Brev:
Mors vægttab og amning
5. juni 2014
Alder:
6 mdr.
Mors vægttab og amning
Kære Helen.
Jeg har desværre taget rigtig meget på op til og under min graviditet. Dels fordi jeg fik meget Prednisolon i forbindelse med fertilitetsbehandling - men også fordi jeg var ude for en uheldig sportsulykke, der lagde mig næsten 7 måneder i sengen - hvilket desuden medførte blodpropper i både ben og lunger.
Min søn er heldigvis sund, rask og harmonisk, og jeg er kommet godt igennem forløbet trods alt.
Desværre har jeg stadig store problemer med at gå (trods intensiv genoptræning 3 gange om ugen)- men er rask efter blodpropperne. Jeg må indrømme, at jeg trods min lykke over at være blevet mor, efterhånden savner mit aktive liv, hvor jeg kan komme ud at gå, køre bil selv, måske endda dyrke lidt motion igen osv.
Hospitalslægen har anbefalet mig at tabe mig, for at jeg hurtigere kan komme til at gå normalt igen - og har endda sagt, at det måske burde prioriteres frem for amningen.
Jeg kan mærke, det gør mig ked af det at skulle "nedprioritere" min søn - når amningen nu går så fint og han er glad for det - Jeg har masser af mod på at skulle følge en fornuftig kostplan selv og ville glæde mig over at gøre en indsats for mit helbred.
Er det forsvarligt i forhold til amning at følge en kostplan med et forventeligt vægttab på ½ - 1 kg. pr uge?
Hellere 1 kg end ½ ;-)
Hvis ikke - kan man så kombinere amning og modermælkserstatning uden han mister sundhedsgevinsterne for amning? Han kan sagtens spise fra en flaske, når jeg har pumpet ud.
Eller skal jeg evt. vente lidt endnu med at forsøge at tabe mig?
Min bekymring går dels på, om mælken vil have det samme nærings indhold - men nok i højere grad om der udskilles for mange toxiner i mælken, der kan skade ham?
Min søn er lidt over 6 måneder - jeg har fuldammet ham ind til for 8 dage siden - og det går godt med skemaden.
Glæder mig til at læse dit svar - og tak for hjælpen.
PS Glemte at skrive, at jeg overvejer en low carb. kostplan, hvis det er om sammen med amning.