Amning, nedtrapning og sovevaner

10. juni 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Amning, nedtrapning og sovevaner

Hej Helen.

Jeg har den dejligste datter på 17 måneder. Hun vokser, går omkring og pludrer, præcis som man skal i den alder. Hun er glad og nysgerrig og spiser godt – hun har altid ligget højt på både vægt- og højdekurverne. Så ingen problemer der. Mine spørgsmål går på amning og evnen til at sove igennem.

Jeg ammer stadig, og min datter er rigtig glad for mors bryster. Hun lyser op i et stort forventningsfuldt smil, når de kommer frem, så jeg har ikke hastværk med at stoppe helt. Men, men, men jeg vil gerne trappe noget ned. Faktisk har hun siden vuggestuestart ved 13 måneder og efter flere sygdomsperioder med snot, mellemørebetændelse osv. nærmest intensiveret amningen. Fra amning før middagsluren og til godnat samt 2-3 gange i løbet af natten, er vi nu oppe på 4-5 gange om natten/til godmorgen, amning før og efter middagslur (når hun ikke er i vuggestue), amning når vi er hjemme fra vuggestuen (her tror jeg hun tanker op på noget Mor efter mange timers afsavn) og amning til godnat.

Det synes jeg er lidt for meget, når man er så gammel, og jeg begynder også at overveje, om amningen kan stå i vejen for evnen til at kunne sove igennem – eller i hvert fald sove lidt længere stræk. Som det er nu, sover hun ca. 2 timer efter putning med amning og derefter sovende/halvt sovende over i egen seng. Så får hun sut, vågner efter ca. 45 min. igen og får ny sut eller kommer over i sengen til mig, hvis hun er meget vågen og evt. kræver amning. Så vågner hun et antal gange i løbet af natten, hvor vi altid sover sammen – men på ingen måde tæt omslynget. Hun sætter sig op i sengen som en lille korkprop og klapper på mit bryst. Hun bliver ammet nogle minutter og falder i søvn igen. Så jeg får egentlig min nattesøvn, og jeg vil på mange måder hellere lige amme end skulle til i hele eller halve timer at nusse, synge, hoppe på Pilates-bold etc., som jeg alt sammen har prøvet, men som i bedste fald ikke virker – i værste fald gør min datter tosset, for hun er jo udmærket i stand til at fortælle mig, hvad hun vil ...

Annonce

... have, og det er hverken en sut eller en hånd på ryggen!

Men igen, meningen var, at vi skulle skære ned på amningen – ikke trappe op, som det er sket.

Derfor vil jeg gerne have et par gode råd til, hvordan vi får vendt skuden igen. Det er måske ikke lige nu, da jeg er helt opmærksom på, at den intensiverede amning næppe handler om mad men om tryghed og Mor oven på vuggestuestarten. Vi havde en lang men lidt hård indkøring, og hun græder igen med stor protest, når jeg afleverer. Men hun er glad for at være der, siger pædagogerne.

Kan jeg forvente, at det ligesom går i sig selv igen, når hun er blevet lidt tryggere ved vuggestuen, eller bliver jeg nødt til at gøre noget aktivt? Og i så fald, hvad gør jeg, hvis jeg på ingen måde er indstillet på kolde tyrkere og en pige, der skal til at græde og være frygtelig ked af det om natten?

Kan selve amningen være en forhindring for, at min datter begynder at sove igennem/sove længere stræk? Jeg er godt klar over, at det er meget forskelligt, hvornår børn sover igennem, og at det ikke er alle børn, der bare sover 12 timer i streg. Vores datter har altid været en powernapper, der som helt lille tog kortere men flere lure end andre børn. Nu sover hun (afbrudt af vores kortvarige amninger) ca. fra kl. 19 til kl. 7 næsten morgen, hvor hun vågner og er glad. Middagsluren er ca. 1,5 time.

Og kan jeg gøre noget for at få hende til at sove lidt længere stræk? På det seneste har vi faktisk haft en enkelt magisk nat eller to, hvor hun har sovet 4-5 timer i træk og været tilfreds med at få en god tår vand og så taget sin sut igen og sovet videre ved siden af mig.

Endelig vil jeg også gerne høre, hvornår man kan forvente, at et barn selv opgiver amningen. Mine veninders børn har bare sagt fra omkring 1-års alderen, men sådan et barn har jeg tydeligvis ikke! Og hvordan gør man, hvis man vil afvænne et langtids ammet barn?

Det var en lang smøre og flere spørgsmål, men jo alt sammen om det samme, så jeg håber, at du har tid til at svare.

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer