Svar: Mors vægttab og amning
5. juni 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Jeg kan godt forstå du gerne vil gøre en aktiv indsats for at tabe dig og komme i form, - og det lyder også som om at du har gjort dig en del gode tanker omkring det og hvordan du vil gribe det an.
I forhold til amning, så tænker jeg at med den alder din dreng har nu, så er det nok begrænset hvor meget det vil påvirke. Antallet af amninger vil jo blive skåret naturligt ned i løbet af den næste måneds tid og i tiden fremover og selvom du begynder at dyrke mere motion, så vil det højst sandsynligt ikke få den store betydning. Man kan godt opleve at mælken ændrer smag i forbindelse med at mor begynder at dyrke motion - og hvis din dreng begynder at afvise brystet, græde ved brystet, så kan det være tegn på dette. Sker det, skal du naturligvis overveje om dit motionsniveau skal sættes ned. De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du sagtens følge.
Du vil naturligt skulle gå stille og roligt igang og så må du se, hvordan din krop reagerer. Den ændrede smag i mælken som kan opstå i forbindelse med motion sker oftest kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken. Men det lyder jo ikke til at være det du taler om. Lige nu er det et spørgsmål om at blive i stand til at gå nogle ture, køre bil igen osv. Og i første omgang vil det måske for dig være tilstrækkeligt, hvis du kan begynde at gå en tur med barnevognen dagligt. Du skriver at du har store problemer med at gå, men ikke hvori disse problemer består… Kan du trille en tur med barnevogen dagligt - det er en god måde at kombinere det at blive bevæget samtidig med at du er sammen med din dreng.
Du skal naturligvis spise sundt, og sørge for at spise varieret. Jeg kan umiddelbart ikke se problemer i at du starter med at spise færre mængder kulhydrater, altså skærer lidt ned for lyst brød, ris, pasta osv. Det vil være okay. Ligesom du naturligvis skal skære ned for fedt, drikke vand i stedet for saft, undgå kager, slik og lignende. Jeg vil dog anbefale dig at du kontakter en diætist eller kostvejleder, som kan lave en kostplan til dig, der tager hensyn til at du stadig ammer:)
Et moderat vægttab anbefales, når man ammer. Det vil sige at det er okay at tabe mellem 1-2 kg om måneden. Du skal altså indstille dig på at gå stille og roligt til værks og ikke arbejde på at tabe et kg eller mere om ugen. Så vil det være fint at gå igang nu og du behøver ikke vente til han bliver ældre.
Din drengs næringsindhold dækkes jo nu ikke blot af din mælk, men også af grød, grøntsager, frugt osv. som han spiser i løbet af dagen. Og nu skal han også igang med kød og fisk. Han får altså nu proteiner, vitaminer og mineraler osv. dækket på andre måder end via mælk. Og dette bliver naturligt mere og mere i takt med at han jo bliver ældre og spiser mere og mere rigtig mad og antallet af amninger sættes mere og mere ned.
Med hensyn til amning kontra modermælkserstatning…. Tja, i forhold til allergi, så er der ikke belæg for at sige at det forebygger allergi bedre at amme til seks måneder i stedet for i fire måneder. Så her er der ingen problemer. Din dreng er 6 måneder nu, du ammer og amningen går fint. Du kan sagtens bruge modermælkserstatning i hans grød og mos. Du kan også give ham en flaske, hvis han skal passes eller hvis han pludselig afviser brystet, men det vil være sådan, at jo mere flaske han får, jo større sandsynlighed vil der være for at han foretrækker flasken og at amningen stopper. Jo yngre han er, jo større sandsynlighed for at amningen ikke kommer til at fungere. Med en alder han har nu, er amningen veletableret.
Børn trives fuldt ud ligeså godt på modermælkserstatning som på modermælk. Vi har i Danmark ikke problemer med urent drikkevand osv. som der kan være andre steder og man kan trygt give sit barn modermælkserstatning - og gøre det med god samvittighed. Du må nok se hvad tiden bringer og så tage det som det kommer. Måske vil han fortsat trives med amning og så er det fint, måske vil du have behov for at kunne supplere med en flaske og så er det også helt okay.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske