Svar: Amning om natten - 1 mdr.
11. maj 2015
Alder:
1 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Du har for det første helt ret i, at din dreng godt kan få mavekneb, af at amme hver 2. time døgnet rundt. Man kan sige, at hans mave ligesom ikke rigtigt får ro, men hele tiden arbejder på at optage og nedbryde føden - og det giver naturligt en del uro i mave- og tarmsystem.
Du har også helt ret i, at det kan hjælpe at lade ham putte hos far. Du dufter af mælk, og han forbinder naturligt dig med at skulle spise. Når han ligger hos dig, vil han derfor naturligt søge mere og have sværere ved at falde til ro. Når han ligger hos far, kan han få samme nærhed, tryghed, varme, fysiske kontakt - høre og fornemme vejrtrækningen, hjerterytmen osv. Og kan således falde rigtig godt til ro der, for han bliver ikke forstyrret af duften af mælk. Derfor kan det være en rigtig god idé, at du netop lader far tage over, når jeres dreng har spist godt hos dig, fordi far kan gøre, at tiden mellem amningerne strækkes lidt, så både du og jeres lille dreng får lidt ro.
Det der er udfordringen hos jer er, at du hele tiden skal vurdere, hvordan jeres dreng trives bedst og hvad der er nødvendigt, for at dække hans behov. Du har tidligere fortalt mig, at du har brystimplantater - og det betyder, at din lagerkapacitet sandsynligvis vil være mindre, end hvis du ikke havde implantater. Det betyder i praksis, at du skal forvente at amme hyppigere, at du skal lægge din dreng til brystet flere gange i døgnet, end det ville være nødvendigt, hvis du ikke var opereret.
Derfor kan det godt være, at din dreng er nødt til at blive ammet hver 2. time, for at få sit behov dækket. Han tager fint på - at tage ca 250 gram på om ugen er ligesom det skal være, men du skal være opmærksom på, om vægten er på denne måde, fordi han netop dier hver anden time. Altså om det er nødvendigt for at sikre hans behov. Eller om han tager lige så fint på, hvis du forsøger at amme ham mindre hyppigt. Hvis du f.eks. lader far tage over, så der går tre timer imellem i stedet for kun to timer.
Jeg ved, at du allerde er opmærksom på vigtigheden af at "tømme" et bryst af gangen og sikre at jeres dreng ikke får for meget af den vandholdige mælk og derfor ondt i maven. Du skal naturligvis stadig arbejde på at sikre dette, men du skal derudover også forsøge at lægge mærke til, om jeres dreng vil kunne nøjes med amning færre gange.
Jeg ved også, at du er opmærksom på ammestillinger osv. som det er vigtigt at skifte imellem, for at hjælpe ham til at "tømme" brystet så godt som muligt. Og det er vigtigt, at du fortsat medtænker dette.
Du skal også medtænke brugen af en sut - måske er det ikke et behov for mælk, men derimod et suttebehov han har. Derfor kan det nogle gange hjælpe, hvis du kan afslutte en amning med at tilbyde en sut. Han skal altså have brystet først, og når han så er færdig med at spise, slipper brystet, så giver du ham sutten. Det at sutte virker beroligende og samtidig sætter det gang i tarmperistaltikken. Det hjælper således både mælk og luft igennem systemet og giver på den måde mere ro i maven. At introducere en sut som afslutning på din amning kan derfor have en god effekt og det vil måske også kunne gøre, at han dier lidt mindre hyppigt hos dig.
Faktisk viser undersøgelser, at børn der tilbydes sut, dier mindre hyppigt ved brystet. Det er naturligvis problematisk, hvis barnet er nødt til at die hyppigt, for at få sit mælkebehov dækket, men hvis behovet ikke handler om mælk, men derimod om at få suttelysten stillet, så kan det jo netop være rigtig dejligt at hyppigheden ved brystet sættes ned.
Med den alder han har, så kræver det lidt tid endnu at lære ham at bruge sutten, og det kan godt være nødvendigt, at du holder sutten ved hans mund forsigtigt, så du på den måde hjælper ham med at holde vakuum og ikke få den skubbet ud af munden med det samme. Det kan også være en idé at forsøge med forskellige typer, for at se om han bedre vil kunne finde ud af at sutte på den ene eller anden slags.
I sidste ende skal du naturligvis også overveje, hvordan du/I har det bedst. Du skriver, at "det er ved at tage lidt hårdt på familien" - hvad betyder det? Er du der, hvor du overvejer at tilbyde ham erstatning, for at se om det har nogen effekt? Hvis du overvejer dette, så er der naturligvis forskellige muligheder. I første omgang kan du forsøge at supplere ham med lidt mme på et lille bæger eller af en 10 ml sprøjte, hvor du drypper det i munden på ham. Når jeg nævner dette, så er det fordi han er så ung som han er. Jo tidligere du starter med at tilbyde andet end modermælk, jo større sandsynlighed er der for, at din amning ikke vil fungere… Du kan supplere ham ved at give ham lidt ekstra mme efter en amning - så du starter med at amme og dermed viser din krop, at han har behov for mælk, og så kan du give ham lidt ekstra mælk af en kop eller sprøjte og derefter putte ham og se om han så vil sove lidt længere…
Du kan naturligvis også vælge at tilbyde ham en flaske. Det kan være en god løsning, fordi far jo kan tage over og på den måde aflaste dig, samtidig ved du præcist, hvor meget jeres lille dreng drikker og kan derfor bedre vurdere, når han søger, om han er reelt sulten eller måske blot har brug for at sutte…
MEN, med den alder han har, så vil der være en risiko for, at han begynder at foretrække flasken. Det er lettere at spise af en flaske, end det er at spise af et bryst, og derfor vil nogle børn begynde at fravælge brystet og foretrække flasken. Samtidig vil din mælkemængde naturligt blive nedsat, jo mere modermælkserstatning du giver og det vil også gøre, at han kan blive mindre interesseret i brystet - og især fordi han ikke er ældre end han er...
I nogle familier fungerer det super godt med både bryst og flaske, og det er dette som får hverdagen til at fungere godt for alle. I andre familier vil flasken være det, som ødelægge amningen - og derfor skal man naturligvis vide, hvad man gør og gøre sig sine overvejelser, når man vælger:)
Jeres valg bør også afhænge lidt af, hvad tanker du i øvrigt gør dig omkring amning. Du bør som udgangspunkt amme til han er 1 år, og hvis ikke han får modermælk, skal han have modermælkserstatning. Hvis I f.eks. allerede har besluttet, at du stopper med barselsorloven eller far tager orlov, når jeres dreng f.eks. er 6 måneder gammel, så kan det være en god idé, at han lærer at tage flaske inden da - ellers kan det være svært for andre at passe ham… Det betyder dog ikke, at han behøver få flasken lige nu..
Det lyder som om, at du har mælk nok til at sikre din drengs behov, men du skal vurdere, om du sikrer det ved at amme hver 2. time døgnet rundt, eller om han godt kan ammes mindre hyppigt og stadig trives, om der er tale om et suttebehov… Og så skal du medtænke, hvad du gerne vil fremover, hvad du har det bedst med:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske