Svar: Hvordan nedtrapper jeg amningen?
8. januar 2015
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når man skal nedtrappe amning, så er det vigtigt ikke at tage en "kold tyrker", men i stedet tilbyde noget andet - han skal have et alternativ. Og det betyder f.eks., at han i løbet af dagen skal tillbydes mere rigtig mad, små mellemmåltider, mad i hånden at gumle og sutte på selv, sådan at når formiddagsamningen f.eks. forsvinder, så tilbydes han et mellemmåltid i stedet.
Med den alder han har, kan han drikke fint af en kop - måske vil han drikke mere, hvis du tilbyder ham en tudkop og det er helt okay. Og det er vigtigt, at du tilbyder ham ekstra væske i form af vand, - både til måltiderne og imellem måltiderne. Så når han søger brystet, fordi han er tørstig, så tilbydes han naturligt stadig væske.
Det er også vigtigt, at du indfører en helt fast plan for dagen, så han tilbydes mad og væske til faste tider. Jo mere faste spisetider han har, jo mere sandsynligt er det, at han spiser tilstrækkeligt og derfor ikke behøver søge brystet på sammem måde, ligesom du også lettere vil kunne aflede ham, hvis han har spist både mad og drukket vand. Hvis han er sulten og træt, er det ekstra svært at holde ham fra brystet.
Og så er det vigtigt, at du afleder ham. Det vil sige, at selvom han søger brystet og virker interesseret, så må du tilbyde et alternativt - "hov, er du tørstig skat?" - sæt ham i den høje stol eller sæt dig med ham på skødet, så han stadig får din nærhed og kontakt og tilbyd ham så lidt at spise og drikke "se her er lidt frugt, mmm dejlig frugt". Så du hører hans behov for at få noget i munden og i maven.
På samme måde skal du lytte til hans behov for at have dig nær, så når han søger brystet, så prøv om du kan give ham fysisk kontakt på en anden måde. I kan danse sammen, I kan ridde-ranke, du kan synge for ham hvor du bruger hans krop og dine hænder osv. så han mærker din nærhed og får din kontakt, men hvor det er mor han får og ikke brystet. Får det er to forskellige ting:)
Og når han skal sove formiddagslur uden brystet, så vil det være en rigtig god idé at du efter mellemmåltidet sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Han kan sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og stille og roligt lære at sove uden at få bryst først. Og har han brug for noget at gumle på og ikke bruger sut, så kan du give ham en rosinbolle, et stykke frugt eller lignende, som han kan sutte på, når I triller af sted. Det kan virke næsten meditativt og gøre ham helt rolig at sidde og pille i en bolle:)
Og hos dagplejer vil han naturligt kunne lære så at sove i sin vogn. Hun kan starte med at putte ham, han kan sidde og kikke sig omkring, følge med, når de andre børn puttes og så kan hun gå tilbage til ham og lægge ham ned, når han er parat. På den måde kan han hjemmefra lære at sove uden brystet og på en måde, hvor hun stadig har en chance for at kunne putte ham.
Og så skal du naturligvis beslutte dig for at det er nu - og have det godt med det. Det er vigtigt for de signaler du sender, at du har det godt med din beslutning.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske