Svar: Amning, mælkeproduktion dag og nat
23. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit tekniske spørgsmål :)
Din krop er så smart indrettet at den tilpasser mælkemængden efter din drengs efterspørgsel - så jo mere han dier, jo mere mælk producerer du og jo mindre han dier, jo mere sættes din mælkeproduktion ned. Du skal dog ikke være bange for at din amning stopper - med den alder din dreng har, er det helt normalt at mælkeproduktionen langsomt skal nedsættes, og de fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet (det vil sige ca hver 6 time).
De fire amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger sådan, så ligger de spredt ud over hele døgnet og brystet stimuleres således over hele døgnet og samtidig giver de plads i maven til mere rigtig mad.
Det er også sådan at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten, så det giver ekstra mælk at amme f.eks. sen aften og tidlig morgen - og det er også derfor du oplever at din mælkemængde er ekstra stor først på dagen. Stille og roligt i løbet af dagen, så nedsættes mængden af mælk lidt og den mælk du producerer om aftenen vil være mere koncentreret. Her vil man ofte opleve at barnet derfor spiser lidt hyppigere, fordi det derved fylder sig op med koncentreret mælk og herefter er i stand til så at sove et lidt længere søvnstræk - igen rigtig smart, fordi både mor og barn har brug for at sove om natten.
Det er helt normalt at dine bryster nu kan føles mere bløde og "slappe". At du ikke længere får samme brystspændinger som du havde i starten. Det hører med til det naturlige ammeforløb, og når du lægger til og lader din dreng die og han tager fint fra, ja så har du masser af mælk til ham :) Og faktisk lyder det som om at du nok skal til at sætte antallet af amninger ned, så din dreng begynder at få lidt mere rigtig mad i maven, for det lyder som om at du ammer rigtig meget og han får sandsynligvis en del mere mælk fra dig end du lige umiddelbart tror og det kunne godt være forklaringen på at du synes det er svært at komme igang med skemaden...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske