Svar: Amning, mælkeproduktion dag og nat

23. januar 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit tekniske spørgsmål :)

Din krop er så smart indrettet at den tilpasser mælkemængden efter din drengs efterspørgsel - så jo mere han dier, jo mere mælk producerer du og jo mindre han dier, jo mere sættes din mælkeproduktion ned. Du skal dog ikke være bange for at din amning stopper - med den alder din dreng har, er det helt normalt at mælkeproduktionen langsomt skal nedsættes, og de fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet (det vil sige ca hver 6 time).

De fire amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger sådan, så ligger de spredt ud over hele døgnet og brystet stimuleres således over hele døgnet og samtidig giver de plads i maven til mere rigtig mad.

Det er også sådan at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten, så det giver ekstra mælk at amme f.eks. sen aften og tidlig morgen - og det er også derfor du oplever at din mælkemængde er ekstra stor først på dagen. Stille og roligt i løbet af dagen, så nedsættes ...

Annonce

... mængden af mælk lidt og den mælk du producerer om aftenen vil være mere koncentreret. Her vil man ofte opleve at barnet derfor spiser lidt hyppigere, fordi det derved fylder sig op med koncentreret mælk og herefter er i stand til så at sove et lidt længere søvnstræk - igen rigtig smart, fordi både mor og barn har brug for at sove om natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er helt normalt at dine bryster nu kan føles mere bløde og "slappe". At du ikke længere får samme brystspændinger som du havde i starten. Det hører med til det naturlige ammeforløb, og når du lægger til og lader din dreng die og han tager fint fra, ja så har du masser af mælk til ham :) Og faktisk lyder det som om at du nok skal til at sætte antallet af amninger ned, så din dreng begynder at få lidt mere rigtig mad i maven, for det lyder som om at du ammer rigtig meget og han får sandsynligvis en del mere mælk fra dig end du lige umiddelbart tror og det kunne godt være forklaringen på at du synes det er svært at komme igang med skemaden...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder