Svar: Amning, nedtrapning og sovevaner

10. juni 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål - og for at svare på dit sidste spørgsmål først, så kan du ikke regne med at din datter med den alder hun har nu, selv vil sige fra overfor amningen. Hun er meget bevidst, hun er udmærket klar over at mor er et og brystet noget andet - det er ikke længere "et hele" og hun kan gøre bevidst opmærksom på, når det er brystet hun har brug for. Brystet er for hende det tryggeste i verden lige nu og det vil hun naturligt ikke sige fra - hvornår amningen skal stoppe er derfor højst sandsynligt en beslutning du skal tage, en beslutning du bliver nødt til at tage, for du kan ikke regne med at din datter siger fra.

Du ammer meget - rigtig meget. Og du nævner selv at det måske kan påvirke hendes søvn og evne til at sove igennem - og ja, det kan det i allerhøjeste grad. Det påvirker hendes evne til at kunne overgive sig til søvnen og også hendes evne til at komme videre i søvnen om natten, når hun har sine små opvågninger, som vi alle naturligt har. Det påvirker også hendes indtag af mad i løbet af dagen. Hvis hun ammes mellem 5-10 gange i døgnet, så får hun rigtig meget mælk, så meget mælk, at hun naturligt ikke vil spise nok af den rigtige mad. Det nedsætter hendes appetit og også hendes mulighed for at spise varieret nok til at dække hendes næringsbehov.

Nogle børn vil trives rigtig fint med en nedtrapning, andre børn kan ikke forstå, hvorfor de nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Din datter kender jo ikke klokken og vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor du f.eks. ammer hende om aftenen kl 20, men ikke vil amme hende kl 16 elller kl 02 - og slet ikke når hun er vant til dette og kan styre sit behov helt selv. Det vil gøre hende rigtigt ked af det, rigtig frustreret og ulykkelig. Og du vil naturligvis være ligeså ulykkelig, når du nægter hende brystet og du ved og mærker, at det er brystet hun vil have. Det er en meget svær situation.

Det ændrer dog ikke på at du er nødt til at stoppe amning på den ene eller anden måde og at du er nødt til at fornemme om det vil være okay at du ammer hende til natten og ellers ikke - eller om du er nødt til at stoppe helt.

At stoppe fra den ene dag til den anden kan som sagt være nødvendigt - men det kan give nogle problemer - både fordi hun bliver ulykkelig men også fordi dine bryster naturligt skal tømmes. Du vil jo stadig producere mælk og hvis ikke dette tømmes ud af brystet, så kan du risikere at få en brystbetændelse. Så i forhold til din krop og hensynet til den, så kan det være en god at trappe ned og fjerne en amning af gangen, så din datter får mindre og mindre mælk og din produktion naturligt nedsættes. Du må så være der for din datter, når hun bliver frustreret over at du ikke automatisk tilbyder hende brystet.

Det er som sagt tryghed du fjerner og derfor er det vigtigt at du sætter noget andet i stedet. Det er for det første vigtigt, at du husker på at bryst og mor er to forskellige ting og du kan stadig give hende masser ...

Annonce

... af tryghed, selvom du ikke ammer. Du kan holde hende, kærtegne hende, putte med hende, sige beroligende ord, synge for hende osv. så hun stadig mærker at du er der for hende, du forsvinder ikke, du passer på hende og elsker hende højt - det er brystet, som forsvinder.

Du kan også med fordel give hende en bamse, en putteklud (der evt. dufter af dig) eller lignende, som hun fremover kan putte med og bruge som tryghed, når mor og brystet ikke er der. Det vil være helt relevant at hun får en substitut for mor og brystet, som hun kan bruge i årene frem.

I hverdagen skal du bruge ordet "slut!", når ting slutter. Det kan være bogen som klappes sammen "slut - der er ikke mere historie". Det kan være maden hun har spist "der er ikke mere mad på tallerkenen, det er slut" osv. Og slå ud med dine hænder, gestikulere "slut", så hun kender ordet og kender tegnet. Og når hun så klapper dig på brystet og signalerer, at hun vil have bryst, så bruger du dette "slut, det er ikke mere, det er slut" og tilbyder hende så et alternativ "er du tørstig skat, se her er lidt at drikke, værsgo". På den måde viser du hende, at du forstår hendes behov for at få noget væske, men holder fast i at brystet er slut. Du lytter og reagerer.

Samtidig må du så aflede hende, så hun glemmer amningen og går igang med andre ting "kom skat, skal vi læse lidt?", "kan du finde en bog, vi kan læse i?" osv. så du hjælper hende videre og så hun lærer at der ikke længere behøver være amning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun skal have mange små måltider dagen igennem og have masser af vand af kop, så hendes behov nu dækkes af rigtig mad og vand. Du skal opfordre hende til at være aktiv selv "sæt dig på din stol skat", "kan du bære skålen hen på bordet" osv. så du hjælper hende med at få mad og væske og derfor ikke behøve brystet så meget, men så du samtidig også gør hende til den store pige, som hun jo er ved at være. Så hun ikke længere er en baby der ammes, men bliver mødt som et større barn. Det vil kunne hjælpe hende til også selv at føle behov for noget andet end brystet. Naturligvis ikke stille krav, som hun ikke kan honorere, for så vil hun søge brystet ekstra meget, men vise hende, at du nu ser hende som en større pige:)

Din datter kan ikke sove igennem, så længe hun er afhængig af brystet for at sove. Når hun falder i søvn med dit bryst vil hun naturligt vågne op og søge brystet igen og igen hele natten igennem, og når hun får det, så sover hun roligt videre.

At stoppe amning helt uden gråd bliver desværre nok svært med den alder din datter har - hvis det er for hårdt for dig, så kan far måske tage over i nogle nætter. Han kan give masser af nærhed, omsorg, tæt fysisk kontakt og elsker naturligt jeres datter ligeså meget som du gør og han vil være der for hende, men han kan af gode grunde ikke amme. Og måske skal du så sove et andet sted…

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det har givet et lille skub til at komme væk fra amningen:)

Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder