Amning om natten - 1 mdr.

11. maj 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning om natten - 1 mdr.

Kære Helen.

Nu skriver jeg til dig igen, da jeg hele tiden synes der sker nye ting, som giver anledning til spørgsmål.

Min søn bliver 6 uger i morgen. Han har i snit taget cirka 250 gram på om ugen. Han vejede 3070 gram ved fødslen og vejer nu snart 4500.

Problemet er, at han efterhånden kun sover op til 2 timer ad gangen hele døgnet - også om natten. Før kunne han godt sove i tre timer i træk, men det er sjældent nu og aldrig om natten. Om natten vågner han efter maks to timer og det virker som om han vågner pga. luft i maven. Han ligger gerne og vrider sig og pruster og stønner og prutter i 15-30 minutter, hvor han nærmest stadig blunder, men jeg er vågen og derefter begynder han at klynke og vågne og vil så gerne have mad. Det betyder, at han faktisk bliver ammet hver anden time det meste af døgnet og det går meget ud over nattesøvnen, at han vågner igen inden der er gået to timer. Ofte falder han i søvn ved brystet, især om natten, og jeg tænker om han så ikke få mad nok og hurtigt vågner igen eller om det er mavesmerterne, der vækker ham og så ...

Annonce

... vil han altid gerne spise når han vågner.

Hvis jeg lægger ham og han vågner op, så vil han gerne spise mere og så hænder det han falder i søvn ved brystet igen. Hvis jeg skifter ham efter eller i en pause under amningen, så har han ofte haft afføring mens han har ligget og pruttet og prustet.

Jeg forsøger at bøvse ham, at amme ham hvor han sidder halvt op for at undgå luft, vi cykler med benene osv. Det virker dog meget slemt, at han skal være så generet af luft i maven og at det går så meget ud over søvnen og vækker ham (og os). Jeg får meget lidt søvn og meget afbrudt søvn og det er ved at tage lidt hårdt på familien.

Jeg tænker selv om de hyppige amninger gør, at hans mave aldrig får ro? Er der noget vi kan gøre? Han falder normalt kun til ro igen, hvis han får mad. Jeg har forsøgt bare at putte ham med sutten osv. Men det hænder, at hans far kan tage ham op på brystet og berolige ham og så kan han godt sove en time der og på den måde vente tre timer på at få mad. Hvis han ligger hos mig, så søger og søger han efter brystet.

Mange hilsner
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år