Svar: Amme-krise
21. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er virkelig prisværdigt, at du gerne vil amme dine drenge, og det kan også godt være, at det kan lade sig gøre. Du fortæller jo, at du nu er begyndt at malke ud og at du på ca 15 minutter kan malke 150 ml ud. Det tyder jo på at du har fint med mælk og det kan bestemt ikke udelukkes, at du med fast udmalkning kan oparbejde din mælkeproduktion og på sigt få drengene til at die hos dig igen... MEN, når det er sagt, så synes jeg du skal overveje, hvad du vil bruge din tid på. Hvad er vigtigt for dig og hvorfor...
Du skriver at du har suppleret med flaske hele tiden fra de var spæde. Du fortæller også at du ammer med brik, og at det indtil videre ikke har været muligt at få dem til at die ved brystet uden brikken - og så er der jo det faktum at du har to børn, som du skal tage dig af og hvor det naturligvis er rigtig dejligt, at far eller en anden også nogle gange kan tage over.
Det er ikke umuligt at oparbejde din mælkeproduktion, men det vil kræve en del. Det betyder at du skal begynde at stimulere og malke ud 5-6 gange dagligt på de tidspunkter, hvor dine drenge normalt spiser - og det vil naturligt tage tid væk fra børnene. Dine drenge er også 5 måneder og begynder nu naturligt at kunne spise mere rigtig mad. Og i forhold til f.eks. forebyggelse af allergi, så er der ikke belæg for at sige at det er bedre at amme i 6 måneder i stedet for i 4 måneder og uanset hvordan og hvorledes, så er den mælk de har fået fra dig jo rigtig god og den periode, hvor du har ammet, har været god for jer alle.
Ernæringsmæssigt kan man sige, at dine børn vil trives ligeså godt med modermælkserstatning og mere og mere skemad. Men amning er naturligt andet end 'bare mælk', det handler jo også om nærhed, kontakt og ikke mindst om at være sammen med sin mor på en god måde og du nyder naturligt denne stund med dine børn. Det betyder noget for dig, det forstår jeg godt. Men du skal huske på, at dine drenge sagtens kan få nærhed og kontakt selvom du ikke ammer. Du kan stadig have dem hos dig, putte med dem, kærtegne dem osv. Og far kan være med og give dem masser af nærhed og omsorg ...
For nogen kvinder er det at stoppe amning så stor en sorg, at de næsten ikke kan bære det og hvis det er en sorg for dig at stoppe nu, hvis det er noget du savner så meget, at du går rundt og er ked af det, føler dig som en mindre god mor osv. så skal du naturligvis ikke stoppe, men prøve at få det til at fungere. En vigtig del i det at stoppe og acceptere dette er ofte også følelsen af at man "har forsøgt alt".
Og så til dine spørgsmål ... :)
Du skal som sagt forsøge at malke ud 5-6 gange i døgnet, svarende til de tidspunkter, hvor dine drengen normalt vil spise. På den måde viser du din krop, at der er brug for mælk her. Du kan malke ud før de skal have mad, efter de har spist eller du kan malke ud imens. Faktisk kan du godt lade den ene spise fra det ene bryst, imens du malker ud fra det andet, for på den måde at stimulere begge sider samtidig. Det kan øge din mælkemængden med op til 60% at stimulere begge bryster på samme tid.
Og faktisk kan du derfor også udnytte at du har tvillinger, hvis de begynder at ville die igen, så kan du med fordel lægge dem til samtidig. På den måde stimulerer du både til ekstra mælk, men du sparer samtidig tid, hvilket jo er vigtigt i hverdagen med to små børn :)
Du skal malke ud i eet sted mellem 10-20 minutter - eller så længe mælken løber af sig selv. Det vil være godt at malke ud så brystet tømmes. Det vil sige, så du kan mærke at brystet føles blødt og eftergiveligt. Der vil således være forskel på det bryst som er tømt og det bryst som stadig er fyldt. Du må gerne massere brystet blidt imens du malker ud.
Mælkemængden regulerer sig efter hvor hyppigt du malker ud. Hvis du malker ud hver 2 time i stedet for hver 4 time, så får du mere mælk. Du kan ikke "spare mælk op", sådan at forstå, at du ved at springe en amning over så vil danne mere mælk. I stedet risikerer du at brystet ikke bliver godt nok tømt og at du måske får en brystbetændelse. Der bør som udgangspunkt ikke gå mere end højst 6 timer mellem en udmalkning og du kan med fordel bruge brystpumpen sen aften og tidlig morgen. På disse tidspunkter producerer du mere af det mælkestimulerende hormon.
Efter en udmalkning gendannes mælken hurtigt. På en time har du gendannet 40% af den udmalkede mælk og efter 2 timer ca. 75% . Du løber på den måde ikke tør for mælk, der vil altid være lidt at komme efter og brystet bliver fyldt op igen:)
Man kan desværre ikke sætte tid på en amning, for hvor længe børn bruger på at spise afhænger helt af deres sutteteknik, mors nedløbsrefleks, om barnet har behov for et egentligt måltid eller måske bare en "tøstslukker" osv. Samtidig variere din mælk også naturligt over et døgn, så du ofte har mere mælk om morgenen end du har om aftenen... Men hvis jeg skal sætte lidt tid på så vil jeg sige, at de fleste børn nok bruger ca 20 minutter på en amning. Der er naturligt børn, som kan tømme et bryst på 10 minutter og der er børn, som bruger 40 minutter eller mere - men et sted derimellem... Og da du ammer med brik, så vil det være naturligt at dine drenge har brug for lidt mere tid - det kræver lidt ekstra af dem at spise gennem brikken, det gør det lidt sværere for dem at arbejde med brystet:)
Du kan godt gå ud fra at de har brug for samme mængde mælk fra brystet, som de spiser af en flaske. Og de fleste børn vil i 5 måneders alderen ofte spise 1000 ml mælk i døgnet, nogen spiser mere. Du fortæller at du har læst at dine børn skal have 5 måltider af 150 ml det vil i alt sige 750 ml ... Det lyder ikke af meget. De fleste børn vil have brug for mere i denne alder og vil enten spise mere i hver flaske eller vil måske spise 7 flasker i døgnet. Det sidste vil umiddelbart være mit bud, dog vil børn der får flaske ofte spise lidt mindre hyppigt end børn der ammes.
Du skal sørge for selv at få hvile nok i løbet af dagen, du skal huske at spise og du skal sørge for at drikke nok væske dagen igennem. Det anbefales at du drikker 1/2 lidt mælk dagligt så længe du ammer/malker ud. Derudover gerne vand og det er en god idé at have et glas eller en kande vand stående fast, der hvor du ammer, så du kan drikke noget imens du ammer :)
Syntocinonspray kan bruges til kvinder, som har en langsomt løbende nedløbsrefleks. Her tager man et pust i hvert næsebor lige før amning og det får mælken til at løbe hurtigere til barnet. Brug af syntocinon kræver altså at der er masser af mælk, men at der lige skal skubbes lidt til nedløbsrefleksen.
Primperan (Metoclopramide) kan bruges til nogen kvinder, for at øge deres mælkemængde. Det virker ved at øge prolaktinniveauet. Medicinen skal ordineres af din egen læge, da han/hun kender din sygehistorie fordi det f.eks. ikke må gives, hvis man har tendens til depression eller hvis man f.eks. har fået foretaget brystreducerende operation.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre - og uanset hvad du beslutter dig for eller om det lykkes at amme eller ej, så husk at den gode mor ikke sidder i brysterne - hun sidder i hjertet :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske