Svar: Overgang fra amning til sutteflaske
17. november 2014
Alder:
3 mdr.
Kære C
Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :) Det lyder som om, at I har haft et par svære første måneder, men at det går lidt bedre nu og det er rigtig dejligt.
Du fortæller, at det er gået godt med Althera, men at I har måtte købe Nutramigen, da apoteket ikke havde Althera hjemme. Og det fungerer ikke rigtig godt med Nutramigen - ej heller selvom du har forsøgt at søde det med sukker, og du har naturligvis ret i at sukkeret bør trappes ud, så han ikke bliver ved med at få dette.
Jeg synes derfor, du skal bede apoteket om at bestille Althera hjem, så I kan gå tilbage og give jeres dreng dette. Du kan også bestille det hjem via nettet.
Er næringsmæssigt og i forhold til at forebygge allergi, så er begge disse erstatninger rigtig gode - men smagsmæssigt kan der godt være forskel, for modermælkserstatning smager meget forskelligt, og det kan netop godt være smagen, som jeres dreng reagerer lidt på. Derudover så er det sådan, at hvor modermælk smager forskelligt alt efter hvad mor har indtaget af mad, så vil modermælkserstatning smage af det samme - og nogle børn har derfor brug for, at man nogle gange varierer lidt mellem de forskellige produkter, fordi de "kører lidt træt" i smagen. Så at gå tilbage til Althera tænker jeg kan være et forsøg værd.
Derudover skal I overveje, om han vil have brug for at drikke af en anden type sutteflaske. I fortæller, at han har tendens til at sluge meget luft og her kan valget af flaske (og flaskesut) nogle gange gøre en forskel. Det kunne f.eks. være "Dr. Brown by Nova Care", der er en anti-kolikflaske eller "Medela Calma" - der er lavet, så de bliver lettere for barnet at skifte mellem bryst og flaske.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, hvor meget du ammer og hvor meget du giver flaske og ej heller, hvad du tænker omkring amning fremover. Hvis du har lyst til at gå over til fuld flaske, er det naturligvis helt okay - modsat, hvis du stadig gerne vil amme, så vil det være nødvendigt, at du stimulerer brystet og sandsynligvis begynder at bruge en brystpumpe, for at få vist dit bryst, at der er behov for mælk og produktionen dermed sat op igen. Det er dog vigtigt, at du mærker efter, hvad du har lyst til og overskud til - det er langt bedre at give flaske og have en glad mor, end at amme og mor er ked af det, fordi det er for hårdt:)
Hvis og når du lægger ham til brystet, så kan det også nogle gange være en god idé, at du starter med at malke lidt ud, så du får brystvorten trukket frem og får mælken til at løbe og så lægger ham til - på den måde kan du hjælpe ham til at spise mere ved brystet og være mere tilfreds ved brystet.
Vær også opmærksom på at nogle børn ikke protesterer mod bryst og flaske, men mod at blive holdt for tæt og især mod, hvis du har din hånd under hans hoved, for så kan han føle det som et pres… Prøv derfor at lægge dig ved siden af ham, når han spiser - når han ligger ned, så er han ude af din favn og hovedet er frit fra dine hænder. Eller prøv at give ham flaske, hvor han halvt sidder, halvt ligger foran dig, med ryggen mod dine lår (du kan stemme fødderne mod kanten af sofabordet), så han ligger og kikker på dig, imens du giver ham flaske. På den måde har I stadig tæt kontakt, men uden at han føler sig presset på sit hovedet…
Lad også far prøve, når han er hjemme. Far dufter ikke er mælk og det kan nogle gange gøre det lettere for jeres dreng at koncentrere sig om at spise af flasken…
Håber du kan bruge dette lidt videre og jeg glæder mig rigtig meget til at følge jeres lille familie fremover. Det er rigtig dejligt, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske