Svar: Amning og pasning - 10 mdr.
29. maj 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er super godt, at du nu har fået trappet amningen ned og jeg synes ikke, at du skal fjerne middagsamningen lige nu. I er stadig igang med indkøring i vuggestue og det lyder som om, at brystet inden middagsluren lige nu er ekstra tryghed og dermed nødvendigt for din datter.
Stille og roligt vil det dog være en god idé, hvis du kan tilbyde hende lidt lun mælk af en kop som alternativ til brystet, så hun lærer at sove uden brystet, men i en overgang stadig får lidt mælk. De vil også kunne give hende lidt mælk i vuggestuen de dage, hvor hun er der og så kan hun naturligvis også lærer at drikke vand i stedet.
Det kan være at hun en overgange vil lære at undvære brystet, når hun er i vuggestue, men hjemme stadig vil have brug for det. Så må du prøve at vurdere, hvornår hun også kan undvære det derhjemme, så du på den måde får trappet langsomt ned.
Du svigter hende ikke - for du er der jo stadig væk. Det er brystet og ikke mor hun skal undvære og samtidig må du gerne erstatte brystet med en kop mælk, en klud eller andet, som måske kan dufte lidt af dig og give lidt ekstra tryghed, når hun skal sove. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne tryghed fra hende, men derimod et spørgsmål om at give hende et nyt tryghedsgivende ritual.
Du vil højst sandsynligt sagtens kunne holde gang i din mælkeproduktion ved at amme to gange i døgnet f.eks. aften og sen aften med den alder hun har. Netop aften og nat producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det vil derfor være med til at opretholde mælkemængden at det er netop her de to amninger ligger.
Med hensyn til pasning, så lyder det rigtig dejligt med bryllup og jeg synes du skal tage til fest og lade din mor passe lillepigen - med god samvittighed. Du kan naturligvis godt komme hjem eller din mor kan komme til dig, men du risikerer at tidspunktet ikke passer, når I endelig mødes og at din datter bliver ekstra ked af det og frustreret - med den alder hun har, kan hun godt blive passet af mormor en aften. Du vil jo komme hjem igen i løbet af natten og således være der for hende, når hun vågner om morgenen - og mormor har så passet hende i løbet af natten.
Lad være med at ringe hjem. Bed din mor om at sende dig en sms i stedet for, så du hører at alt er okay og kan slappe af og feste. Hvis du ringer, så risikerer du at du ringer lige der, hvor din datter er ked af det - det eneste tidspunkt, hvor hun måske har været lidt træt og ked og så bliver du jo urolig og det er der ingen grund til. Du må tro på at din mor sagtens kan klare det og nok skal kontakte dig, hvis det går helt galt:)
Jeg synes ikke I skal prøve med flaske aftenen i forvejen - din datter vil højst sandsynligt ikke acceptere den, hvis du er hjemme og hun kan få bryst i stedet… og så bliver du igen urolig, fordi du så tænker på, hvordan det skal gå, når mormor skal passe hende dagen efter.
Gør som du plejer, lad mormor være med, give din datter mad, bad, godnatgrød osv. og der hvor du plejer at amme, kan mormor så give en flaske når du ikke er hjemme. Hvis din datter ikke vil have flasken med mælk, så kan hun få en flaske med vand i stedet - det er hun vant til og tryg ved og det gør ikke noget, hvis hun ikke får mælk den aften. Hun kan naturligvis også få en kop med mælk, hvis hun vil have det.
Mormor kan putte hende som du plejer at gøre, men må også gerne lægge sig med hende eller lade hende falde i søvn i stuen - det betyder ikke noget, bare de to finder ud af det og jo mere roligt mormor tager det, jo bedre vil det gå. Din datter vil naturligt også spejle sig i din mors ro.
Din mælkeproduktion burde ikke gå ned, fordi du en enkelt aften er nødt til at springe amningen over. Og hvis det viser sig, at din datter vågner, når du kommer hjem, så må du gerne lægge hende til der og på den måde bliver der jo så stimuleret lidt ekstra, du bliver "tømt" og hun bliver tryg ved at mærke at du igen er der. Sover hun, så lader du hende naturligvis bare sove :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke - og rigtig god fest, når du når så langt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske