Svar: Hvordan nedtrapper jeg amningen?

8. januar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når man skal nedtrappe amning, så er det vigtigt ikke at tage en "kold tyrker", men i stedet tilbyde noget andet - han skal have et alternativ. Og det betyder f.eks., at han i løbet af dagen skal tillbydes mere rigtig mad, små mellemmåltider, mad i hånden at gumle og sutte på selv, sådan at når formiddagsamningen f.eks. forsvinder, så tilbydes han et mellemmåltid i stedet.

Med den alder han har, kan han drikke fint af en kop - måske vil han drikke mere, hvis du tilbyder ham en tudkop og det er helt okay. Og det er vigtigt, at du tilbyder ham ekstra væske i form af vand, - både til måltiderne og imellem måltiderne. Så når han søger brystet, fordi han er tørstig, så tilbydes han naturligt stadig væske.

Det er også vigtigt, at du indfører en helt fast plan for dagen, så han tilbydes mad og væske til faste tider. Jo mere faste spisetider han har, jo mere sandsynligt er det, at han spiser tilstrækkeligt og derfor ikke behøver søge brystet på sammem måde, ligesom du også lettere vil kunne aflede ham, hvis han har spist både mad og drukket vand. Hvis han er sulten og træt, er det ekstra svært at holde ham fra brystet.

Og så er det vigtigt, at du afleder ham. Det vil sige, at selvom han søger brystet og virker interesseret, så må du tilbyde et alternativt - "hov, er du tørstig skat?" - sæt ham i den høje stol eller sæt dig med ham på skødet, så han stadig får din nærhed og kontakt og tilbyd ham så lidt at spise og drikke "se her er lidt frugt, mmm dejlig frugt". Så du hører hans behov ...

Annonce

... for at få noget i munden og i maven.

På samme måde skal du lytte til hans behov for at have dig nær, så når han søger brystet, så prøv om du kan give ham fysisk kontakt på en anden måde. I kan danse sammen, I kan ridde-ranke, du kan synge for ham hvor du bruger hans krop og dine hænder osv. så han mærker din nærhed og får din kontakt, men hvor det er mor han får og ikke brystet. Får det er to forskellige ting:)

Og når han skal sove formiddagslur uden brystet, så vil det være en rigtig god idé at du efter mellemmåltidet sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Han kan sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og stille og roligt lære at sove uden at få bryst først. Og har han brug for noget at gumle på og ikke bruger sut, så kan du give ham en rosinbolle, et stykke frugt eller lignende, som han kan sutte på, når I triller af sted. Det kan virke næsten meditativt og gøre ham helt rolig at sidde og pille i en bolle:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og hos dagplejer vil han naturligt kunne lære så at sove i sin vogn. Hun kan starte med at putte ham, han kan sidde og kikke sig omkring, følge med, når de andre børn puttes og så kan hun gå tilbage til ham og lægge ham ned, når han er parat. På den måde kan han hjemmefra lære at sove uden brystet og på en måde, hvor hun stadig har en chance for at kunne putte ham.

Og så skal du naturligvis beslutte dig for at det er nu - og have det godt med det. Det er vigtigt for de signaler du sender, at du har det godt med din beslutning.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år