Svar: Danskvand under amning
28. april 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Jeg har forsøgt at finde noget omkring danskvand og anbefalinger i forhold til amning og har søgt i både danske og udenlandske kilder. Og mit umiddelbare svar vil være, at du roligt kan drikke danskvand.
Danskvand indeholder kulsyre og det kan godt være skadeligt for emaljen på dine tænder. Risikoen minimeres, når du drikker danskvand uden citrus. Det anbefales, at du generelt varierer dit indtag af drikke, og at du ikke kun drikker danskvand, men også drikker almindeligt postevand uden brus. Det er altså især kulsyren og ikke indholdet af evt. salte og mineraler, som man er opmærksom på.
For at noget skal påvirke barnet via amning, så skal det du indtager først gå over i din blodbane og derfra over i din mælk. Jeg tænker at den kulsyre, der er i den danskvand du drikker vil blive fortyndet rigtig meget i din krop, og at det derfor vil være uden betydning.
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske