Svar: Nedtrappe amning - 9 mdr.

28. april 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse. Det lyder så fint det du fortæller, måden jeres lille datter falder i søvn. Det er ligesom det skal være:)

Det er rigtig fint med de 3 amninger, når man er 9 måneder gammel og det lyder som en god plan at trappe ned til 2 amninger, når L. bliver 10 måneder. Du må meget gerne bibeholde 2 amninger i 10-12 måneders alderen.

Den første amning som forsvinder tænker jeg skal være formiddagsamningen. I stedet for at blive ammet, kan hun her få et mellemmåltid. I første omgang kan du prøve at tilbyde hende et mellemmåltid og så stadig tilbyde hende brystet efterfølgende, men prøve at afkorte amningen, så hun får mindre og mindre og tilsidst prøve at springe amningen helt over. I stedet kan du som om eftermiddagen putte hende i barnevognen og trille en tur.

Nogle gange hjælper det at tilbyde et mellemmåltid, sætte hende i barnevognen og trille imens hun sidder op, kikker på verden. Hun kan få en vandflaske hos sig hvis hun er tørstig, hun må også gerne sidde og sutte på lidt frugt, pille i en rosinbolle eller lignende. Det kan virke næste meditativt og hun vil stille og roligt koble fra og finde ud af at falde i søvn, uden at hun behøver blive ammet.

Den næste amning, som jeg tænker I skal prøve at undvære vil være amningen tidlig morgen. Du fortæller at du her ammer fra begge bryster og i første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde kun at amme fra et bryst. På den måde får hun stadig mælk, finder roen og sover lidt videre, men hun vænnes til at indtage mindre og mindre. Og stille og roligt vil det være rigtig godt at arbejde på, at hun ikke behøver brystet tidlig morgen. Hun kan altså godt ammes til at starte med, men du kan forsøge at afkorte amningen mere og mere.

At amme hende kortvarigt betyder at du skal lade hende die, men så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre flere gange og det er helt okay.

Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille ...

Annonce

... og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.

Til at begynde med vil hun altså stadig have brug for at komme over til dig, få brystet, mærke dig, din nærhed - og derefter vil hun have brug for at komme over til dig, mærke dig osv. men kunne undvære brystet og til sidst vil hun måske kunne sove videre i egen seng, ved at du lige hjælper hende med beroligende hænder osv. Præcis som du gør om natten, når hun nogle gange vågner:)

Den sidste amning som fjernes vil være amningen inden putning og denne amning skal du nok først fjerne, når hun er kørt ind i dagpleje. Det vil være rigtig dejligt for hende stadig at blive ammet, når hverdagen ændrer sig. Det vil være en dejlig måde at koble fra, give slip på dagen og det vil hjælpe hende med at overgive sig til søvnen. Nogle gange oplever man, at barnet af sig selv begynder at sige fra og hvis det er tilfældet, så skal du følge hende og de signaler hun sender. Men hvis hun viser behov for brystet inden putning til natten, så er det fint at bibeholde amningen her indtil hun har vænnet sig lidt til dagpleje.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen, fordi det mætter hende ekstra og det gør, at hun naturligt bedre kan undvære mælken om aftenen. I stedet for brystet kan hun så få lidt lun mælk af en kop. Det vil sige at I spiser aftensmad, hun kommer i bad, far giver hende ren ble og nattøj på, hun får tilbudt en godnatgrød i køkkenet sammen med lidt mælk, får børstet tænder og derefter bliver hun så puttet.

I 12-18 måneders alderen vil hun stille og roligt blive parat til at blive puttet med en bamse, en putteklud, slaskedukke eller lignende og hun vil også nyde at få godnathistorie. I kan derfor sætte jer hos hende, læse lidt højt, vise billeder, synge den samme godnatsang osv. som I allerede bruger og på den måde hjælpe hende til ro, når hun skal sove.

Brystet erstattes altså af noget andet. I fjerner ikke bare det trygge og det nære, men sikrer hende et nyt ritual, som både mætter hende og sikrer hende væske og som samtidig er ligeså trygt og dejligt, som det hun kender nu :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge