Brev:
Amning om natten - 1 mdr.
11. maj 2015
Alder:
1 mdr.
Amning om natten - 1 mdr.
Kære Helen.
Nu skriver jeg til dig igen, da jeg hele tiden synes der sker nye ting, som giver anledning til spørgsmål.
Min søn bliver 6 uger i morgen. Han har i snit taget cirka 250 gram på om ugen. Han vejede 3070 gram ved fødslen og vejer nu snart 4500.
Problemet er, at han efterhånden kun sover op til 2 timer ad gangen hele døgnet - også om natten. Før kunne han godt sove i tre timer i træk, men det er sjældent nu og aldrig om natten. Om natten vågner han efter maks to timer og det virker som om han vågner pga. luft i maven. Han ligger gerne og vrider sig og pruster og stønner og prutter i 15-30 minutter, hvor han nærmest stadig blunder, men jeg er vågen og derefter begynder han at klynke og vågne og vil så gerne have mad. Det betyder, at han faktisk bliver ammet hver anden time det meste af døgnet og det går meget ud over nattesøvnen, at han vågner igen inden der er gået to timer. Ofte falder han i søvn ved brystet, især om natten, og jeg tænker om han så ikke få mad nok og hurtigt vågner igen eller om det er mavesmerterne, der vækker ham og så vil han altid gerne spise når han vågner.
Hvis jeg lægger ham og han vågner op, så vil han gerne spise mere og så hænder det han falder i søvn ved brystet igen. Hvis jeg skifter ham efter eller i en pause under amningen, så har han ofte haft afføring mens han har ligget og pruttet og prustet.
Jeg forsøger at bøvse ham, at amme ham hvor han sidder halvt op for at undgå luft, vi cykler med benene osv. Det virker dog meget slemt, at han skal være så generet af luft i maven og at det går så meget ud over søvnen og vækker ham (og os). Jeg får meget lidt søvn og meget afbrudt søvn og det er ved at tage lidt hårdt på familien.
Jeg tænker selv om de hyppige amninger gør, at hans mave aldrig får ro? Er der noget vi kan gøre? Han falder normalt kun til ro igen, hvis han får mad. Jeg har forsøgt bare at putte ham med sutten osv. Men det hænder, at hans far kan tage ham op på brystet og berolige ham og så kan han godt sove en time der og på den måde vente tre timer på at få mad. Hvis han ligger hos mig, så søger og søger han efter brystet.
Mange hilsner
Gry