Svar: Bøvseproblemer - 3 mdr.

21. februar 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Kan det ikke tænkes at jeres dreng er så gammel nu, at han ikke længere har behov for at bøvse i forbindelse med amning om natten? De fleste børn vil naturligt vokse fra dette og vil sagtens kunne bøvse i søvne, hvis de har brug for det.. og jeg tænker at det måske er tilfældet hos jer.

Hvis din dreng ammes, falder godt i søvn og ikke i løbet af et par minutter viser tegn på at ville bøvse, men bare sover, så ville jeg putte ham i seng igen og lade ham sove. Der er ingen grund til at du venter i op til to timer på at han skal komme af med luften.

Når du lægger ham til at sove, så sørg for at lægge ham på ryggen med hovedet drejet til siden, hvis der så kommer en bøvs og lidt gylp, så kan han komme af med det. Du må også meget gerne elevere hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hans madras i hovedenden. På den måde løftes hele madrassen lidt op og det kan også hjælpe ham til at komme af med luften. Mange børn vil i denne alder også prutte mere end de bøvser og så kommer de af med luften på den måde :)

Det er ofte ikke nødvendigt at lægge pauser ind i amningen mere - hvis du gør det, vil han sandsynligvis blive meget irriteret og det er der jo ingen grund til. I stedet vil det være rigtig godt at lade ham spise alt det han har lyst til og derefter vil han så bøvse eller ikke ... Generelt kommer en bøvs lettest ud, hvis du hjælper ham med at holde ryggen strakt, jo mere lige, jo lettere har bøvsen ved at komme op. Du kan have ham over skulderen eller du kan sætte ham på dit skød og prøve at placere ham, så du støtter ham med den ene hånd, så han sidder lige og med den anden hånd kan du prøve at klappe med små klap på ryggen, for på den måde at hjælpe lufte op. Men som sagt, hvis ikke han bøvser inden for få minutter, hvis han bare "hænger slapt, godt fyldt med mælk, sovende", så put ham og lad ham sove.

Hvis det viser sig at han ikke selv kan få bøvsen op, så vil han ofte vågne, begynde at smaske, småklynke osv. og så kan du tage ham op der, bøvse ham af og putte ham igen, men ofte vil han selv kunne klare det :)

Han bør ikke sove på siden - han bør lægges til at sove på ryggen af hensyn til vuggedød. Årsagerne til vuggedød er ukendte, men der er 3 kendte risikofaktorer:

1. At sove på maven eller på siden
2. At være ...

Annonce

... udsat for tobaksrøg, både under graviditeten og efter fødslen
3. At blive overophedet under søvn.

Risikoen for vuggedød er op til 10 gange højere, hvis barnet sover på maven i forhold til at sove på ryggen. Sideleje under søvn er forbundet med en dobbelt så stor risiko for vuggedød.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at børn lægges til at sove på ryggen og med hovedet skiftevis drejet til højre og venstre (for at forebygge fladt eller skævt kranie). Når barnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, så må barnet gerne sove videre på siden eller på maven. Hvis din dreng triller om på siden eller på maven, når du er vågen og opmærksom på ham, så vil jeg dog anbefale at du triller ham om på ryggen før du selv går i seng. I løbet af dagen, hvis han falder i søvn under sit aktivitetsstativ, så kan du nogle gange vælge at lade ham ligge, fordi du er hos ham og holder øje med ham, andre gange vælge at tage ham op og putte ham til en lur i hans seng eller barnevogn og igen putte ham på ryggen :)

Med hensyn til kaffe og amning og anbefales det at du max drikker 3 kopper kaffe om dagen. Kaffe indeholder koffein, som vil blive overført til barnet og hos nyfødte vil det blive nedbrudt meget langsomt. Normal nedbrydningstid er 4 døgn hos nyfødte, 3 døgn for spædbørn de første uger efter fødslen og 2 til 3 timer for en baby på seks måneder. Koffein kan gøre barnet ekstra vågent og aktivt og hos nogle børn oplever man også ekstra gråd og maveuro.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan vælge at drikke kaffe uden koffein...

Derudover er det sådan, at hvis du f.eks. indtager alkohol, så vil dette ikke fjerne sig fra mælken, så længe du har det i dit blod. Der vil være samme mængde alkohol/promille i din mælk, som der er i din blodbane. Hvor hurtigt du udskiller f.eks. alkohol afhænger af din vægt og dit indtag. Hvis du drikker en genstand alkohol og vejer 65 kg, så vil der ofte gå 2.5-3 timer før alkoholen er ude af dit blod, der er dog individuelle forskelle. Tommelfingerreglen er dog at man udskyder amning 2-3 timer for hver genstand man har drukket, har man drukket 2 genstande skal der således gå 4-6 timer før man ammer.

Uden at vide det præcist, så vil jeg umiddelbart skønne at det samme gælder for koffein i kaffe - der er dog den forskel her at man ikke kender den nedre grænse for indtag af alkohol og vi ved at alkohol skader, men mht. kaffe, så siger man normalt at under 3 kopper ikke skader...

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder