Brev:
Udfordrende amning
16. juni 2015
Alder:
2 mdr.
Udfordrende amning
Kære Helen.
Jeg blev for 11 uger siden mor til den dejligste lille pige, som jeg meget gerne vil amme. Hun er så mild, sød og god - men lige præcis amningen har været og er stadig meget udfordrende.
Det gjorde fra starten meget ondt for mig at amme. Og da jeg hurtigt fik sår på brystvorterne, blev det endnu mere smertefuldt - og som følge heraf begyndte jeg at bruge suttebrikker. Dem bruger jeg stadig - har forsøgt lidt uden, men hun vil ikke tage ved uden. Og det er også relativt uproblematisk for mig med brikkerne.
Da min datter var en uge gammel fik jeg brystbetændelse og kom på penicilin. Det kurerede hurtigt brystbetændelsen. Men i kølvandet på penicilinkuren fik jeg svamp på brysterne. Og det bøvler jeg her 9 uger efter stadig med.
Jeg synes, jeg har forsøgt alt: jeg bruger danskvand i min datters mund + på vorterne før og efter hver amning. Jeg fik Brentan salve med det samme, det blev konstateret. Det bruger jeg stadig morgen og aften. Jeg smører desuden med kokusolie efter hver amning.
Jeg skifter ammeindlæg efter hver amning og håndklæde efter hvert bad. Jeg går kun med bh og T-shirt af bomuld. Og nu er jeg for anden gang i gang med medicinsk behandling.
Jeg er nu begyndt at sove uden bh og indlæg - selvom jeg så lækker på T-shirt og lagen. Men det lader til, at sidstnævnte måske hjælper. Det er svært at sige, men måske er det endelig på retur.
Udover ovenstående lidelser, har den store udfordring været min datters vægt.
Hun blev gennem graviditeten målt til at være ca 20 % under vægtgennemsnittet, og hun vejede 3050g ved fødslen (født til tiden). Efter fødslen var hun noget tid om at komme op på sin fødselsvægt. Og med en enkelt undtagelse, har hun kun taget ca. 150g på om ugen (en gang har hun taget 250g på på en uge). Hun følger sin egen kurve, men ligger lavt ifht gennemsnitsvægten.
For godt en uge siden blev hun vejet til 4.050g (9,5 uge gammel).
Min første SP sagde, jeg skulle lægge til, når hun efterspurgte og lade hende ligge, til hun afviste brystet. Problemet var, at hun aldrig afviste brystet - hun blev liggende så længe, hun fik lov og hyggespiste bare. Så jeg havde amninger, der varede 1,5 - 2 timer. Jeg sov i samme periode alt for lidt og hang slet ikke sammen.
Så fik jeg heldigvis en ny SP og vi har sammen fulgt følgende plan:
Amning når hun efterspørger (nogen gange vækker jeg hende dog, da hun er god til at sove). Vi ammer ca. 7 gange dagligt.
Derudover giver min kæreste hende en flaske med erstatning først på natten for at jeg kan få sovet. Hun spiser her mellem 100 og 150 ml.
Amningerne må max vare 2 x 15-20 min. Jeg ammer typisk 20 min, skifter hende derefter og ammer 20 min igen. Jeg stopper, når jeg fornemmer, det bliver hygge-sutning, men prøver at holde hende til ilden, hvis jeg ikke fornemmer, hun har fået nok.
Hun er netop begyndt at slippe brystet lidt tidligere, og jeg har fornemmelse af, at hun måske bliver hurtigere mæt.
Jeg ammer efter SP's anbefalinger som udgangspunkt på 1 bryst pr måltid - med mindre jeg fornemmer, der ikke er mælk nok. Så får hun lidt på det andet bryst.
Jeg malker ud ca. 2 gange dagligt. Jeg kan for det meste malke 80-90 ml ud (på et bryst) om morgenen og ellers ca. 60 ml senere på dagen. På dage, hvor jeg er stresset, træt eller andet er niveauet dog lavere.
Fordi min datter ikke har taget nok på, får hun efter hver amning en flaske med 20 ml af den mælk, jeg har malket ud. Dem spiser hun altid. Og på de dårlige dage efterspørger hun mere. Så får hun nogen gange lidt mere mælk eller vand eller erstatning, hvis jeg ikke har malket nok ud.
Hun tager heldigvis imod både flasken og brystet - og også narresut, når hun skal sove.
Men dvs at jeg pt har både et flaske- og et ammebarn + at jeg har svampe-bøvlet. Det har kørt sådan i 3-4 uger.
Jeg vil MEGET gerne amme. Men jeg kan heller ikke blive ved med at køre det her program. Vi har fundet vores rutiner, men det er tungt og bøvlet og enormt tids- og udstyrskrævende.
Så mit spørgsmål til dig er:
Er der ud fra ovenstående noget, jeg kan gøre, for at min datter tager mere på - så jeg kan droppe de ekstra flasker igen?
Er der mere, jeg kan gøre, for at slippe endeligt af med min svampeinfektion?
Har du andre råd til at gøre amningen lettere?
Det skal siges, at min datter på alle måder trives. Hun er enormt god til øjenkontakt og har været det tidligt - hun er meget kvik og smiler så meget. Det roste SP også.
Hun er rigtig god til at holde sit hovede. Og hun er begyndt at pludre.
Hun virker som en glad, frisk og harmonisk pige og sover som sagt også godt (pånær om aftenen).
Både jeg og SP vurderer desuden, at hun har tunge bleer nok - 6-8 i døgnet.
Jeg er meget spændt på, om du har nogle gode råd/tips, som ville kunne gøre, at jeg kan overskue at fortsætte amningen et godt stykke tid endnu.
De bedste hilsner,
Line