Svar: Samsovning og ammestop - et umage par!?
7. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor meget ammes jeres datter om natten? Hvis hun blot vågner, søger brystet kortvarigt en enkelt gang midt nat og derefter sover videre, så vil det ofte ikke være noget problem. Men hvis hun stort set hele natten igennem ligger med brystet i munden, så lyder det uhensigtsmæssigt. Så vil hendes indtag af mælk højst sandsynligt være så stort, at det vil gå ud over hendes indtag af mere sufficient mad, og hun vil kunne komme til at mangle næringsstoffer.
I forhold til at stoppe amning om natten, så kan du sagtens læse kapitel 6 "Så er det slut med mælk om natten" i min bog. Selvom dette kapitel er skrevet til børn i 6-7 måneders alderen, så er principperne de samme.
Og så handler det hos jer rigtig meget om, at du beslutter dig for, at det er slut. Du kan ikke med den alder jeres datter har nu regne med, at hun vil sige fra. Det gør hun ikke. Hun har lært at kunne søge brystet hele natten, det er tryghed og sandsynligvis også vane for hende og hun ved ikke, at andet kan være mere hensigtsmæssigt eller at du ønsker noget andet nu og hvorfor. Derfor er det dig, som skal mærke efter, hvornår du synes det skal stoppe og derfor dig, der skal tage beslutningen…
At hun ikke længere skal have bryst om natten betyder jo ikke, at hun skal undvære sin mor eller at hun ikke skal føle sig tryg. Naturligvis skal hun stadig have masser af omsorg og nærhed og føle, at det er rart at sove. Men hun har en alder nu, hvor hun godt ved at mor og brystet er to forskellige ting - I er ikke længere "et hele". Og nu skal hun så lære, at selvom brystet ikke er der, så er mor der stadig. Hun kan stadig sove sammen med dig og få din nærhed og kontakt.
Du må tage en t-shirt på eller natkjole på og på den måde forhindre, at hun har fri adgang til brystet. Mælkebaren er lukket om natten, og det er dig, der styrer, hvornår hun kan ammes. Hvis du ligger med brystet frit tilgængeligt, så vil hun naturligt søge det ekstra meget.
Duften af din mælk vil naturligvis være der, og det kan være svært. Også fordi hun jo sandsynligvis stadig ammes, når hun skal sove. Hun forstår jo ikke, hvorfor hun må ammes om aftenen, men ikke om natten. Hun kender ikke klokken, men mærker og dufter at din mælk er der, at brystet er der, og så søger hun naturligt dette, som er det dejligste og mest trygge hun kender.
Prøv derfor om du stille og roligt kan sætte noget andet i stedet. Naturligvis dine hænder, kærtegn, beroligende ord, nærheden - men også gerne en puttebamse, putteklud eller lignende. Så du ikke fjerner hendes kæreste eje, uden at tilbyde noget andet, som på sigt vil være bedre for hende:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske