Nedtrappe amning - 9 mdr.

28. april 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Nedtrappe amning - 9 mdr.

Kære Helen

Jeg har skønne L., som er knap 9½ måned. Hun er en glad og udadvendt pige, som er meget ivrig efter at lære at gå, men som også øver sig på at kravle. Det er noget tid siden, hun er blevet målt og vejet, men jeg vil skyde på, at hun vejer knap 10 kg og måler 71-72 cm. Jeg ammer hende 3 gange i døgnet. Hun bruger hverken sut eller flaske.

L. har altid været relativt god til at sove om natten. I øjeblikket sover hun fra 20-20.30 til 5-6 uden at efterspørge mad. Hun sover i tremmeseng i eget værelse og har gjort det en måneds tid. Jeg ammer hende, når hun puttes til nat. Vi har et fast putteritual, hvor far giver ren ble og nattøj på, mor børster tænder, far bærer L. op og vi siger sammen godnat til verden udenfor og ruller rullegardinet ned. Jeg ammer hende liggende i dobbeltsengen, hvor jeg synger en godnatsang imens. Tidligere faldt hun altid i søvn og kunne så lægges i vuggen sovende uden problemer. Nu falder hun ikke i søvn, og jeg venter bevidst heller ikke til hun sover dybt. Når hun går med til at blive ”knappet af”, bærer jeg hende ind i seng og sidder med en hånd på hendes hofte/ben til hun falder så meget til ro motorisk, at hun er klar til at sove. De aftner, hvor hun er lysvågen og pludrer, synger jeg godnatsangen igen, og så bruger jeg se-til-metoden, indtil hun bliver ked af, at jeg går igen. Jeg bliver hos hende, indtil hun sover let, for ellers bliver hun ked af det.

Hvis hun vågner i løbet af natten, hvilket hun som regel højst gør 1-2 gange, kan jeg ofte bare lægge en hånd på hende, og så sover hun videre. Ellers tilbydes hun vand af tudkop (liggende), før jeg sidder hos hende, til hun sover videre (som regel hurtigt). Om natten er det altid mig, der går ind til hende, for hendes far hører hende ikke, når han sover (om aftenen er det dog som regel ham, der går ind til hende, hvis hun vågner og græder).

Ved 5-6-tiden vågner hun op, og virker mere vågen. Hun virker ikke som ...

Annonce

... sådan desperat efter mad, men da vi ikke gider stå op så tidligt, tager jeg hende ind til mig i sengen og ammer hende. Så får hun som regel fra begge bryster, og sover så videre hos mig i dobbeltsengen til 7-8-tiden. Jeg er bange for, at hun vil vågne op, hvis jeg forsøger at bære hende ind på sit eget værelse, da det jo er lyst på det tidspunkt. Hendes far har også orlov, så vi ligger næsten altid og hygger i sengen, når hun vågner. Der går som regel en times tid, før vi når til morgenmaden. Altså spiser hun morgenmad ved 8-9-tiden. Hun spiser som regel 1-2 dl havregrød på mme. Hertil får hun vand.

Jeg ammer hende før formiddagsluren, hvor hun nægter at slippe babsen, før hun sover. Når hun sover, bærer jeg hende ud i barnevognen og lægger hende. Ved eftermiddagsluren ammer jeg hende ikke længere, og der lægger jeg hende i barnevognen, hvor hun enten falder i søvn helt selv, eller også går jeg en kort tur, indtil hun sover. Hun har aldrig sovet specielt meget, og hendes lure har som regel kun været på 45-60 minutter. Efterhånden sover hun også nogle gange 1½ time, og det er en lang lur for hende. Der er ikke noget system i, om det er til formiddag eller eftermiddag, hun sover længst.

Mit spørgsmål går på, hvordan du vil anbefale, at jeg trapper ud af amningen over de næste måneder. Jeg tænker, at formiddagsamningen vil være relativt let at stoppe med, og at jeg måske skal gøre det snart og tilbyde lidt at spise i stedet for? Men hvordan gør jeg med de to andre? Hvornår og hvordan?

Jeg har forestillet mig at amme, indtil hun er cirka et år, som er den generelle anbefaling. Hun starter i dagpleje, når hun er 13 måneder, og jeg tænker, at det vil være upraktisk at skulle afvænne hende samtidig med dagplejestart, så det skal vel enten være før eller lidt efter. Jeg er glad for at amme hende, men samtidig ser jeg også frem til, at jeg vil kunne overlade putning til far indimellem.

Med venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!