nævner det, fordi du skriver, at du rigtig gerne vil amme, og at du ikke er klar til at opgive amningen helt endnu…

Du fortæller at hun ofte får 20 ml ekstra i tilskud og at hun altid spiser op - på dårlige dage må du tilbyde hende ekstra. Nogle gange erstatning, hvis ikke du har fået malket nok ud. Det lyder lidt som om, at hun faktisk godt kan spise mere end de 20 ml… Det er naturligvis en balance, for på den ene side, skal hun ikke have så meget ekstra, at hun bliver så mæt, at hun ikke vil die nok ved brystet. På den anden side skal hun heller ikke have for lidt, for det er vigtigt, at hun får nok til at tage tilstrækkeligt på, og det er også vigtigt, at hun ikke vænnes til at spise meget små mængder, og derfor egentlig vænner sig til at spise lidt for lidt… Det er en hårfin balance og derfor igen vigtigt, at du har lægen og sundhedsplejersken inde over.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes dog, det lyder som en idé, at du forsøger at tilbyde hende mere end de 20 ml for at se, hvad hun reelt egentlig kan spise… Hvis hun efter hver amning kan spise 50 ml eller måske spiser mere, så skal hun naturligvis have dette, og så tænker jeg, at hun må få udmalket modermælk som supplement, når du har dette og ellers må du give hende erstatning - og give hende det med god samvittighed!

Hendes mælkebehov er 170 ml pr kg i døgnet. Det betyder, at hvis hun lige nu vejer 4.050 gram, så er hendes døgnbehov 690 ml mælk. Fordelt på 7 måltider svarende til, at hun spiser ca. hver 3. time, så skal hun altså have ca. 100 ml hver gang. Om aftenen spiser hun dette og gerne mere af flasken - og i løbet af dagen måske ca. sit behov hos dig og med supplement - men på trods af dette lyder det som om, at hun ikke helt spiser nok, i hvert fald tager hun ikke helt nok på… Mit råd vil derfor være, at du i løbet af dagen lige nu forsøger at supplere med ekstra for at se, hvor meget hun reelt så kan spise.

Og igen tilbage til den udfordring der så ligger i, at jo mere modermælkserstatning du giver, jo mere sandsynligt vil det være at din amning stopper. Derfor skal du også overveje meget, hvad du vil, og hvad der betyder mest for dig - og hvorfor. Det er vigtigt, at du har det okay med de valg du træffer. Når man rigtig gerne vil amme, så er det vigtigt, at have følelsen af at man har gjort alt hvad man kunne - så hvis det ikke lykkes, så har du forsøgt :)

Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du lige nu kan forsøge en Fluconazol behandling, så I kan blive svampeinfektionen kvit. Hvis dine sår kan hele, og dine smerter forsvinde, så vil der være større sandsynlighed for, at din mælkeproduktion kan øges - så det rent faktisk hjælper, at du lægger til og malker ud… Det er faktisk også muligt at give dig medicin for at øge din mælkemængde, men først skal svampeinfektionen væk… Og hvis det så viser sig, stadig ikke at fungere, så kan du overveje at gi mere flaske og så lægge til brystet og malke ud, når det kan fungere i hverdagen for jer - og så må du tage det, som det kommer…

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt frem og tilbage og glæder mig til at følge jeres lille familie! :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder