Brev:
Amning og vægttab
17. december 2014
Alder:
7 mdr.
Amning og vægttab
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig, angående det at droppe amningen midt nat.
Min søn er nu 7 måneder og det er ikke rigtig lykkedes, at komme af med amningen midt nat, men til gengæld fungerer hans (og min) nattesøvn nu bedre end tidligere, på trods af amning kl. 22, 01 og 05, så jeg har nok ikke haft så mange incitamenter til at ændre på det.
Siden hans fødsel har jeg dog tabt mig en del i vægt - grundet amningen formoder jeg - og nu hvor han er blevet en stor basse på over 9 kg. er det blevet endnu sværere for mig at holde vægten og jeg er røget ned under 50 kg, hvilket jeg ikke har det helt godt med. Sagen er nemlig den, at jeg fortsat ammer ham en del; hvilket vil sige 6-7 gange i døgnet. Han spiser også skemad og rugbrødsbidder og jeg synes han spiser godt (1-1 1/2 dl grød/mos el. 1 stykke rugbrød og noget grøntsagsmos) til både morgenmad, frokost og mellemmåltid kl. 15-16. Til aftensmad er han lidt sværere, at få til at spise, men over dagen samlet, synes jeg, at han tager godt fra. Han får vand af kop, men synes ikke det er så meget, der ryger ned på den konto.
Måltiderne ligger kl. 8, 11:30, 15:30 og 18 og derudover ammer jeg ham kl. 9, 13, 16, 19, 22, 01 og 05. Han sover typisk lang formiddagslur (9-11) og en lidt kortere eftermiddagslur (14-15), men vågner han tidligt fra formiddagsluren, bytter han typisk bare om, så han sover 9-10 og 14-16. Om natten sover han 20-07 (afbrudt kort af amninger).
Jeg har prøvet at skære eftermiddagsamningen væk, men han bliver så ked af det og er faktisk konstant pylret frem til amningen kl. 19. Herefter bliver han så glad og tilfreds igen. Han får jo både skemad kl. 15:30 og kl. 18 og til aftensmaden virker han ikke sulten, bare pylret og brystsøgende så har lidt på fornemmelsen, at han ikke er sulten, men søger noget andet i amningen, som jeg også elsker, hvorfor jeg måske også har lidt let ved at ligge ham til. Har også tænkt på, at det måske er formiddagsamningen, der burde ryge, men er nervøs for, at han så ikke tager nogen lang lur...
Jeg starter dog på arbejde om 1 1/2 måned og far fortsætter barslen. Vi tænker, at baby her må tage en "kold tyrker" mht amning i dagtiden, hvorfor jeg også gerne vil beholde nogle amninger om natten, så han ikke føler jeg forsvinder både dag og nat - men er det fjollet? Og har du et godt råd til hvordan vi kan skære amningerne lidt ned allerede nu? Både så far med ro i sindet kan tage over og så jeg har en bedre mulighed for at tage lidt på i vægt igen... Og fordi min dreng jo er blevet stor - jeg skal bare lige forstå det!
Hilsen Madsen