Mors vægttab og amning

5. juni 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Mors vægttab og amning

Kære Helen.

Jeg har desværre taget rigtig meget på op til og under min graviditet. Dels fordi jeg fik meget Prednisolon i forbindelse med fertilitetsbehandling - men også fordi jeg var ude for en uheldig sportsulykke, der lagde mig næsten 7 måneder i sengen - hvilket desuden medførte blodpropper i både ben og lunger.

Min søn er heldigvis sund, rask og harmonisk, og jeg er kommet godt igennem forløbet trods alt.

Desværre har jeg stadig store problemer med at gå (trods intensiv genoptræning 3 gange om ugen)- men er rask efter blodpropperne. Jeg må indrømme, at jeg trods min lykke over at være blevet mor, efterhånden savner mit aktive liv, hvor jeg kan komme ud at gå, køre bil selv, måske endda dyrke lidt motion igen osv.

Hospitalslægen har anbefalet mig at tabe mig, for at jeg hurtigere kan komme til at gå normalt igen - og har endda sagt, at det måske burde prioriteres frem for amningen.

Jeg kan mærke, det gør mig ked af det at skulle "nedprioritere" min søn ...

Annonce

... - når amningen nu går så fint og han er glad for det - Jeg har masser af mod på at skulle følge en fornuftig kostplan selv og ville glæde mig over at gøre en indsats for mit helbred.

Er det forsvarligt i forhold til amning at følge en kostplan med et forventeligt vægttab på ½ - 1 kg. pr uge?
Hellere 1 kg end ½ ;-)
Hvis ikke - kan man så kombinere amning og modermælkserstatning uden han mister sundhedsgevinsterne for amning? Han kan sagtens spise fra en flaske, når jeg har pumpet ud.
Eller skal jeg evt. vente lidt endnu med at forsøge at tabe mig?

Min bekymring går dels på, om mælken vil have det samme nærings indhold - men nok i højere grad om der udskilles for mange toxiner i mælken, der kan skade ham?
Min søn er lidt over 6 måneder - jeg har fuldammet ham ind til for 8 dage siden - og det går godt med skemaden.

Glæder mig til at læse dit svar - og tak for hjælpen.

PS Glemte at skrive, at jeg overvejer en low carb. kostplan, hvis det er om sammen med amning.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.