Svar: Mælk og infektion
9. april 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Lisbeth
Tak for dit brev :)
De fleste almindelige vira, som f.eks. forkølelse, influenza eller virus, der giver diarré vil normalt ikke smitte gennem modermælk. Derfor anbefales det, at man som mor fortsætter med at amme, selvom man er blevet syg med disse infektioner. Modermælken er så fint sammensat, at den beskytter barnet mod en lang række virus, bakterier og parasitter.
Det er dog relevant at medtænke om samme regler gælder, når man vil malke ud og gemme sin mælk. Jeg har på et tidspunkt forsøgt at undersøge, hvad der var af anbefalinger omkring udmalkning af mælk, når mor havde en infektion - og det er begrænset, hvad jeg har kunne finde. Jeg har tidligere undersøgt, hvordan man skulle forholde sig, hvis man f.eks. havde en svampeinfektion - her sagde nogen, at man skulle undlade at gemme og nedfryse mælk fra "svampeperioden", fordi svamp godt kunne overleve fryseren og dermed give risiko for at man blev smittet igen senere hen.
Andre sagde, at man sagtens kunne gemme og fryse mælken, selvom man havde fået konstateret svamp i brystet. Vi har jo normalt svamp (candida) i vores mundhule og i vores omgivelser og mælken vil blive fordøjet i mavetarm systemet og vil ikke kunne skade barnet...
Jeg har desværre ikke kunne finde noget konkret omkring influenza, halsbetændelse og lignende. Man kan forestille sig, at der i den periode, hvor du er begyndt at blive syg, naturligt har dannet sig antistoffer mod din halsbetændelses-virus i din mælk. Og at disse antistoffer stadig vil være i mælken, når du har malket ud. Indholdet af virus i mælken vil derfor teoretisk set være lavt, fordi mælken naturligt selv har forsøgt at bekæmpe virus...
Hmm... så hvad når jeg så frem til? Sandsynligheden for at der vil være virus i din mælk, som kan smitte dit barn, tænker jeg umiddelbart, vil være lille, men det kan naturligvis ikke udelukkes, at der kan være virus i mælken - sandsynligvis så lidt, at det ikke vil have nogen betydning, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.
Det er desværre det nærmeste jeg kan kommet et svar, og jeg håber du kan bruge dette videre.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske