Svar: Amning og vægttab
17. december 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Madsen
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det er rigtigt - jeres dreng bliver jo stille og roligt større og det er rigtig svært at forstå. Det giver pludselig mening, når man i baghovedet kan huske ens bedsteforældre andre sige "hvor bliver du stor, hvor tiden dog går"…
Jeres dreng er dog stadig så lille, at han naturligt skal ammes. Det er ikke et spørgsmål om, at du skal stoppe med at amme og det at du skal starte på arbejde, kan sagtens kombineres med amning. Og det vil være rigtig dejligt for både dig og din dreng, at I har denne tætte og nære kontakt, når I er hjemme og sammen, netop fordi han jo skal undvære dig om dagen. Heldigvis har han en far, som elsker ham højt og som vil passe ham om dagen og det er guld værd for dem begge!
Om 1.5 måned, når du skal starte på arbejde, så er jeres dreng 8-9 måneder gammel. På det tidspunt vil han ofte trives med 3 amninger i døgnet og da du ikke er hjemme om dagen vil det være naturligt, at disse amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen f.eks. kl 20, 24 og 05. Det betyder dog også, at I er nødt til at ændre rutinerne med dagsamningerne og at han skal lære at sove uden brystet om dagen. Det er rigtig synd for både jeres dreng og for far, hvis jeres dreng kun kan sove med brystet, - det vil give en masse gråd og ulykkelighed og far vil af gode grunde ikke kunne hjælpe ham. Så I er altså nødt til at ændre lidt på tingene, også selvom du synes det er svært.
I første omgang så skal formiddagsamningen skæres væk (og faktisk før eftermiddagsamningen). I princippet kan eftermiddagsamningen være okay at bibeholde lidt længere, fordi du måske kan amme ham, når du kommer hjem fra arbejde og det kan i en periode, være en rigtig rar måde for jer at møde på, netop når du kommer hjem og I har været adskilt. Så formiddagsamningen skal væk og i stedet bør I tilbyde et mellemmåltid.
Og så skal I overveje amningen før middagsluren - hvad skal der ske med den? Vil jeres dreng kunne drikke lidt lun mælk af en kop og falde til ro med dette eller vil han have glæde af en flaske, som far kan give ham? Det er en overvejelse værd. Der r ingen garanti for at han vil acceptere en flaske med den alder han har, men det kan overvejes…
En plan for dagen, som passer til et 7 måneders barn og som er lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først. Og ja - det kan godt betyde at formiddagsluren bliver lidt kortere end den er lige nu, men det er helt okay. Han vil så måske sove en længere middagslur:)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Ammes, tilbydes flaske eller får lun mælk af en kop og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Og kan i en periode også ammes om eftermiddagen - bedre her end om natten… Det er vigtigt, at du får din nattesøvn, når du begynder arbejde og det kan som sagt være en rar måde for jer at mødes. Stille og roligt forsvinder denne amning dog helt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, f.eks. risretter som boller i karry, rødspætte med ris og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - det kan være en god idé, hvis du kan arbejde på at amme ham fra begge bryster her, så amningen kl 22 og amning kl 01 lægges sammen. Og I begge eller alle tre kan sove nogle sammenhængende timer om natten.
Jeg synes det er rigtig synd at tage en kold tyrker fra den ene dag til den anden, når du starter på arbejde - det er synd for både far og søn. Især fordi I godt kan arbejde på at få skabt en rytme og en løsning, hvor han kan lære at undvære mor og brystet i løbet af dagen. Og så er der jo også det store problem, at du taber dig i vægt og at det vil være rigtig godt, at du får trappet amningerne ned. Det er altså til jer alles bedste og som sagt er der ikke tale om, at du skal stoppe med at amme. Du skal stadig amme og det er super at du er så glad for amning, men det er tid til at trappe amningerne ned og lade far komme mere på banen:)
Håber du kan bruge dette videre, at det giver lidt ro og det sidste lille skub, som I lyder til at have brug for:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske