Svar: Afvænning af bryst?
18. april 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Lill-Mai
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge kun at amme ham 3 gange i døgnet. De tre amninger kan ligge før middagslur, aften og sen aften. Han bør ikke ammes mere end dette da mælkeindtaget vil påvirke hans appetit og dermed lyst til mere rigtig mad og det er vigtigt, at han nu spiser alle mulige fødevarer og får familiemad, så hans behov for vitaminer, mineraler, protein osv. dækkes bedst muligt.
Han skal ikke have sutteflaske i stedet for brystet. Du har masser af mælk til ham og han er glad for at blive ammet, så han behøver ikke flaske. Derudover skal mælkeindtaget jo sættes ned - så han skal have vand af kop i stedet. Det vil sige vand til alle måltider og derudover som tørstslukker ind i mellem.
Kan du trille ham med barnevognen? Det vil være den letteste måde at få ham til at sove formiddagslur uden at blive ammet. Du giver ham et mellemmåltid, så han ikke er sulten, samt vand af kop. Så sætter du ham i barnevognen og triller en tur, hvor han får lov til at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Du må her gerne give ham frugt, en rosinbolle, vand i en kildevandsflaske (evt. med tut), så han får noget i munden, men ikke længere bryst. Og så triller du af sted og først når han virker parat til at skulle sove, så lægger du ham ned.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Sættes i barnevognen og du triller en tur og putter ham, når han viser sig parat. Skal ikke længere ammes her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme og vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen!
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som boller i karry, pasta med kødsovs, laks fra ovnen, frikadeller, kartoffelmos og millionbøf osv. Der skal være moset mad, sovset mad og også mad i stykker og mad med mere bid. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca. 19.30, vand af kop. Får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, sover herefter videre i egen seng til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød. Skal således ikke have mælk i løbet af natten.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at du tilbyder din dreng skemad nok hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at følge en nogenlunde fast dagsplan, så han får alle de måltider, han har brug for sammen med vand af kop. Det er en vigtig balance - at sikre ham mælk/væske nok, men ikke så meget at han ikke spiser nok - og samtidig - at sikre ham mad nok, så han ikke behøver søge bryst/væske om natten og flere gange om dagen. Lige nu om sagt 3 amninger i døgnet vil være rigtig godt.
Om aftenen vil det ofte være en god idé at han ammes, men at du afkorter amningen lidt. Han skal naturligvis have den mælk han har behov for før han bliver puttet til natten, men det er vigtigt, at du forsøger at trække brystet til dig lige inden han sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Om natten vil det være en god idé at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgange, så han dier mere og mere kortvarigt. Når natamninger skal trappes ud, så er det i første omgang vigtigt at han er fyldt ekstra godt op aften og sen aften. Derfor er der i dagsplanen indført en godnatgrød som del af putteritualet. Det kan derudover være en god idé, at du ammer fra begge bryster om aftenen og sen aften, hvorefter han så kan sove videre.
Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, vil det være godt, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, så han på den måde får masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - det kan nemlig også være en god idé at koble hans seng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt… han må ikke kunne trille ned mellem de to senge eller kunne komme til skade:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske