Svar: Mælk og infektion

9. april 2014

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lisbeth

Tak for dit brev :)

De fleste almindelige vira, som f.eks. forkølelse, influenza eller virus, der giver diarré vil normalt ikke smitte gennem modermælk. Derfor anbefales det, at man som mor fortsætter med at amme, selvom man er blevet syg med disse infektioner. Modermælken er så fint sammensat, at den beskytter barnet mod en lang række virus, bakterier og parasitter.

Det er dog relevant at medtænke om samme regler gælder, når man vil malke ud og gemme sin mælk. Jeg har på et tidspunkt forsøgt at undersøge, hvad der var af anbefalinger omkring udmalkning af mælk, når mor havde en infektion - og det er begrænset, hvad jeg har kunne finde. Jeg har tidligere undersøgt, hvordan man skulle forholde sig, hvis man f.eks. havde en svampeinfektion - her sagde nogen, at man skulle undlade at gemme og nedfryse mælk fra "svampeperioden", fordi svamp godt kunne overleve fryseren og dermed give risiko for at man blev smittet igen senere hen.

Andre sagde, at man sagtens kunne gemme og fryse mælken, selvom man havde fået konstateret svamp i ...

Annonce

... brystet. Vi har jo normalt svamp (candida) i vores mundhule og i vores omgivelser og mælken vil blive fordøjet i mavetarm systemet og vil ikke kunne skade barnet...

Jeg har desværre ikke kunne finde noget konkret omkring influenza, halsbetændelse og lignende. Man kan forestille sig, at der i den periode, hvor du er begyndt at blive syg, naturligt har dannet sig antistoffer mod din halsbetændelses-virus i din mælk. Og at disse antistoffer stadig vil være i mælken, når du har malket ud. Indholdet af virus i mælken vil derfor teoretisk set være lavt, fordi mælken naturligt selv har forsøgt at bekæmpe virus...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hmm... så hvad når jeg så frem til? Sandsynligheden for at der vil være virus i din mælk, som kan smitte dit barn, tænker jeg umiddelbart, vil være lille, men det kan naturligvis ikke udelukkes, at der kan være virus i mælken - sandsynligvis så lidt, at det ikke vil have nogen betydning, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.

Det er desværre det nærmeste jeg kan kommet et svar, og jeg håber du kan bruge dette videre.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor