Svar: Afvænning af bryst?

18. april 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lill-Mai

Tak for dit brev :)

Med den alder din dreng har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge kun at amme ham 3 gange i døgnet. De tre amninger kan ligge før middagslur, aften og sen aften. Han bør ikke ammes mere end dette da mælkeindtaget vil påvirke hans appetit og dermed lyst til mere rigtig mad og det er vigtigt, at han nu spiser alle mulige fødevarer og får familiemad, så hans behov for vitaminer, mineraler, protein osv. dækkes bedst muligt.

Han skal ikke have sutteflaske i stedet for brystet. Du har masser af mælk til ham og han er glad for at blive ammet, så han behøver ikke flaske. Derudover skal mælkeindtaget jo sættes ned - så han skal have vand af kop i stedet. Det vil sige vand til alle måltider og derudover som tørstslukker ind i mellem.

Kan du trille ham med barnevognen? Det vil være den letteste måde at få ham til at sove formiddagslur uden at blive ammet. Du giver ham et mellemmåltid, så han ikke er sulten, samt vand af kop. Så sætter du ham i barnevognen og triller en tur, hvor han får lov til at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Du må her gerne give ham frugt, en rosinbolle, vand i en kildevandsflaske (evt. med tut), så han får noget i munden, men ikke længere bryst. Og så triller du af sted og først når han virker parat til at skulle sove, så lægger du ham ned.

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Sættes i barnevognen og du triller en tur og putter ham, når han viser sig parat. Skal ikke længere ammes her.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang en formiddagslur han har taget

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme og vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen!

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som boller i karry, pasta med kødsovs, laks fra ovnen, frikadeller, kartoffelmos og millionbøf osv. Der skal være moset mad, sovset mad og også mad i stykker og mad med mere bid. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca. 19.30, vand af kop. Får herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, sover herefter videre i egen seng til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød. Skal således ikke have mælk i løbet af natten.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at du tilbyder din dreng skemad nok hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at følge en nogenlunde fast ...

Annonce

... dagsplan, så han får alle de måltider, han har brug for sammen med vand af kop. Det er en vigtig balance - at sikre ham mælk/væske nok, men ikke så meget at han ikke spiser nok - og samtidig - at sikre ham mad nok, så han ikke behøver søge bryst/væske om natten og flere gange om dagen. Lige nu om sagt 3 amninger i døgnet vil være rigtig godt.

Om aftenen vil det ofte være en god idé at han ammes, men at du afkorter amningen lidt. Han skal naturligvis have den mælk han har behov for før han bliver puttet til natten, men det er vigtigt, at du forsøger at trække brystet til dig lige inden han sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.

Om natten vil det være en god idé at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgange, så han dier mere og mere kortvarigt. Når natamninger skal trappes ud, så er det i første omgang vigtigt at han er fyldt ekstra godt op aften og sen aften. Derfor er der i dagsplanen indført en godnatgrød som del af putteritualet. Det kan derudover være en god idé, at du ammer fra begge bryster om aftenen og sen aften, hvorefter han så kan sove videre.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, vil det være godt, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, så han på den måde får masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - det kan nemlig også være en god idé at koble hans seng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt… han må ikke kunne trille ned mellem de to senge eller kunne komme til skade:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder