Svar: Samsovning og ammestop - et umage par!?

7. januar 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvor meget ammes jeres datter om natten? Hvis hun blot vågner, søger brystet kortvarigt en enkelt gang midt nat og derefter sover videre, så vil det ofte ikke være noget problem. Men hvis hun stort set hele natten igennem ligger med brystet i munden, så lyder det uhensigtsmæssigt. Så vil hendes indtag af mælk højst sandsynligt være så stort, at det vil gå ud over hendes indtag af mere sufficient mad, og hun vil kunne komme til at mangle næringsstoffer.

I forhold til at stoppe amning om natten, så kan du sagtens læse kapitel 6 "Så er det slut med mælk om natten" i min bog. Selvom dette kapitel er skrevet til børn i 6-7 måneders alderen, så er principperne de samme.

Og så handler det hos jer rigtig meget om, at du beslutter dig for, at det er slut. Du kan ikke med den alder jeres datter har nu regne med, at hun vil sige fra. Det gør hun ikke. Hun har lært at kunne søge brystet hele natten, det er tryghed og sandsynligvis også vane for hende og hun ved ikke, at andet kan være mere hensigtsmæssigt eller at du ønsker noget andet nu og hvorfor. Derfor er det dig, som skal mærke efter, hvornår du synes det skal stoppe og derfor dig, der skal tage beslutningen…

At hun ikke længere skal have bryst om natten betyder jo ikke, at hun skal undvære sin mor eller at hun ikke skal føle sig tryg. ...

Annonce

... Naturligvis skal hun stadig have masser af omsorg og nærhed og føle, at det er rart at sove. Men hun har en alder nu, hvor hun godt ved at mor og brystet er to forskellige ting - I er ikke længere "et hele". Og nu skal hun så lære, at selvom brystet ikke er der, så er mor der stadig. Hun kan stadig sove sammen med dig og få din nærhed og kontakt.

Du må tage en t-shirt på eller natkjole på og på den måde forhindre, at hun har fri adgang til brystet. Mælkebaren er lukket om natten, og det er dig, der styrer, hvornår hun kan ammes. Hvis du ligger med brystet frit tilgængeligt, så vil hun naturligt søge det ekstra meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Duften af din mælk vil naturligvis være der, og det kan være svært. Også fordi hun jo sandsynligvis stadig ammes, når hun skal sove. Hun forstår jo ikke, hvorfor hun må ammes om aftenen, men ikke om natten. Hun kender ikke klokken, men mærker og dufter at din mælk er der, at brystet er der, og så søger hun naturligt dette, som er det dejligste og mest trygge hun kender.

Prøv derfor om du stille og roligt kan sætte noget andet i stedet. Naturligvis dine hænder, kærtegn, beroligende ord, nærheden - men også gerne en puttebamse, putteklud eller lignende. Så du ikke fjerner hendes kæreste eje, uden at tilbyde noget andet, som på sigt vil være bedre for hende:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder