Svar: Nedtrapning af amning er kørt fast
13. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære J
Tak for dit brev og din fine beskrivelse:)
Det lyder faktisk ikke som om at din dreng er helt parat til at skulle trappe amningen ned - og amning stoppes altid bedst, hvis man kan finde det tidspunkt, hvor både mor og barn er enige om at det skal ske ... Og selvom jeres dreng nu er 7 måneder gammel, kan spise mere skemad, drikke mere af kop og i princippet burde kunne klare sig med ca 4 amninger i døgnet, så er amning meget mere end mælk for ham. Den tryghed og nærhed som amningen giver, har han rigtig svært ved at slippe.
Som du skriver: "han ELSKER virkelig det bryst" og derfor er jeg et eller andet sted også der, at det er okay at han lige nu ammes lidt ekstra.
Han lyder til at være i begyndende separationsfase og han har naturligt ekstra meget brug for at have dig hos sig, kunne se dig, observere verden fra din trygge favn. Han protesterer højlydt, hvis en anden forsøger at tage ham op eller han putter sig ind til dig og vil helst være hos dig, hvis nogen henvender sig til ham. Og selvom han skal starte i dagpleje om nu kun 2 uger, så er det rigtig vigtigt at du forsøger at være der for ham og viser ham at du lige nu er 100 % til rådighed. Hvis han mærker, at du forsøger at "skubbe ham fra dig", kræver at han er lidt mere på afstand af dig, fordi du tænker at du vil træne dette, så vil det ofte resultere i at han bliver mere klyngende og vil søge dig ekstra meget... og måske netop derfor søge brystet ekstra.
Samtidig fornemmer jeg også mellem linjerne i dit brev, at du har rigtig svært ved at skulle slippe ham om to uger. Det er svært at skulle aflevere ham, overlade ham til en anden og du har naturligt mange tanker om, hvordan det skal gå. Du nyder jeres ammestunder og du mærker, at han nyder det ligeså meget - og det gør naturligt ondt på dig, hvis du ikke kan amme ham, fordi du mærker at han har brug for det og du føler derfor, at du måske ikke opfylder hans behov - og der er jo ikke noget vi hellere vil end at hjælpe vores børn ... og han mærker naturligt også dette hos dig. Han mærker naturligt at du lige nu er usikker og i tvivl og att du også har lyst til amning, lyst til at holde ham tæt og det påvirker ham naturligt også.
Det er altså en rigtig svær balance, at du på den ene side skal forsøge at give ham masser af mor og nærhed, kontakt, omsorg - og på den anden side også forsøge at lære ham, at han nu godt kan undvære dig og brystet og at det er okay at andre tager over og passer ham, at du har tillid til at f.eks. dagplejer sagtens kan og er god nok.
Det er ikke nemt ... Jeg tænker at du skal forsøge at holde amningerne på et niveau som stadig levner plads i maven til rigtig mad og at det er vigtigt at du forsøger at give skemad og mad i hånden først, tilbyder vand af kop og så ammer ham efterfølgende, når der er behov for det. Så du på den måde sikrer, at der er masser af mad og vand i maven og han ikke ammes, fordi han mangler mælken. Om dagen vil det være fint at putte ham i barnevognen til formiddagsluren, så han der lærer at sove uden mælk. Det fungerer for jer og han kan sandsynligvis have sin barnevogn med i dagplejen, så han kan blive puttet og sove middagslur, hvor han plejer.
Amningen inden middagslur vil han normalt have behov for i denne alder. Jeg anbefaler at de fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og måske vil det være en forsøg værd at prøve med en flaske. Det kan gøre det lettere for dagplejer at putte ham med en flaske og det vil minde om den amning han plejer at få... Det vil på sigt også gøre det lettere for far at putte jeres dreng om aftenen, hvis du ikke er hjemme til at amme. Og da jeres dreng er så glad for brystet som han er og gerne vil sutte, så vil det at få mælk af kop, måske ikke være nok for ham, så at forsøge med en flaske kan være en idé, også selvom han tidligere har afvist den.
Det lyder også som om at han måske er lidt for vågen, når han lægges til at sove, altså at der går lidt for lang tid fra han puttes til han falder i søvn. Amningen luller ham i søvn eller det at blive trillet i vognen luller ham i søvn og en flaske kan gøre det samme, men hvis han ikke får disse ting, så skal du prøve at putte ham senere. Han må godt være vågen i 2.5-3 timer før han puttes, så du er sikker på at han er parat til at sove.
Mit forslag til en dagsplan for et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til kl ca 7 hvor dagen starter. Han skal ikke ammes, når han vågner.
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. små stykker af en bolle med smør, hvis han er god til at tygge, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 uden at blive ammet, sover her måske en lille times tid.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes eller tilbydes en flaske - alternativt en banan og en kop lun mælk og puttes direkte derefter kl 13.30-14, sover her et par timer
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernapper ikke længere om eftermiddagen og ammes ikke om eftermiddagen
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være retter med ris, sovs, indmaden af en frikadelle, kogte stykker blomkål eller broccoli i hånden osv. Vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes igen rigtig godt og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Du skriver om dine forsøg ved putning at "..når han så skal sove kan han ligges i sin seng, jeg nusser hans hår, synger lidt og han er som ofte i nogenlunde humør og undersøger sut og nusseklud. Men når der så er gået fx. 20 min. Og jeg tror han er begyndt at mærke trætheden og at han ikke er blevet ammet først, så bliver han helt vildt ked af det, arme og ben basker..." - han skal ikke puttes 20 minutter før han mærker trætheden, han skal først puttes, når han tydeligt er træt og parat og 20 minutter før skal han have mad og vand af kop - og inden middagslur bryst eller flaske.
Det er super fint med t-shirt, der dufter af dig, sut osv. og det må du stadig gerne bibeholde :) Det vil hjælpe ham, når dagplejer skal putte ham. Flasken inden middagsluren kan med fordel gives i barnevognen, så han ikke oplever at skulle flyttes, men får lov til at falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove. Det kan som sagt være en muligt at prøve med flaske i stedet for bryst, både fordi det kan lette overgangen også for dagplejer, men også fordi det jo forlænger den fysiske afstand til dig (og dit bryst), hvis han kan få flaske, der hvor han skal sove i stedet.
Det er ikke et spørgsmål om at fjerne mælk, bryst, nærhed osv. på en gang i løbet af dagen og rigtig mange børn har brug for mælken inden middagslur til de er ret gamle... I 8-9 måneders alderen vil nogle børn godt kunne få deres behov for mælk dækket aften og nat, men de fleste vil trives med at få mælk inden middagslur, aften og sen aften - det giver ofte også bedre appetit til morgenmaden, så måske vil det netop hjælpe jer, at arbejde på en sådan rytme.
Og ja, det er naturligvis nogle gange sådan, at man kan holde barnet i favn, trøste og berolige, være der osv. At han kan lære at undvære brystet helt uden gråd, det kan jeg ikke love dig - men netop derfor er det jo også ekstra vigtigt at sætte noget andet i stedet, så overgangen ikke bliver for stor og ja, det er her fint at give ham masser af fysisk kontakt, kærtegne ham, putte med ham osv. så det "kun" er brystet som forsvinder og ikke mor. Men for ham er det måske "et hele", han er stadig så lille at han har svært ved at skelne at mor og bryst ikke behøver hænge sammen. Og hvis han egentlig har brug for mælken, så er det jo synd ikke at give ham den og så er det jo godt at være viljestærk og vise, at det er det han vil, det han har brug for ...:)
Jeg håber mine tanker og plan for dagen kan hjælpe lidt videre på vej og vise lidt om, hvad hans reelle behov er lige nu:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske