Svar: For nysgerrig og aktiv til amning?
22. januar 2015
Alder:
3 mdr.
Kære T.
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebror :)
Der sker rigtig meget med jeres drengs udvikling lige nu - både motorisk og mentalt. Og det betyder, at man ofte vil kunne mærke, at der sker en ændring både i hans spisemønster og i hans sovemønster.
Du beskriver en dreng, som er meget opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Og du har fuldstændig ret i at han let lader sig forstyrre. Han er nu meget bevidst om, hvorvidt han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmede, han lægger mærke til rummet han er i - og hvis storesøster eller far kommer forbi, så slipper han brystet, og det er sjovere at kikke efter dem og hvad de laver, end det er at spise…
Det er derfor meget normalt at børn i 3-4 måneders alderen har svært ved at koncentere sig om at spise, ligesom de ofte også har svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, og det er svært at sove længere og mere sammenhængende lure. Og det betyder, at børn i denne alder let kommer ind i en rytme, hvor de både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Hvis han samlet kan sove ca. 5 timer i løbet af dagen vil det være lige efter bogen :) I denne alder vil mange børn begynde at gå sent i seng. Det er ikke unormalt at klokken måske bliver 22 før han sover om aftenen…
Han kan på grund af sin alder og opmærksomhed være svær at aflæse, og det kan være svært helt at tyde, hvornår han er sulten. Hvis du lægger ham til, kan han blive irriteret og afvise brystet eller die kortvarigt og andre gange så rammer du det rigtige tidspunkt, og han spiser godt… Det er frustrerende. Det vil dog være en god idé, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor han altid får mælk, som en fast del af hans putteritual.
Derudover kan det være en god idé at amme ham to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger ham til, når han vågner og lader ham spise det han vil der. Derefter leger du med ham, tumler med ham, stimulerer ham rigtig godt både fysisk og mentalt - og inden han så skal sove igen, så ammer du ham igen.
Det er som sagt vigtigt at tilbyde brystet som en fast del af putteritualet, og nogle gange vil han die kortvarigt, måske kun tage toppen og slukke tørsten, og det er helt okay. Andre gange vil han die i længere tid og spise mere - det regulerer han selv. Det kan være en god idé at amme fra det ene bryst, når han vågner og amme fra modsatte bryst inden han så puttes. Og hvis han så kun tager toppen fra bryst nummer to, så starter du på det bryst, når han vågner og lader ham spise i bund der, hvorefter du så leger, tumler osv. og tilbyder toppen af modsatte bryst før næste putning.
Det er hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde og derfor giver det ekstra mælk at amme to gange mellem hver lur, samtidig med at det sikrer, at din dreng får den ekstra mælk i maven i løbet af dagen, og forhåbentlig så vil begynde at tage mere på igen.
Du kan også gøre det, at du vælger at amme ham og give ham det, som han vil have ved brystet og herefter supplerer du så med en flaske. Hvis du gerne vil bibeholde amning så længe som muligt, så er det vigtigt, at han kommer til brystet før du tilbyder flaske. Det er vigtigt, at han stimulerer dit bryst og derfor lægges til. Hvis du giver flaske i stedet for at amme, så vil der være større risiko for at din mælkemængde nedsættes, og at amningen vil stoppe hurtigere.
Når det så er sagt, så nævner du så også, at du overvejer helt at gå over til flaske og hvis du har det bedst med dette, så skal du naturligvis gøre det. Der er fordele og ulemper ved begge dele, og du skal gøre det, som fungerer bedst for jeres lille familie - ikke kun for ham, men for jer alle sammen:)
Dt lyder som om, at du lige nu både ammer, malker ud, giver mme på flaske - og jeg kan godt forstå, hvis du synes det er hårdt. Du har jo også storesøster, som du skal tage dig af og som naturligt reagerer på det hele:) Du skal naturligvis bruge din udmalkede mælk, så han får de dyrebare dråber - men du skal overveje, hvordan dine ressourcer bliver brugt bedst. Og måske er det lige nu ved at amme ham så hyppigt du kan og når han viser lyst til at blive ammet, og så supplere med en flaske, når der er behov for det - og her bruge mme, fordi det er praktisk i hverdagen og helt okay at bruge - og så må du se, hvad fremtiden bringer. Det afhænger helt af, hvor meget du ammer, og hvor meget du supplerer med en flaske...
Når du ammer, så prøv at variere mellem forskellige ammestillinger - du må f.eks. gerne prøve at lægge dig ned og amme ham i dobbeltsengen, når han skal sove middagslur, for at se om du på den måde kan få ham til at spise lidt mere og lidt længere tid hos dig. Netop fordi han er så opmærksom lige nu, så kan det nogle gange hjælpe at gå afsides, lægge sig med ham, nedrullede gardiner, køligt rum osv. Hvis du sidder i stuen, så vil han naturligt kikke sig mere omkring, die hos dig, slippe brystet, smile til dig, tage fat i brystet igen, die kortvarigt og atter slippe og kikke sig omkring, fordi meget er så spændende at følge med. Hvis han er fyldt godt op med mælk hele dagen igennem, så vil der måske være mere ro på, når storesøster og far er hjemme om eftermiddagen og aftenen og du kan så her vurdere, om du skal amme ham eller give ham flaske - alt efter, hvad der kan fungere bedst hos jer:)
Det er rigtigt, at han måske kan starte med skemad, når han er 4 måneder, men det er ikke sikkert, at han er parat allerede der, og hvis han er, så er det stadig smagsprøver, der er tale om. Han skal stadig have masser af mælk - faktisk ligeså meget mælk som han plejer, - når du starter med skemaden, så skal det komme ud over hans vanlige indtag af mælk… Han skal derfor have mælk - ammes eller have flaske og hvis det lige nu også hjælper at give ham mælk mere eller mindre i søvne, så er det også okay. Det vigtigste er at han får, hvad han har behov for, så han stadig vokser og trives godt :)
Jeg kan se at du ikke har fået indtastet din drengs vægt helt rigtigt i livets bog i medlemsklubben, så jeg kan desværre ikke se, hvordan han ligger på kurven. Du må dog gå ud fra, at hvis læge og sundhedsplejersken har sagt at han er fin, så er han det. Dog skal du naturligvis sikre dig, at han atter tager på:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske