Svar: Amning og vægttab

17. december 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Madsen

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er rigtigt - jeres dreng bliver jo stille og roligt større og det er rigtig svært at forstå. Det giver pludselig mening, når man i baghovedet kan huske ens bedsteforældre andre sige "hvor bliver du stor, hvor tiden dog går"…

Jeres dreng er dog stadig så lille, at han naturligt skal ammes. Det er ikke et spørgsmål om, at du skal stoppe med at amme og det at du skal starte på arbejde, kan sagtens kombineres med amning. Og det vil være rigtig dejligt for både dig og din dreng, at I har denne tætte og nære kontakt, når I er hjemme og sammen, netop fordi han jo skal undvære dig om dagen. Heldigvis har han en far, som elsker ham højt og som vil passe ham om dagen og det er guld værd for dem begge!

Om 1.5 måned, når du skal starte på arbejde, så er jeres dreng 8-9 måneder gammel. På det tidspunt vil han ofte trives med 3 amninger i døgnet og da du ikke er hjemme om dagen vil det være naturligt, at disse amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen f.eks. kl 20, 24 og 05. Det betyder dog også, at I er nødt til at ændre rutinerne med dagsamningerne og at han skal lære at sove uden brystet om dagen. Det er rigtig synd for både jeres dreng og for far, hvis jeres dreng kun kan sove med brystet, - det vil give en masse gråd og ulykkelighed og far vil af gode grunde ikke kunne hjælpe ham. Så I er altså nødt til at ændre lidt på tingene, også selvom du synes det er svært.

I første omgang så skal formiddagsamningen skæres væk (og faktisk før eftermiddagsamningen). I princippet kan eftermiddagsamningen være okay at bibeholde lidt længere, fordi du måske kan amme ham, når du kommer hjem fra arbejde og det kan i en periode, være en rigtig rar måde for jer at møde på, netop når du kommer hjem og I har været adskilt. Så formiddagsamningen skal væk og i stedet bør I tilbyde et mellemmåltid.

Og så skal I overveje amningen før middagsluren - hvad skal der ske med den? Vil jeres dreng kunne drikke lidt lun mælk af en kop og falde til ro med dette eller vil han have glæde af en flaske, som far kan give ham? Det er en overvejelse værd. Der r ingen garanti for at han vil acceptere en flaske med den alder han har, men det kan overvejes…

En plan for dagen, som passer til et 7 måneders barn og som er lavet ud ...

Annonce

... fra dine angivne tider, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først. Og ja - det kan godt betyde at formiddagsluren bliver lidt kortere end den er lige nu, men det er helt okay. Han vil så måske sove en længere middagslur:)

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.

Ammes, tilbydes flaske eller får lun mælk af en kop og puttes til middagslur som nu

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk frugt i hånden, vand af kop.

Og kan i en periode også ammes om eftermiddagen - bedre her end om natten… Det er vigtigt, at du får din nattesøvn, når du begynder arbejde og det kan som sagt være en rar måde for jer at mødes. Stille og roligt forsvinder denne amning dog helt.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, f.eks. risretter som boller i karry, rødspætte med ris og lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - det kan være en god idé, hvis du kan arbejde på at amme ham fra begge bryster her, så amningen kl 22 og amning kl 01 lægges sammen. Og I begge eller alle tre kan sove nogle sammenhængende timer om natten.

Jeg synes det er rigtig synd at tage en kold tyrker fra den ene dag til den anden, når du starter på arbejde - det er synd for både far og søn. Især fordi I godt kan arbejde på at få skabt en rytme og en løsning, hvor han kan lære at undvære mor og brystet i løbet af dagen. Og så er der jo også det store problem, at du taber dig i vægt og at det vil være rigtig godt, at du får trappet amningerne ned. Det er altså til jer alles bedste og som sagt er der ikke tale om, at du skal stoppe med at amme. Du skal stadig amme og det er super at du er så glad for amning, men det er tid til at trappe amningerne ned og lade far komme mere på banen:)

Håber du kan bruge dette videre, at det giver lidt ro og det sidste lille skub, som I lyder til at have brug for:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.