Svar: Vedr mavekneb og dagsrytme

18. september 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige:)

Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret, når du fornemmer, at din datter har ondt i maven hver nat. Hun gir sig, trækker benene op under sig, presser og presser og virker generet - og du vil naturligvis gøre, hvad du kan, for at hjælpe hende af med den luft som tilsyneladende irriterer hende - og det er naturligvis ekstra hårdt, når det foregår om natten:)

Det lyder som om at I gør en del - biogaia, D-pearls, massage, fennikel-te til dig, kraniosakralterapi og zoneterapi - og måske gør du lidt for meget. I hvert fald kan det være en god idé at forsøge med en anden type d-vitamin. D-pearls anbefales ikke til børn under 11 år.

Så er der det med fennikel-teen. Der findes forskellige urte-teer, som ofte sælges som ammete og med det formål at fremme mælkeproduktionen. Jeg har for år tilbage ledt efter dokumentation for dette, hvilket jeg ikke har kunne finde. Derimod tyder det på, at en for stor indtagelse af forskellige urter, kan påvirke barnets tarmfunktion og faktisk give mavepine. Og nogle af de stoffer, som jeg f.eks. har hørt nævnt er f.eks. fennikel og anis.

Du skriver at du ikke drikker særlig meget mælk, og du spiser heller ikke chokolade. Og du spørger om der er nogle bestemte fødevarer, som du skal undgå. Der er ikke belæg for at fraråde visse fødevarer i forhold til amning, og det anbefales, at du som ammende mor, spiser almindeligt og varieret - du skal forsøge at spise, som du har gjort i graviditeten og som du normalt ville spise.

Det er dog sådan, at nogle mødre oplever, at deres indtag af forskellige fødevarer kan påvirke deres barn og give mavekneb. Det kan f.eks. være kaffe, løg, krydderier, chokolade, jordbær og forskellige kåltyper, som mange kvinder oplever kan påvirke barnet gennem modermælken. Fødevarer som har tendens til generelt at kunne give os alle lidt ekstra luft i maven, påvirker nogle børn via mælken. Også her gælder, at de fleste børn sagtens vil kunne tåle mors mælk, hvis mor spiser varieret og oplever man f.eks. problemer med jordbær eller chokolade, så opstår mavekneb ofte kun, hvis du spiser en hel plade Marabou eller spiser en hel bakke jordbær på en gang. Spiser du lidt og med måde, og spiser du varieret, så burde din datter ikke reagere:)

Der er naturligvis børn, der reagerer allergisk på visse fødevarer, f.eks. mælk, via modermælken. Der er her ofte tale om børn, som har mælkeallergi og som reagerer på mælkeproteinerne i modermælken, fordi deres mor drikker mælk imens hun ammer. Men det er meget sjældent, de fleste børn vil godt kunne tåle modermælk selvom de senere viser sig at have mælkeallergi.

Det er også sådan, at den mad du spiser, påvirker smagen af din mælk - og det er positivt. Hvis du f.eks. spiser løg og meget krydret mad, så vil mælken smage mere krydret - hvilket mange børn faktisk rigtig godt kan lide :) Hvis man spiser meget frugt og søde fødevarer, så vil mælken godt kunne smage mere sødt. Man ved også at visse fødevare kan gøre at mælken ændre farve - det er set ...

Annonce

... før, at kvinder der malker ud, pludselig oplever farveskift i mælken, fordi de har spist noget bestemt. I forhold til dannelsen af din mælk og smagen af din mælk, er de altså igen en fordel at spise varieret.

Man ved også at indtag af fisk under amning er rigtig vigtigt og godt, fordi barnet netop gennem modermælken så får ekstra af de essentielle fedtsyrer som Omega 3. Så på den måde vil det du spiser naturligt påvirke mælken og mælkens sammensætning, men der er som sagt ikke belæg for generelt at anbefale ammende kvinder at holde sig fra forskellige fødevarer.

Hvis du oplever at din datter reagerer på noget du har spist, så vil hun ofte reagere med det samme, altså inden for ½-1 time efter amning og problemet vil ofte være ovre næste gang du lægger til brystet. Her vi jeg gå ud fra at du ammer med 3-4 timers interval :) Hos jer er problemet "kun" om natten - om dagen og i løbet af aftenen går det faktisk rigtig fint. Spørgsmålet er derfor om det er mavesmerter eller måske mere natlig uro, som påvirker hende?

Jeres datter drømmer. Hun bearbejder dagens oplevelser og vil skifte mellem at sove "aktiv" søvn og sove "dyb" søvn. Du vil kunne se at hun nogle gange ligge helt stille og andre gange vil hun ligge og bevæge sig i søvne. Hun har også stadig en kraftig mororefleks. Det er hendes faldrefleks og den kan gå igang, når hun skifter fra et søvnstadie til et andet. Her vil hun spjætte med armene og benene og ofte få vækket sig selv - og det kan være en god idé at svøbe hende, fordi svøbet vil hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Hun vil føle sig omsluttet, som når hun sover i dine arme og det vil hjælpe hende til fysisk ro og gøre, at hun bedre kommer tilbage i søvnen og får sovet videre, i stedet for at vågne ekstra op.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun kan have glæde af at blive puttet i en sovepose. En voksipose, drømmepose, duni-duo og hvad de nu alle sammen hedder - måske har I købt en sådan til brug i barnevognen, den kan også bruges indendøre. Det er dog vigtigt, at I sikrer jer at hun ikke får det for varmt og at der er køligt i soveværelset.

Dine hænder på hendes krop kan også hjælpe hende til fysisk ro. Du kan samle hendes hænder med dine hænder og på den måde hjælpe hende til at slappe af, så hun ikke spjætter så meget, at hun får vækket sig selv.

Beroligende lyde kan også nogle gange hjælpe. Det kan være hjertelyd eller livmoderlyd. Det kan også være "hvid lyd", som er lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Det er en ensartet blanding af lyde, som ikke indeholder nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Lidt ligesom, når I står med hende i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd. Det kan også være lyde fra nærmiljøet, som er skabt på kunstig vis og som således er en blanding af lydene fra en støvsuger, en løbende vandhane, luften der blæser osv. I kan downloade lyde, I kan også købe f.eks. en doodoo bamse eller lignende.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Rigtig god weekend:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.