Svar: Amning og pasning - 10 mdr.

29. maj 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er super godt, at du nu har fået trappet amningen ned og jeg synes ikke, at du skal fjerne middagsamningen lige nu. I er stadig igang med indkøring i vuggestue og det lyder som om, at brystet inden middagsluren lige nu er ekstra tryghed og dermed nødvendigt for din datter.

Stille og roligt vil det dog være en god idé, hvis du kan tilbyde hende lidt lun mælk af en kop som alternativ til brystet, så hun lærer at sove uden brystet, men i en overgang stadig får lidt mælk. De vil også kunne give hende lidt mælk i vuggestuen de dage, hvor hun er der og så kan hun naturligvis også lærer at drikke vand i stedet.

Det kan være at hun en overgange vil lære at undvære brystet, når hun er i vuggestue, men hjemme stadig vil have brug for det. Så må du prøve at vurdere, hvornår hun også kan undvære det derhjemme, så du på den måde får trappet langsomt ned.

Du svigter hende ikke - for du er der jo stadig væk. Det er brystet og ikke mor hun skal undvære og samtidig må du gerne erstatte brystet med en kop mælk, en klud eller andet, som måske kan dufte lidt af dig og give lidt ekstra tryghed, når hun skal sove. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne tryghed fra hende, men derimod et spørgsmål om at give hende et nyt tryghedsgivende ritual.

Du vil højst sandsynligt sagtens kunne holde gang i din mælkeproduktion ved at amme to gange i døgnet f.eks. aften og sen aften med den alder hun har. Netop aften og nat producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og det vil derfor være med til at opretholde mælkemængden at det er netop her de to amninger ligger.

Med hensyn til pasning, så lyder det rigtig dejligt med bryllup og jeg synes du skal tage til fest og lade din mor passe lillepigen - med god samvittighed. Du kan naturligvis godt komme hjem eller din mor kan komme til dig, men du risikerer at tidspunktet ikke passer, når I endelig mødes og at din datter bliver ekstra ked af det og frustreret - med den alder hun har, kan hun godt blive passet af mormor en aften. Du vil jo komme ...

Annonce

... hjem igen i løbet af natten og således være der for hende, når hun vågner om morgenen - og mormor har så passet hende i løbet af natten.

Lad være med at ringe hjem. Bed din mor om at sende dig en sms i stedet for, så du hører at alt er okay og kan slappe af og feste. Hvis du ringer, så risikerer du at du ringer lige der, hvor din datter er ked af det - det eneste tidspunkt, hvor hun måske har været lidt træt og ked og så bliver du jo urolig og det er der ingen grund til. Du må tro på at din mor sagtens kan klare det og nok skal kontakte dig, hvis det går helt galt:)

Jeg synes ikke I skal prøve med flaske aftenen i forvejen - din datter vil højst sandsynligt ikke acceptere den, hvis du er hjemme og hun kan få bryst i stedet… og så bliver du igen urolig, fordi du så tænker på, hvordan det skal gå, når mormor skal passe hende dagen efter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Gør som du plejer, lad mormor være med, give din datter mad, bad, godnatgrød osv. og der hvor du plejer at amme, kan mormor så give en flaske når du ikke er hjemme. Hvis din datter ikke vil have flasken med mælk, så kan hun få en flaske med vand i stedet - det er hun vant til og tryg ved og det gør ikke noget, hvis hun ikke får mælk den aften. Hun kan naturligvis også få en kop med mælk, hvis hun vil have det.

Mormor kan putte hende som du plejer at gøre, men må også gerne lægge sig med hende eller lade hende falde i søvn i stuen - det betyder ikke noget, bare de to finder ud af det og jo mere roligt mormor tager det, jo bedre vil det gå. Din datter vil naturligt også spejle sig i din mors ro.

Din mælkeproduktion burde ikke gå ned, fordi du en enkelt aften er nødt til at springe amningen over. Og hvis det viser sig, at din datter vågner, når du kommer hjem, så må du gerne lægge hende til der og på den måde bliver der jo så stimuleret lidt ekstra, du bliver "tømt" og hun bliver tryg ved at mærke at du igen er der. Sover hun, så lader du hende naturligvis bare sove :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke - og rigtig god fest, når du når så langt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor